Gå til innhold

Sølt vann på Macbook Air

Anbefalte innlegg

Klarte å søle et glass med vann utover Macbook Air'en min for litt over en uke siden.

​Har latt den stå å tørke opp ned siden det skjedde, og prøvde å slå den på idag.

​Den slår seg på som normalt, men funker ikke uten laderen.

​Noen som vet hva som er gale og hva jeg eventuelt kan gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar folkens!

Er ca. 1 time siden jeg tok i laderen, og nå funker faktisk pc'en uten at laderen er i. Ser ut som jeg har vært jævli heldig :D

Den var ganske treig i begynnelsen, men nå virker den helt normal igjen. Kan gi en oppdatering her om det oppstår noen problemer.

Lenke til kommentar

Væskeskade kan lage mange rare problemer, inkl treg maskin. Men du kan jo ha vært heldig :)

En fyr som heter Rossman på Youtube, har en del videoer om væskeskader på bærbare, mobiler osv.

f.eks

https://www.youtube.com/watch?v=ZxsMCf6P15A

Takk for det. Før jeg slo den på forventet jeg at den skulle være ganske treig om den i det hele tatt gikk på.

Men nå virker det faktisk som at den er like rask som den var før det skjedde.

Leste et sted at nye Macbook'er tåler vannskade litt bedre enn de gamle, så det kan jo være en grunn til at den klarte seg bra.

Tror også at det var avgjørende at jeg ventet lenge med å skru den på.

Lenke til kommentar

Her er det kraftige vrangforestillinger ute og går. Dere må gjerne forklare logikken bak tankegangen om at maskina skulle bli treg. Enten så virker den eller så virker den ikke. Ser man bort fra programvare-delen er temperaturproblemer som medfører "CPU thermal throttle" det som kan medføre treg maskin.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

... men for brukeren oppleves det som en treghet. Det står jo ikke i klartekst på skjermen, akkurat. 

Jeg har en hel del med slike Mac-maskiner liggende etter å ha jobbet med det noen år. De er trege etter fuktskade. Starter og er tilsynelatende ellers i orden. Ingen fiks på det annet enn å bytte hovedkortet.

Lenke til kommentar

Dette er svadaprat og forklarer ikke logikken bak tanken om at maskina skulle bli treg.

Etter en periode med tørk og helst også rens er noen få tilstander i systemer som har inntatt veske.

Virker

Virker ikke

Enkelte funksjoner virker ikke

Ustabilt med tilfeldig omstart

Håper det ordner seg for TS.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er ingen logikk i at man som standard på forhånd skal tro at maskina skal bli treg grunnet veske.

Det er det samme som at man ikke tror man skal krasje med bil fordi man setter seg inn og kjører, selv om du linker til 100 bilulykker.

Confirmation bias

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Her er det kraftige vrangforestillinger ute og går. Dere må gjerne forklare logikken bak tankegangen om at maskina skulle bli treg. Enten så virker den eller så virker den ikke. Ser man bort fra programvare-delen er temperaturproblemer som medfører "CPU thermal throttle" det som kan medføre treg maskin.

Maskinen kan godt bli en mellomting av og virke som normalt, eller ikke virke i det hele tatt.

At den "bare" blir litt treg er ikke utenkelig.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...