Gå til innhold

GTX 1080 - Vil min PSU og min 1x6+2 kontakt være nok?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

kan noen bekrefte om min Corsair CMPSU-550VX strømforsyning går sammen med et GTX 1080 kort?

 

Vedlagt er bilder tatt av PSU og kabler.

 

PS. Ønsker ingen diskusjon om psu osv. Hvis du 100% vet svaret, hadde jeg satt stor pris på om du kunne delt det med meg :)

 

Takk :)

post-21786-0-17128300-1464812373_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være kjekt å vite om du har hatt denne siden den kom ut i 2007 eller 2008 , strømforsyningen i seg selv er helt grei, kanskje litt svak avhengig av pcen din, men viktig å huske at det største problemet er aldring og stabilitet.

 

Om du får systemet til å fungere med dette skjermkortet og psue'en anbefaler jeg på det sterkeste at du kjører en del tester der du logfører spenninger over tid og følger med , sjekk også at viftene fungerer som de skal da det ofte er disse som tar kvelden først. 

Lenke til kommentar

En psu er ikke mekanisk, en psu funker, eller så gjør den ikke det. Jeg har ikke merket forskjell, fra ny til nå :)

 

En psu har derimot en haug med små komponenter (caps) som forringes over tid og dette vil som regel føre til litt mer ripple ( Man kan jo lese denne forskningsrapporten om man gidder ) som kan påvirke stabiliteten på spenningene som blir levert. Avhengig av kvaliteten på komponentene som er brukt , driftstemperatur og ikke minst kjøling så kan en psu leve alt fra noen få år til godt over 10 år uten problemer.

 

Som regel ryker faktisk viften på strømforsyningen først før man begynner å legge merke til eventuelle spenningsfall , dårlig jobb på selve kretskortet (lodding ) kan også føre til overopphetning (spesielt når støv har fått litt feste ) og kortsluttning eller til og med smelting / brann i de verste tilfellene http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2029116

 

 

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Kabel ok, men hva med resten? Cpu/hk osv.

Du kan ikke si at det er bra nok når vi ikke vet resten. :)

Jeg vet ikke om mine 600w er bra nok for 2x1080 kort, vet det ikke før jeg prøver.

Men burde funke, siden 2x980 er 178wx2 plus 3770k funker sammen :)

 

Spørsmålet gjaldt ikke hardware, er vel revnende likegyldig hvilken hardware jeg har, når spørsmålet er om kabelen jeg har tatt bilde av vil fungere på GTX 1080?

 

550W er vel så å si overkill for GTX1080 hvis de tallene de opererer med stemmer. 

Lenke til kommentar

Kan være kjekt å vite om du har hatt denne siden den kom ut i 2007 eller 2008 , strømforsyningen i seg selv er helt grei, kanskje litt svak avhengig av pcen din, men viktig å huske at det største problemet er aldring og stabilitet.

 

Om du får systemet til å fungere med dette skjermkortet og psue'en anbefaler jeg på det sterkeste at du kjører en del tester der du logfører spenninger over tid og følger med , sjekk også at viftene fungerer som de skal da det ofte er disse som tar kvelden først. 

 

Har så å si ingenting å si hvor gammel PSU'en er**, så lenge kjølingen har gått (som du også nevner da). Så er den dimensjonert for de temperaturene som kommer, hvis ikke hadde den røket for lenge siden. 

 

Nei, kommer nok ikke til å sitte å følge med spenningene. Største faren er vel om en kondensator, motstand, diode eller optokobler tar kvelden. Åja, jeg vet hvilket lysshow man kan få når en av disse går istykker, tatt livet av mange slike tidligere. Blir mest lysshow hvis du tar livet av noen på primærsiden, da kan du lage flammeshow også :)

 

Men er rett det du sier, støv er største fienden. Det ble faktisk rensket også i gårkveld :)

 

Source: Er selv elektronikkingeniør med bacheloroppgave i strømforsyninger for datamaskiner.

 

** Edit: Joda, veit jo at alt har levetid, men strømforsyninger som er tatt vare på, kan vare veldig lenge :)

Endret av Nikern
Lenke til kommentar

 

Kan være kjekt å vite om du har hatt denne siden den kom ut i 2007 eller 2008 , strømforsyningen i seg selv er helt grei, kanskje litt svak avhengig av pcen din, men viktig å huske at det største problemet er aldring og stabilitet.

 

Om du får systemet til å fungere med dette skjermkortet og psue'en anbefaler jeg på det sterkeste at du kjører en del tester der du logfører spenninger over tid og følger med , sjekk også at viftene fungerer som de skal da det ofte er disse som tar kvelden først. 

 

Har så å si ingenting å si hvor gammel PSU'en er**, så lenge kjølingen har gått (som du også nevner da). Så er den dimensjonert for de temperaturene som kommer, hvis ikke hadde den røket for lenge siden. 

 

Nei, kommer nok ikke til å sitte å følge med spenningene. Største faren er vel om en kondensator, motstand, diode eller optokobler tar kvelden. Åja, jeg vet hvilket lysshow man kan få når en av disse går istykker, tatt livet av mange slike tidligere. Blir mest lysshow hvis du tar livet av noen på primærsiden, da kan du lage flammeshow også :)

 

Men er rett det du sier, støv er største fienden. Det ble faktisk rensket også i gårkveld :)

 

Source: Er selv elektronikkingeniør med bacheloroppgave i strømforsyninger for datamaskiner.

 

** Edit: Joda, veit jo at alt har levetid, men strømforsyninger som er tatt vare på, kan vare veldig lenge :)

 

 

Da antar jeg at du har full kontroll på ripple og vet hvor skadelig det eventuelt kan være? Du vet den "usynlige døden" eller er dette bare ren tullball som ingen skal bry seg om?

Lenke til kommentar

 

 

Kan være kjekt å vite om du har hatt denne siden den kom ut i 2007 eller 2008 , strømforsyningen i seg selv er helt grei, kanskje litt svak avhengig av pcen din, men viktig å huske at det største problemet er aldring og stabilitet.

 

Om du får systemet til å fungere med dette skjermkortet og psue'en anbefaler jeg på det sterkeste at du kjører en del tester der du logfører spenninger over tid og følger med , sjekk også at viftene fungerer som de skal da det ofte er disse som tar kvelden først. 

 

Har så å si ingenting å si hvor gammel PSU'en er**, så lenge kjølingen har gått (som du også nevner da). Så er den dimensjonert for de temperaturene som kommer, hvis ikke hadde den røket for lenge siden. 

 

Nei, kommer nok ikke til å sitte å følge med spenningene. Største faren er vel om en kondensator, motstand, diode eller optokobler tar kvelden. Åja, jeg vet hvilket lysshow man kan få når en av disse går istykker, tatt livet av mange slike tidligere. Blir mest lysshow hvis du tar livet av noen på primærsiden, da kan du lage flammeshow også :)

 

Men er rett det du sier, støv er største fienden. Det ble faktisk rensket også i gårkveld :)

 

Source: Er selv elektronikkingeniør med bacheloroppgave i strømforsyninger for datamaskiner.

 

** Edit: Joda, veit jo at alt har levetid, men strømforsyninger som er tatt vare på, kan vare veldig lenge :)

 

 

Da antar jeg at du har full kontroll på ripple og vet hvor skadelig det eventuelt kan være? Du vet den "usynlige døden" eller er dette bare ren tullball som ingen skal bry seg om?

 

 

Alle SMPS har ripple etter utgangskondensatoren, men sett bort fra at den går katastrofalt i stykker så er det liten hensikt å "følge med". Kommer ripplen utenfor spenningskravet til GPU eller CPU så 99% sjanse for at det er en av to ting som skjer: 1. levetiden på komponenten går noe ned 2.det blir blåskjerm-problematikk. Anser det som lite sannsynlig at ripple vil "ødelegge" noe. Til det har det meste av elektronikk i dag god nok toleranse innebygd. De søte små VRM'ene som er på hovedkortene og grafikkkortene er jo der for akkurat det du snakker om, gi renere spenning til cpu og gpu.

 

Så det å prøve å "skremme" folk med å si at ripple er så skummelt, er litt hysteri. Ja, det er et problem hvis PSU er snekret i en garasje der man ikke har målt spenning og ripple på utgangen ved forskjellige laster. Men for en masseprodusert PSU fra en stor internasjonal aktør er det bare jåleri å drive å "måle" så lenge man ikke driver med noe veldig spesielt.

 

Den eneste grunnen jeg kan se til at man skal måle ripple for å forhindre skade er hvis du ønsker å ligge så tett opptil maks output fra PSU'en som mulig. Da kan ting skje, men så lenge man ligger godt under max output, er det bare jåleri.

 

*edit:

Nå er jeg ikke fryktelig bekymret for min strømforsyning heller, for etter jeg skrev svaret her, så tok jeg et lite søk og fant denne: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=62

Endret av Nikern
Lenke til kommentar

Min erfaring med strømforsyninger er at i mange tilfeller der man har et søkt stabilitetsproblem som ikke har løst seg ved kjøling eller andre justeringer (spenning / volt ) så har det løst seg ved å bytte ut PSU og det er ikke alltid man ser dette ved blåskjerm, i alle fall er dette min erfaring etter å ha lest flere titals hendelselister fra administrative verktøy.

 

Eksempelvis tok 2 Corsair kvelden her og symptomene som kom var ustabilitet på pcen, spesielt nr 2 tok litt lengre tid før det var soleklart at det var synderen ( et lite puff og den startet ikke flere ganger). Og selv om hovedkortene også i utgangspunktet skal være gode nok til å forhindre dette (ustabilitet) er min erfaring der at i noen tilfeller så greier de ikke å gjøre nettopp dette.

 

Uansett så har du helt rett i at det er en soleklar forskjell mellom dagens psuer som er laget av en kjent forhandler og det vi fikk servert for noen år siden. De fleste psu'er bør man ikke bry seg så mye om og man får det man betaler for.

 

Du får gi tilbakemelding på hvor bra komboen din fungerer fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er jeg ikke fryktelig bekymret for min strømforsyning heller, for etter jeg skrev svaret her, så tok jeg et lite søk og fant denne: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story2&reid=62

 

Det var absolutt en godt bygget PSU da den kom, men det er ikke langt unna 10 år siden. Den kan kanskje holde et par år til, men jeg tror jeg personlig hadde byttet den ut med en nyere strømforsyning i dag på rundt 600W, og heller hatt den som reserve

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikern, for et par uker siden så var jeg merkelig nok til en kjenning og byttet identisk PSU som du har til en ny. Et litt merkelig sammentreff siden du kom opp med en tråd om akkurat denne :)

Problemet var at PC fungerte perfekt helt til den begynte med tyngre oppgaver, da slo den seg av. Jeg satte inn en 500W av Coolermaster som var helt ny, og problemet forsvant. Jeg tenkte jeg bare måtte nevne det siden, spørsmål om PSU kom opp, og jeg ikke kunne la være.

 

Jeg hadde den berømte 580W av Hiper, som friterte hele oppsettet mitt engang da den tok kvelden for mange år tilbake, og jeg ble mer nøye på PSUer etter dette. Nå har jeg en 850W av antec som har fungert utmerket etter dette, men jeg har begynt å se meg omkring etter noe nytt sånn i føre var. Den blir uansett byttet ut ved anskaffelse av et nytt oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...