bmwm Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Er det noen som vet hvordan man regner ut total ytre resistans ? Slik jeg vet så er det R1 og R2 i serie så det blir Rs = R1+R2 og R1 er i tillegg paralell med R3 så det blir Rp = R1*R3/R1+R3 Ry = Rp+Rs stemmer dette? Endret 1. juni 2016 av bmwm Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Stemmer ikke helt. Det blir Endret 1. juni 2016 av frustrert_97 Lenke til kommentar
bmwm Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Stemmer ikke helt. Det blir Så er ikke R1 i serie med R2 i tillegg til at den er paralell med R3? Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tja. Du har to "motstandere" i serie. Motstanden til parallellkoblingen, og motstanden til R3. Om du sier at R2 er serie med R1, hvorfor er ikke da R2 det? Lenke til kommentar
Masisco Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Her er R1 og R3 i parallell. Det kan du se ved at kretsen deler seg før R1 og R3, og går sammen igjen før R2. Lenke til kommentar
bmwm Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Faen det var sån jeg tenkte først men så endret jeg mening, hadde eksamen i dag Lenke til kommentar
bmwm Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Men er dere 100% sikre? Jeg spurte faglærer under eksamen og han hintet til at jeg skal gjøre det på denne måten og ikke slik dere mener, jeg tenkte det samme som dere før jeg spurte faglærer Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Men er dere 100% sikre? Jeg spurte faglærer under eksamen og han hintet til at jeg skal gjøre det på denne måten og ikke slik dere mener, jeg tenkte det samme som dere før jeg spurte faglærer100% sikker, du har enten misforstått eller læreren har sagt noe galt. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 En kobling kan bare være en seriekobling eller parallellkobling, ikke begge deler =) På bildet er R1 og R3 en parallellkobling, og R2 serie. Jeg ville regnet ut motstanden over parallellkoblingen, også tenkt på den som en seriekobling etterpå. Da får tu Rtotal = Rparallell + R2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå