Gå til innhold

Account Manager - ingen fastlønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Account Manager er jo bare et fancy ord for god gammeldags selger, så provisjonsbasert lønn er vel ganske vanlig. Slik jeg har fortstått det begynner man med kanskje 50% fastlønn og 50% provisjon, for deretter å gå ned i fastlønn og opp i provisjon. Har hørt at mange har 100% provisjonsbasert lønn til slutt, noe som kan være veldig utfordrende...

Lenke til kommentar

Nøyaktig kor vanlig det er med 100% provisjonsbasert lønn veit eg ikkje noke om, men det er ikkje uvanleg i selgarjobbar.

 

I all hovedsak så er det også fullt lovlig å avtale at all lønna skal være provisjonslønn.

 

 

Når du blir presantert med eit slikt tilbud så vil eg anbefale deg å trå forsiktig. Du må ta utgangspunkt i kva som er realistisk salgsmengde, og dermed kalkulere kva lønn du då vil sitte igjen med.

Det er nok ein del arbeidsgiverar som har produkter som er vanskelige å selge som velger å tilby 100% provisjonslønn, då slepp dei å betale noke som helst til arbeidstakarar som ikkje klarer å selge produktet.

Arbeidsplassar som selger produkter som er svært lette å selge vil ikkje like ofte tilby provisjonslønn, eller i alle fall ein mykje lavare prosent av lønna som provisjon.

 

Du må (eller bør) derfor gjere ei grundig vurdering av både produktet du skal selge, og dine evner til å selge for å finne ut om dette er eit godt jobbtilbud eller ikkje.

 

Sidan lønningane vil kunne variere ganske mykje frå lønning til lønning så krever det også at du er strukturert nok til å sette av pengane du tjener i gode tider til å dekke det du ikkje tjener i dårligare tider. Har du høge faste utgifter så kan det være litt risikabelt med ei lønn som kanskje ikkje er tilstrekkelig kvar måned.

 

Eg meinar også at sidan eit 100% provisjonsbasesrt lønnssystem er lite forutsigbart så bør du kompanserast ekstra med muligheiter til å tjene langt meir enn i ein vanlig jobb med fastlønn før det er fornuftig å satse på ein slik jobb.

 

 

 

Her bør du med andre ord sette deg godt inn i arbeidsavtalen og produktet du skal selge. Legg spesielt merke til om det er satt spesielle krav til når du har rett på provisjonen. Får du kun provisjon dersom det er du som sluttfører salget og tek imot betalinga, eller får du provisjonen for å inngå avtale om kjøp før du henvender kunden vidare til nokon andre for betaling og sluttføring?

 

Pass i alle fall godt på at du får betalt for den arbeidsinnsatsen du legger ned, og at du ikkje ender opp med å gjere alt grovarbeidet med å overtale kunden før ein av dine mellomledarar svinger inn med kjøpskontrakta og stikker av med heile provisjonen for salget.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har et ganske stort dilemma... Problemet er at jeg studerer, så jobben blir deltid. Og det blir ganske vanskelig å selge. Men jeg overlever siden jeg har en ekstra jobb siden av. Jobben er bra på CV'en, og relevant til studiene - MEN jeg vet ikke om jeg kommer til å trives... Være der så mange timer, med sjanse for å ikke for noe inntekt... Det virker ganske vanskelig å selge der også. Vet ikke om jeg skal bare si nei, eller prøve litt og eventuelt slutte om jeg ikke trives. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ut fra det du skriver ikke tatt tilbudet. Å starte i en jobb og slutte etter kort tid er ikke nødvendigvis positivt på CV-en. Å ta en jobb hvor både inntekt og trivsel er et stort usikkerhetsmoment - særlig nå du faktisk ikke trenger den - ja det er ikke nødvendigvis å anbefale.

 

Bruk heller den ledige tiden til noe som gir større verdi (for deg personlig - ikke nødvendigvis økonomisk), og som også kan være fint å ha med på CV-en. Mange typer organisasjonsarbeid og frivillig arbeid som kan telle bra.

 

Når magefølelsen sier at man har et stort dilemma, ja a er det ofte indikasjon på et valg man ikke bør ta.

