Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatiseringssystemer - Komponenter


Anbefalte innlegg

Hei! Går VG1 og har tentamen i automasjon (automatiseringssystemer) i morgen, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å beskrive hva de ulike komponentene og brytere gjør, og om de eks. er NO eller NC brytere.

F1 (hovedstrøm sikring)
F2 (styrestrøm sikring) [termisk vern?]
Q1 (kontaktor)
Q2 (ikke i bruk)
F3 (motorvern)

S0 (nødstopp)
L1 (lampe: oransje)
L2 (lampe: rød)
S2 (manuell 0 auto)
S1 (stopp med lys)
S3 (start med lys)
S4 (start med lys)

 

Om det er til hjelp, har jeg lagt til arrangements tegningen min som vedlegg.

post-410371-0-85618400-1464810110_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei
 

Kan prøve å svar så godt jeg kan, men duger ikke til en 6ar

 

F1 og F2 har samme funksjon

http://automasjon.blogspot.co.ke/2014/04/automatsikring-automatsikring-er-en.html 

 

Q1 (kontaktor)

For å koble motorer til og fra elnettet i automatiserte anlegg bruker vi vanligvis

kontaktorer. En kontaktor er en elektromagnetisk bryter som er laget
for å koble den elektrisk strømmen til motorviklingene.
 
Videre består kontaktoren av en spole: Når det går strøm gjennom spolen
dannes det et magnetisk felt som trekker den faste og den bevegelige jernkjernen
sammen. Da vil hovedkontaktene lage elektrisk forbindelse for
motorstrømmen. Hjelpekontakter med sluttekontakt vil gi elektrisk forbindelse
for styrestrømmen, mens hjelpekontakter med brytekontakt vil bryte
styrestrømmen. For å holde jernkjernene fra hverandre når det ikke går
strøm gjennom spolen, bruker vi en eller flere skrufjærer.


F3 (motorvern)

For å beskytte motoren mot overbelastning, skjevbelastning (strømmen i

motorledningene er forskjellig) eller fasebrudd bruker vi vanligvis termisk
motorvern, det kalles også bimetallrelé. Dersom strømmen i en av tilledningene
til motoren blir større enn det motoren er beregnet for, vil dette
merkes av motorvernet, som vil koble ut styrestrømmen til kontaktoren slik
at motorstrømmen brytes.
Det er koblet slik at strømmen til motoren går gjennom motorvernet. I
motorvernet går strømmen gjennom tre små varmetråder, en for hver fase.
Varmetrådene er viklet rundt tre bimetallstykker. Dersom motorstrømmen
blir for stor, blir det stor varmeutvikling i varmetrådene. Det fører til at
bimetallene vil bøye seg og mekanisk påvirke en sluttekontakt og en brytekontakt 
 
Forklaring:
Når bimetallet varmes opp på grunn av for stor motorstrøm i en av faseledningene,
vil kontakten merket 95–96 bryte og kontakten merket 97–98
slutte. Når kontakten 95–96 er koblet i serie med kontaktorspolen, vil
strømmen gjennom kontaktorspolen brytes når motorvernet løser ut, og
kontaktoren vil bryte strømmen til motoren. Dersom en ønsker indikering
av at motorvernet har koblet ut med en signallampe, kan strømmen til
lampa kobles i serie med kontakten 97–98.

 

S0 (nødstopp)

- NC for å byrte kretsen i nødssituasjoner 

L1 (lampe: oransje)

-fargen velges lokalt på skolen, etter deres standard 

L2 (lampe: rød)

-fargen velges lokalt på skolen, etter deres standard 

S2 (manuell 0 auto)

- Vet ikke helt va denne skal være uten å vite styringen
S1 (stopp med lys)

-Stopp pleier det å være NC
S3 (start med lys)

- Start pleier det å være NO
S4 (start med lys)

- Start pleier det å være NO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...