Gå til innhold

Skifte harddisk Toshiba satelite C660 D-128

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei du.

For å ta det første først: Ikke kjøp ny harddisk (HDD) men kjøp en SSD.

Så spørsmålet ditt:

Jeg regner med du kun har én disk i maskinen siden det er en laptop. Da blir rekkefølgen på det hele slik:

1. Kopier ut filer du vil ta vare på, dersom det fremdeles er mulig. Tenker på bilder, videoer, musikk, dokumenter, lagringsfiler til spill etc. Alt vil bli slettet når du setter i ny disk.

2. Skru av maskinen og ta ut den gamle.

3. Sett i den nye

4. Sett i en USB-penn med Windows på, eller en CD.

5. Boot fra USB eller CD og velg å installere Windows på den nye disken.

6. Skriv inn produktnøkkelen som står på PCen din (kan være lurt å kjøpe Windows 10 når du først er i gang)

7. Følg veiviseren

8. Installer driverne som ikke automatisk skaffes av Windows, disse ligger på Toshibas nettsider.

9. Kopier tilbake filene du hentet ut i steg 1.

10. Ferdig!

Dersom det er under 5 år siden du kjøpte maskinen hadde jeg kanskje reklamert på den i stedet. Men da er det ikke sikkert du får SSD og det mener jeg er et must i 2016, spesielt på bærbare maskiner.

Bare å spørre mer :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

En på Lefdal sa noe om at en måtte ha noe ekstra software eller noe sånt for å kunne legge inn og installere på ny harddisk på denne maskina, det er da vel bare tull? Kan en forresten bruke alle typer både vanlige harddisker og SSD i den? Kan f.eks denne disken brukes? http://www.ebay.com/itm/High-Quality-FASTDISK-SSD-120GB-SATA3-6Gbps-2-5-7mm-Solid-State-Hard-Drive-/201385324179?hash=item2ee3802e93:g:B9cAAOSwI-BWGHjO eller denne? http://www.ebay.com/itm/SANDISK-SSD-PLUS-120GB-120G-SOLID-STATE-HARD-DRIVE-520MB-SEC-/351621969299?hash=item51de4d7593:g:n2AAAOSwLN5WjNRH 

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Den fungerer, men jeg ville kjøpt fra en norsk butikk og fra et mer kjent merke som f. eks. Samsung eller lignende.

Han på Lefdal mente nok at hvis du skal beholde noen av filene på harddisken som er ødelagt er det et behov for et kloneprogram, men det følger stort sett med SSD'ene som selges i Norge.

Alternativt er det bare å kopiere over filene du har behov for til den nye SSD'en. Følg oppskriften til TMB.

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Den fungerer, men jeg ville kjøpt fra en norsk butikk og fra et mer kjent merke som f. eks. Samsung eller lignende.

Han på Lefdal mente nok at hvis du skal beholde noen av filene på harddisken som er ødelagt er det et behov for et kloneprogram, men det følger stort sett med SSD'ene som selges i Norge.

Den siste der, Sandisk er jo et kjent merke, tror du ikke den er bra nok da? Det er jo en viss prisforskjell å kjøpe en slik i Norge...

Lenke til kommentar

En på Lefdal sa noe om at en måtte ha noe ekstra software eller noe sånt for å kunne legge inn og installere på ny harddisk på denne maskina, det er da vel bare tull?

Det er ikke tull i det hele tatt. Som Dreamfault skriver trenger du et kloneprogram om du skal klone den gamle disken over på den nye (noe som neppe er aktuelt når den gamle disken har røket), eller så trenger du en form for bootable media som du kan installere Windows fra ettersom nye disker ikke kommer med ferdig installert Windows.

Det følger med flere modeller, men ikke på noen av de fire-fem forskjellige jeg har kjøpt opp gjennom årene. Billigmodeller riktignok. Uansett finnes det gratis alternativer som gjør jobben helt fint.

https://www.komplett.no/product/818716/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/hyperx-fury-ssd-120gb-25

Billigere å kjøpe noe halvskikkelig fra norsk nettbutikk enn å betale 38 USD pluss frakt pluss moms pluss fortollingsgebyr for et generisk jallaprodukt.

Jeg ser det står gratis frakt på den siste der. Det ville jeg tatt med en klype salt. Hvis vareverdi + frakt overstiger 350 kr må du betale 25% moms på hele beløpet, pluss 146 kr i forenklet fortollingsgebyr.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

En på Lefdal sa noe om at en måtte ha noe ekstra software eller noe sånt for å kunne legge inn og installere på ny harddisk på denne maskina, det er da vel bare tull?

Det er ikke tull i det hele tatt. Som Dreamfault skriver trenger du et kloneprogram om du skal klone den gamle disken over på den nye (noe som neppe er aktuelt når den gamle disken har røket), eller så trenger du en form for bootable media som du kan installere Windows fra ettersom nye disker ikke kommer med ferdig installert Windows.

Det følger med flere modeller, men ikke på noen av de fire-fem forskjellige jeg har kjøpt opp gjennom årene. Billigmodeller riktignok. Uansett finnes det gratis alternativer som gjør jobben helt fint.

https://www.komplett.no/product/818716/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/hyperx-fury-ssd-120gb-25

Billigere å kjøpe noe halvskikkelig fra norsk nettbutikk enn å betale 38 USD pluss frakt pluss moms pluss fortollingsgebyr for et generisk jallaprodukt.

Trenger ikke kloneprogram, er ikke noe viktige filer som er viktig å lagre, og Sandisk disken er en bra disk, har sjekket at den har fått veldig gode omtaler, du kan vel ikke kalle Sandisk jallaprodukt, det er et kjent merke...

Endret av FB.554173158
Lenke til kommentar

Jeg har 240 GB-versjonen av den sandisken der, har ingenting å utsette på den. Så var det da heller ikke den jeg snakket om.

Men med det sagt så ville jeg heller ikke stolt på at dette produktet, som sendes fra HongKong, verken har gratis frakt eller faktisk er SanDisk :)

Men du ser jo trossalt hva du har å betale til selger før du fullfører kjøpet. Overstiger det 350 kr så kjøper du fra Norge. Merk forøvrig at Posten (som gjennomfører forenklet fortolling) gjerne bruker sine egne rater hvis de må regne om fra annen valuta, så selv om ebay påstår SSDen koster tilsvarende ca 329 norske kroner og frakten faktisk viser seg å være gratis kan det likevel hende de fortoller den.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Trenger ikke kloneprogram, er ikke noe viktige filer som er viktig å lagre, og Sandisk disken er en bra disk, har sjekket at den har fått veldig gode omtaler, du kan vel ikke kalle Sandisk jallaprodukt, det er et kjent merke...

SanDisk er fint det. Kjøp denne nå på tilbud: https://www.komplett.no/product/891037/datautstyr/harddiskerssd/ssd-25/kingston-ssdnow-uv400-120gb-oem så får du den om en dag eller to, samt fem års reklamasjon. Uslåelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...