Lenke til kommentar

Jeg ville ut fra det du skriver ikke tatt tilbudet. Å starte i en jobb og slutte etter kort tid er ikke nødvendigvis positivt på CV-en. Å ta en jobb hvor både inntekt og trivsel er et stort usikkerhetsmoment - særlig nå du faktisk ikke trenger den - ja det er ikke nødvendigvis å anbefale.

 

Bruk heller den ledige tiden til noe som gir større verdi (for deg personlig - ikke nødvendigvis økonomisk), og som også kan være fint å ha med på CV-en. Mange typer organisasjonsarbeid og frivillig arbeid som kan telle bra.

 

Når magefølelsen sier at man har et stort dilemma, ja a er det ofte indikasjon på et valg man ikke bør ta.

 

En deltidsjobb under studie, i hvert fall fulltidsstudie kan man enkelt å greit ikke ta med uten å få hull i CV.

Lenke til kommentar

Vi snakker forbi hverandre - at man får hull i CV-en under studier er helt naturlig (særlig siste del). Det jeg tenker på at man i CV-en sin har en "relevant jobb" som man blir i 2 - 4 uker. Jeg ville i alle fall som potensiell arbeidsgiver "reagert". Ikke minst om søker hadde hatt en annen deltidsjobb i perioden - og som var av helt annen varighet. Så det hadde klart blitt et spørsmål.

 

De fleste jobbsøknader jeg har sett fra ferdige studenter har deltidsjobb hos samme arbeidsgiver i 2 - 3 - 4 år, + eventuelle sommerjobber (også ofte hos samme arbeidsgiver).

Lenke til kommentar

Takk for all input. Slutter jeg nå (innen 2-4 uker) så hadde jeg nok ikke skrevet det opp på CV'en, rett og slett. Og jeg mister ikke tidligere jobbene mine (butikkjobb ved siden av skole som jeg trives i). Men som du sier, usikkerheten og dårlig magefølelse sier kanskje at jeg ikke burde jobbe der... Grunnen til hvorfor jeg ikke bare sier nei er fordi det er jobb i et firma som er bra å ha på CV for etter studiene, som kan gjøre at jeg lettere får en bra jobb etterhvert + positivt på CV'en. Men usikkerheten rundt provisjonlønn, trivsel, arbeidsoppgavene osv er såpass stort at jeg tror jeg ikke burde gjøre det. Vanskelig avgjørelse det her

Lenke til kommentar

Jeg vil jo også si at om du slutter i løpet av 4 uker så har du i det minste lært noe... Arbeidsgivere er vel så opptatt i din motivasjon til å søke jobben og begrunnelsen for hvorfor du slutta tidlig. Du trenger jo ikke si at du var en dårlig selger og jobba en måned uten ei krone i påsan - kan bare si at du ikke trivdes i selgeryrke og fant fort ut at det ikke var noe for deg. Med mindre du søker selgerjobb da :p

Lenke til kommentar

Jeg vil jo også si at om du slutter i løpet av 4 uker så har du i det minste lært noe... Arbeidsgivere er vel så opptatt i din motivasjon til å søke jobben og begrunnelsen for hvorfor du slutta tidlig. Du trenger jo ikke si at du var en dårlig selger og jobba en måned uten ei krone i påsan - kan bare si at du ikke trivdes i selgeryrke og fant fort ut at det ikke var noe for deg. Med mindre du søker selgerjobb da :p

Det er sant det! Jeg har prøveperiode på 1 måned, så jeg tenkte - istedenfor å bare slutte på dagen, så gir jeg det en sjanse, prøver en måned og ser hvor bra det går, og hvis jeg ikke trives så slutter jeg :) Hvem vet... Jeg har jobbet med salg tidligere og gjort det veldig bra, Så det er godt mulig. Men jeg kjedet meg i det tidligere yrke etterhvert så jeg begynte å studere.  Men det er 1 måned av livet jeg har prøveperiode... Så er jo ikke mye, og da får jeg prøvd meg og finner ut om det er noe for meg eller ikke tenker jeg. 

 

Noen her med flere innspill / eventuelt erfaring som Account Manager/Selger? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...