Gå til innhold

Slik fungerer NAV (for mange): hindrer folk i å komme i jobb

Anbefalte innlegg

Tror dette spises opp og vel så det av de som heller dropper ut av jobb/kutter kraftig ned på jobb fordi de nå kan det med borgerlønn.

Å jobbe f.eks 2 dager i uken kan jo fint gjøre at økonomien går fint rundt, noe som jo ikke er negativt i seg selv, men man blir jo en utgift for staten.

Kanskje det er på tide at vi kommer oss ned på et nivå som går ca. opp i opp.

Vi er jo vandt til at staten er en utgift for oss grunnet et kost ineffektivt system som er avhengig av olje, attpåtil så har de statlige ansatte som styrer et utbytte som ligger langt over lønn snittet og som tar ut en del fra pensjons ordningen som gir de fordeler som vanlig produksjon og resurs givende arbeid ikke fremmer.

Vi hadde et system i venne gjengen når jeg var ungdom der den som delte fikk velge siste del. Den som ble valgt til deler var tilfeldig.

Da var det aldri et problem at den som hadde ansvaret over fordelingen laget en skjev fordeling eller ga ekstra goder til seg selv.

Meeen jeg er ikke engasjert nok og er ikke informert nok til fremme noe eget. Jeg har det helt greit med dagens system, har aldri benyttet meg av NAV og aldri hatt private problemer med regjeringen eller det norske demokratiet.

Alternativer og folks meninger om dette er dog ganske så spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bl.a. slike vurderinger man får testet ut i Finnland.  Erfaringene fra andre steder tilsier at virkningen blir motsatt av hva du spår her.

"Slaveri" blir man sliten av - og frivillighet gir energi. De som jobber ved f.eks. universitetet og har mye kontroll lever lenger og står lenger i jobb sammenlignet med de som bli kommandert og er "nødt" til å jobbe.  En bygger også lettere opp kompetanse på noe man er interessert i.

Mulig jeg er litt for pessimistisk...

Systemet er jo avhengig av folks velvilje til å ikke "missbruke" dette, noe jeg tror mange kommer til å gjøre.

Pessimisme er Ok så lenge man får "fasiten" fra Finnland om noen år :-)

La det være klart: hele vårt kapitalistiske system baserer seg på at det er "morro" å jobbe.  Alle våre kapitalister kunne jo solgt seg ut og tatt ferie og/eller drevet med hobbyer resten av livet.  Mener du at kapitalistene er en egen "rase" som er veldig forskjellig fra oss andre som altså trenger å bli pisket til å jobbe? Ikke nok med noen (ikke-materielle) gullrøtter forran? :-)

Litt filosofi: høyerestående liv går mot uavhengighet fra og kontroll med det materielle. En høyerestående sivilisasjon vil kanskje ikke gjøre så mye av seg rent fysisk. Den fysiske "footprinten" kan kanskje knapt bli merkbar. En går over til en tilværelse med stor frihet -  som "spøkelser" fokusert på opplevelse og bevissthet. Kanskje derfor det er så vanskelig å oppdage sivilisasjoner ute i verdensrommet? Vellykkede sivilisasjoner, som altså ikke utsletter seg selv, breier seg ikke ut rent fysisk?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Vil man ha jobb går man ikke på NAV. Da går man til bemanningsbyrå.

Mange tror jo NAV gir dem jobb, men det gjør dem altså ikke. Det er derimot bemanningsbyrå flinke til.

NAV er litt sånn... "Her har du trygda de, gå å finn deg jobb" opplegg :p

Tja. Jeg fikk jobb gjennom nav, siden jeg fikk jobb der jeg var utplassert på arbeidstrening. Var konsulenten min som fiksa den praksisplassen og var drømmejobben min på den tida. Det er farlig å generalisere ;)

Ikke så veldig, Nav er ikke like effektivt som det å søke selv.

Lenke til kommentar

La det være klart: hele vårt kapitalistiske system baserer seg på at det er "morro" å jobbe.  Alle våre kapitalister kunne jo solgt seg ut og tatt ferie og/eller drevet med hobbyer resten av livet.  Mener du at kapitalistene er en egen "rase" som er veldig forskjellig fra oss andre som altså trenger å bli pisket til å jobbe? Ikke nok med noen (ikke-materielle) gullrøtter forran? :-)

Litt filosofi: høyerestående liv går mot uavhengighet fra og kontroll med det materielle. En høyerestående sivilisasjon vil kanskje ikke gjøre så mye av seg rent fysisk. Den fysiske "footprinten" kan kanskje knapt bli merkbar. En går over til en tilværelse med stor frihet -  som "spøkelser" fokusert på opplevelse og bevissthet. Kanskje derfor det er så vanskelig å oppdage sivilisasjoner ute i verdensrommet? Vellykkede sivilisasjoner, som altså ikke utsletter seg selv, breier seg ikke ut rent fysisk?

Hadde jeg vært Røkke hadde du antagelig funnet meg på en eller annen stillehavsøy uten å ha gjort ett ærlig dagsverk på årevis. Vinner jeg 100 millioner i lotto holder jeg meg nok i landet, men hadde sagt opp jobben min da også.

Klart, det finnes mange av de som ville jobbet uansett, det er jo bra, det er de som er som meg jeg er mer bekymret over i ett slikt system :)

Ang. å finne sivilisasjoner, selv den nærmeste planeten utenfor solsystemet er utenkelig å utforske med noe annet enn teleskop pga. de latterlig store avstandene. En veldig avansert sivilisasjon vil ha store problemer med å finne oss, rett og slett pga avstand og det store antall planeter. Det er strengt tatt det samme hvilke footprint de har, å komme i kontakt med andre sivilisasjoner kan nesten regnes som utenkelig uansett.

Lenke til kommentar

Vil man ha jobb går man ikke på NAV. Da går man til bemanningsbyrå.

Mange tror jo NAV gir dem jobb, men det gjør dem altså ikke. Det er derimot bemanningsbyrå flinke til.

NAV er litt sånn... "Her har du trygda de, gå å finn deg jobb" opplegg :p

Tja. Jeg fikk jobb gjennom nav, siden jeg fikk jobb der jeg var utplassert på arbeidstrening. Var konsulenten min som fiksa den praksisplassen og var drømmejobben min på den tida. Det er farlig å generalisere ;)

Ikke så veldig, Nav er ikke like effektivt som det å søke selv.

Jeg har selv hjulpet flere til å få/finne jobb - men jeg fikk ingen "lønn" for å hjelpe slik som NAV-ansatte har :-)

Jeg har heller aldri hatt makt til å ta fra folk sin trygd eller overvåke dem dersom de skulle prøve seg i arbeidslivet :-)

Det har NAV. Det er derfor de ofte fungerer kontraproduktivt og får folk syke og passive.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært Røkke hadde du antagelig funnet meg på en eller annen stillehavsøy uten å ha gjort ett ærlig dagsverk på årevis. Vinner jeg 100 millioner i lotto holder jeg meg nok i landet, men hadde sagt opp jobben min da også.

Klart, det finnes mange av de som ville jobbet uansett, det er jo bra, det er de som er som meg jeg er mer bekymret over i ett slikt system :)

Ang. å finne sivilisasjoner, selv den nærmeste planeten utenfor solsystemet er utenkelig å utforske med noe annet enn teleskop pga. de latterlig store avstandene. En veldig avansert sivilisasjon vil ha store problemer med å finne oss, rett og slett pga avstand og det store antall planeter. Det er strengt tatt det samme hvilke footprint de har, å komme i kontakt med andre sivilisasjoner kan nesten regnes som utenkelig uansett.

Viser ikke undersøkelser at lottovinnere vanligvis  ikke setter av sin 10 millioner gevinst i et fond som utbetaler dem et årlig beløp for å kunne leve passivt resten av livet?

Man kan drømme om store ferier - men svært få lever livet slik. Mange med godt handlingsrom finner seg noe nyttig å gjøre og som de helst er flinke til. De som ikke har slikt handlingsrom - men må gjøre noe "suboptimalt" og må "danse for andre" fordi de ikke har råd/mot til å prøve noe annet - de blir helst fortere syke, havner på NAV-støtte og pensjonerer seg så fort de kan. På mange måter er "tapt" liv. Slike forhold er jo helt fjernt for "eliten" i samfunnet - og som disponer mye skatterpenger etc :-) 

Siden den marginaliserte delen av befolkningen kommer til å øke pga fundementale forhold slik som globalisering og teknologisk utvikling - så er det forøvrig lett å forstå fremvekst av "høyrebølge", Trump etc. Mange vil oppleve at man ikke er i samme båt. Det er ikke tilfeldig at mange oppfatter Arbeiderpartiet som overklasse-tullinger etc.  Imidlertid, borgerlønn kan skape balanse og høve til at man føler seg i samme båt.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Men en morsom alternativ teori er at høyere sivilisasjoner har en liten "footprint" :-) Kanskje synes de at det er litt "dinosaur" å gjøre stort av seg rent fysisk? :-)  Men var en 100-million år gammel sivilisasjon i melkeveien ekspansiv fysisk sett - så ville vi vel ha dem her for lenge siden :-)  Kanskje vi må finne på gode grunner til at de ikke her her? :-)

Og blir jeg rik og har handlingsrom - så er det ikke store luksus-båter, stor bilpark, høye biffer og privat-fly - eller spektakulære ferier - som jeg vil realisere :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Viser ikke undersøkelser at lottovinnere vanligvis  ikke setter av sin 10 millioner gevinst i et fond som utbetaler dem et årlig beløp for å kunne leve passivt resten av livet?

Grunnen kan jo være at 10 millioner ikke lar deg leve passivt resten av livet med noe særlig høyere velstand enn en student.

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen kan jo være at 10 millioner ikke lar deg leve passivt resten av livet med noe særlig høyere velstand enn en student.

AtW

Borgerlønn vil heller ikke bety "sus og dus" (men forutsigbarhet/kontroll) :-) Og noen vil si verdighet i en etterhvert robotisert verden - sammenlignet med at en må danse for hverandre for å få mat :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Meg tidlig i AAP-perioden: "Kanskje kunne jeg forsøke å studere litt på deltid, når jeg allikevel er for syk til å kunne jobbe (og til at noen vil ansette meg)? Så har jeg oppdatert kunnskap hvis jeg noensinne kommer tilbake til arbeidslivet, og større sjanse for å få jobb..."

NAV: "Er du frisk nok til å studere er du frisk nok til å jobbe. Da mister du AAP."

Så sånn var det. Nå tok jeg småjobber innimellom, når helsa tillot det, førte timene på meldekortene og ble behørig trukket tilsvarende i AAP. Men å gjøre noe for å bedre mine sjanser til å komme tilbake i jobb fikk jeg ikke. Bortsett fra et par dyre 5-dagers kurs med hotell i Oslo. Jeg fikk altså ekstra penger til å gå på kortvarige tiltak, men ble straffet om jeg prøvde noe som kunne ha varig effekt...

Geir :)

Sånn går det når man går til en byråkrat istedenfor en lege. Da er man ikke syk med mindre man går med krykker.

Lenke til kommentar

Meg tidlig i AAP-perioden: "Kanskje kunne jeg forsøke å studere litt på deltid, når jeg allikevel er for syk til å kunne jobbe (og til at noen vil ansette meg)? Så har jeg oppdatert kunnskap hvis jeg noensinne kommer tilbake til arbeidslivet, og større sjanse for å få jobb..."

NAV: "Er du frisk nok til å studere er du frisk nok til å jobbe. Da mister du AAP."

Så sånn var det. Nå tok jeg småjobber innimellom, når helsa tillot det, førte timene på meldekortene og ble behørig trukket tilsvarende i AAP. Men å gjøre noe for å bedre mine sjanser til å komme tilbake i jobb fikk jeg ikke. Bortsett fra et par dyre 5-dagers kurs med hotell i Oslo. Jeg fikk altså ekstra penger til å gå på kortvarige tiltak, men ble straffet om jeg prøvde noe som kunne ha varig effekt...

Geir :)

Sånn går det når man går til en byråkrat istedenfor en lege. Da er man ikke syk med mindre man går med krykker.

Noen ganger kan jobb være den beste terapien.

Har du en onkel som driver en kiosk eller har eget utsalg av eksotisk mat, så kan du jukse deg til slik "arbeids-terapi" uten å bli stalket av NAV  :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner de som sier nei til nav, selv om de må jobbe for spått og spe eller ingenting bare for å ha noe å gjøre.

En kan alltid finne eksempler der enkelte har nytte av NAV, men jeg kjenner også folk som ikke vil nærme seg NAV med ildtang engang. For dem eksisterer ikke NAV :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...