Adrax Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Har fått tilbud om jobb i en entreprenørbedrift innen bygg og anlegg i 2 mnd og skal begynne snart. De er rundt 18 ansatte i bedriften. Avtalte ikke lønn i første møte med sjefen som varte i 10 minutt, og har heller ingen kvalifikasjoner innen jobben forutenom maskinførerbevis. Har heller ingen erfaring med anleggsarbeid. Turte ikke gå innpå temaet lønn siden møtet var så kort. Tror bare han ville se hvem jeg var før han ga meg jobb. Har ikke skrevet noen kontrakt, men skal gjøre det iløpet av neste uke. Sjefen sa at han trengte en "håndtlanger" så da regner jeg med min stilling blir "hjelpearbeider". Bedriften driver med forskjellige typer arbeid innen anleggsbransjen, som betong, forskaling og grunnarbeid (tomtegraving osv). Noen som har peiling på hva jeg bør forvente i lønn? Jeg skal være med å sette opp noen små betonghus som skal brukes til oppbevaring av hageredskaper osv. Blir sikkert litt betongarbeid, forskaling og grunnarbeid der. Har sett inne på utdanning.no og sett hva faglærte får betalt, men har lyst å høre fra folk som selv holder på i bransjen hva jeg kan forvente meg som hjelpearbeider. Bør jeg ligge på over 200 kr timen eller under? Har fått med meg at betongarbeidere, forskalingssnekkere og grunnarbeidere er blant de best betalte innen bygg og anleggsbransjen.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Har sett inne på utdanning.no og sett hva faglærte får betalt, men har lyst å høre fra folk som selv holder på i bransjen hva jeg kan forvente meg som hjelpearbeider. Bør jeg ligge på over 200 kr timen eller under? Har fått med meg at betongarbeidere, forskalingssnekkere og grunnarbeidere er blant de best betalte innen bygg og anleggsbransjen.. Det er vell tvilsomt at du havner over 200 kroner i timen. Jeg tenker meg du kan forvente rundt 150 og alt over blir ett pluss. Finn en nærliggende tariffavtale og se der. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Har sett inne på utdanning.no og sett hva faglærte får betalt, men har lyst å høre fra folk som selv holder på i bransjen hva jeg kan forvente meg som hjelpearbeider. Bør jeg ligge på over 200 kr timen eller under? Har fått med meg at betongarbeidere, forskalingssnekkere og grunnarbeidere er blant de best betalte innen bygg og anleggsbransjen.. Det er vell tvilsomt at du havner over 200 kroner i timen. Jeg tenker meg du kan forvente rundt 150 og alt over blir ett pluss. Finn en nærliggende tariffavtale og se der. Hva baserer du 150 kr på? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Har sett inne på utdanning.no og sett hva faglærte får betalt, men har lyst å høre fra folk som selv holder på i bransjen hva jeg kan forvente meg som hjelpearbeider. Bør jeg ligge på over 200 kr timen eller under? Har fått med meg at betongarbeidere, forskalingssnekkere og grunnarbeidere er blant de best betalte innen bygg og anleggsbransjen.. Det er vell tvilsomt at du havner over 200 kroner i timen. Jeg tenker meg du kan forvente rundt 150 og alt over blir ett pluss. Finn en nærliggende tariffavtale og se der. Hva baserer du 150 kr på? Typisk lønn for hjelpearbeidere i tariffavtaler jeg har sett i tidligere. Altså rundt 150, både over og under. rundt 200 er typisk lønn for utdannede i de fagene. gjerne under også i bygg. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) ............ Endret 18. september 2016 av Adrax Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Som ufaglært kan du forvente å få ca 150kr/timen. Kan fort bli en del mindre enn det også, da du har meget lite ansvar (kontra det å jobbe i kassa på butikken, der du har ansvar for pengen). Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Vet om en som har 265 kr i timen som ferdig utdannet forskalingssnekker. 200 kr i timen er ikke normal lønn. Vet også om flere maskinfører som ligger på 220++ kr i timen. Vet om en vet om ditt vet om datt. Det er bare til å åpne tariffavtaler, det du nevner nå er ikke reellt. Men klart, det finnes vaskedamer som har 500 kroner i timen også, betyr ikke at det er normalt. Her er ett utdrag: § 2 Lønnsbestemmelser (1) Fra 1. april 2014 gjelder følgende garanterte minstelønnssatser for voksne arbeidstakere: 37,5 timers uke kr. 171,00 pr. time 36,5 timers uke kr. 175,69 pr. time 35,5 timers uke kr. 180,63 pr. time 33,6 timers uke kr 190,84 pr. time (2) Fagbrevtillegg Fagarbeidertillegget utgjør kr. 8,00 per time. Endret 2. juni 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Synes uansett 150 kr hørtes lite ut. Kanskje en eller annen her på forumet som jobber innenfor bransjen som vet litt mer om lønningene rundt de forskjellige yrkene. Søppeltømmere selv uten ansinitet får 165 kr timen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Synes uansett 150 kr hørtes lite ut. Kanskje en eller annen her på forumet som jobber innenfor bransjen som vet litt mer om lønningene rundt de forskjellige yrkene. Søppeltømmere selv uten ansinitet får 165 kr timen. det er bare til å se over, der står det hva du får i timen om du går under den tariffen. Var vell ca 170. 150 er bare ett utgangspunkt, en middelverdi. Alt er relativt, du kan få 1 million i timen også, men det er usannsynlig. Hør med bedriften, sjekk om de går på tariff og evt hvilken. Om ikke er det helt tilfeldig hva du får da du ikke har forhandlet dette selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå