ByMagne Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hei! Går VG1 og har tentamen i automasjon (automatiseringssystemer) i morgen, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å beskrive hva de ulike komponentene og brytere gjør, og om de eks. er NO eller NC brytere.F1 (hovedstrøm sikring)F2 (styrestrøm sikring) [termisk vern?]Q1 (kontaktor)Q2 (ikke i bruk)F3 (motorvern)S0 (nødstopp)L1 (lampe: oransje)L2 (lampe: rød)S2 (manuell 0 auto)S1 (stopp med lys)S3 (start med lys)S4 (start med lys) Om det er til hjelp, har jeg lagt til arrangements tegningen min som vedlegg. Lenke til kommentar
Handshaker Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hei Kan prøve å svar så godt jeg kan, men duger ikke til en 6ar F1 og F2 har samme funksjon - http://automasjon.blogspot.co.ke/2014/04/automatsikring-automatsikring-er-en.html Q1 (kontaktor) - For å koble motorer til og fra elnettet i automatiserte anlegg bruker vi vanligvis kontaktorer. En kontaktor er en elektromagnetisk bryter som er laget for å koble den elektrisk strømmen til motorviklingene. Videre består kontaktoren av en spole: Når det går strøm gjennom spolen dannes det et magnetisk felt som trekker den faste og den bevegelige jernkjernen sammen. Da vil hovedkontaktene lage elektrisk forbindelse for motorstrømmen. Hjelpekontakter med sluttekontakt vil gi elektrisk forbindelse for styrestrømmen, mens hjelpekontakter med brytekontakt vil bryte styrestrømmen. For å holde jernkjernene fra hverandre når det ikke går strøm gjennom spolen, bruker vi en eller flere skrufjærer. F3 (motorvern) - For å beskytte motoren mot overbelastning, skjevbelastning (strømmen i motorledningene er forskjellig) eller fasebrudd bruker vi vanligvis termisk motorvern, det kalles også bimetallrelé. Dersom strømmen i en av tilledningene til motoren blir større enn det motoren er beregnet for, vil dette merkes av motorvernet, som vil koble ut styrestrømmen til kontaktoren slik at motorstrømmen brytes. Det er koblet slik at strømmen til motoren går gjennom motorvernet. I motorvernet går strømmen gjennom tre små varmetråder, en for hver fase. Varmetrådene er viklet rundt tre bimetallstykker. Dersom motorstrømmen blir for stor, blir det stor varmeutvikling i varmetrådene. Det fører til at bimetallene vil bøye seg og mekanisk påvirke en sluttekontakt og en brytekontakt Forklaring: Når bimetallet varmes opp på grunn av for stor motorstrøm i en av faseledningene, vil kontakten merket 95–96 bryte og kontakten merket 97–98 slutte. Når kontakten 95–96 er koblet i serie med kontaktorspolen, vil strømmen gjennom kontaktorspolen brytes når motorvernet løser ut, og kontaktoren vil bryte strømmen til motoren. Dersom en ønsker indikering av at motorvernet har koblet ut med en signallampe, kan strømmen til lampa kobles i serie med kontakten 97–98. S0 (nødstopp) - NC for å byrte kretsen i nødssituasjoner L1 (lampe: oransje) -fargen velges lokalt på skolen, etter deres standard L2 (lampe: rød) -fargen velges lokalt på skolen, etter deres standard S2 (manuell 0 auto) - Vet ikke helt va denne skal være uten å vite styringenS1 (stopp med lys) -Stopp pleier det å være NCS3 (start med lys) - Start pleier det å være NOS4 (start med lys) - Start pleier det å være NO Lenke til kommentar
ByMagne Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Det er nok mer enn godt nok, tusen takk Lenke til kommentar
ByMagne Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Siden om F1 og F2 funker ikke :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå