Gå til innhold

Har ikke råd til å ta meg ut ferie.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ordens skyld, er det lenge siden du hadde noe ferie?

Kan hende at arbeidsgiver ønsker at du skal ta ferie for å få litt hvile også, så en ikke går på veggen i løpet av neste vinterhalvår. Kanskje leder har noe erfaring med ansatte som ikke tar ferie før som de ikke mener er positivt.

Kan f. eks. foreslå for leder at du tar et par lengre langhelger så du får en feriefølelse, eller en uke ferie, så taper du minst mulig på det?

Hvis en først må megle...

Lenke til kommentar

Du tolker det heeelt feil... gidder ikke argumentere mot en som ikke klarer å tolke rett.

Slutt å tulle, Nasciboy. Hjemlengsel har helt rett, det er du som ikke aner hva du snakker om. Å si "du tar feil, jeg gidder ikke argumentere med deg for du er ikke flink" er en helt usedvanlig slapp diskusjonsteknikk. Når du ikke kan bak frem på juss selv så blir det i tillegg et helt vanvittig selvskudd.

Siden din kompetanse på ordlydsfortolkning er fullstendig fraværende så hjelper det kanskje med forarbeider som mater deg dette med teskje?

§ 11 nr. 2 andre ledd blir opphevet, slik at det ikke lenger vil være adgang til å utbetale feriepenger for ferie som verken er avviklet i løpet av ferieåret, eller overført til det påfølgende ferieår. Ferie som ikke er avviklet eller overført på grunn av sykdom, skal isteden overføres til det påfølgende året, jf. ny § 7 nr. 3 andre ledd første punktum.

Fra prop.73 L (2013-2014) side 28. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tolker det heeelt feil... gidder ikke argumentere mot en som ikke klarer å tolke rett.

Slutt å tulle, Nasciboy. Hjemlengsel har helt rett, det er du som ikke aner hva du snakker om. Å si "du tar feil, jeg gidder ikke argumentere med deg for du er ikke flink" er en helt usedvanlig slapp diskusjonsteknikk. Når du ikke kan bak frem på juss selv så blir det i tillegg et helt vanvittig selvskudd.

Siden din kompetanse på ordlydsfortolkning er fullstendig fraværende så hjelper det kanskje med forarbeider som mater deg dette med teskje?

§ 11 nr. 2 andre ledd blir opphevet, slik at det ikke lenger vil være adgang til å utbetale feriepenger for ferie som verken er avviklet i løpet av ferieåret, eller overført til det påfølgende ferieår. Ferie som ikke er avviklet eller overført på grunn av sykdom, skal isteden overføres til det påfølgende året, jf. ny § 7 nr. 3 andre ledd første punktum.

Fra prop.73 L (2013-2014) side 28.

Må vel legge meg flat her...

Kan du si meg en situasjon der arbeidsgiver ikke har plikt til å utbetale feriepenger der loven ellers er fulgt med hensyn til ferieavvikling?

Lenke til kommentar

Fra prop.73 L (2013-2014) side 28.

Må vel legge meg flat her...

Kan du si meg en situasjon der arbeidsgiver ikke har plikt til å utbetale feriepenger der loven ellers er fulgt med hensyn til ferieavvikling?

Nei, så lenge loven følges med hensyn til ferieavvikling så skal arbeidsgiver utbetale feriepenger. Det er kun når arbeidstaker ikke tar ut full ferie at feriepenger skal holdes igjen. Feriepengene blir utbetalt når du tar ut ferie eller når du slutter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig, men ikke mange som ikke har 12?

Bare alle som ikke er omfattet av tariffavtale og avtalefestet fem ukers ferie, og de er det faktisk ganske mange av, selv om organisasjonsgraden i norge nok er forholdsvis høy sammenlignet med andre land.

"Problemet" er at det ikke er jevnt fordelt hvem som har 10,7% og hvem som har 12% - det er stort sett fordelt etter yrke/bransje. Så enten har "alle" du kjenner fire uker ferie, eller så har "alle" du kjenner fem uker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er din inntekt TS? lurte siden du skriver dette:

Pga den økonomiske situasjonen de siste 2 årene får jeg kun i underkant av 14 000 i feriepenger. Ettersom jeg har rundt 20 000 i faste utgifter før matbudsjettet (14000 i nedbetaling på gjeld og 6000 i husleie,strøm og transport)

14000(feriepenger) er ikke mye i årslønn, så hvor henter du resten av pengene du trenger :)

Jeg gikk inn i ny jobb på slutten av året i fjor (deltid i fjor og fulltid i år) Har nå rett over 30k i måneden før skatt, men mye har gått til å betalt bort mye gjeld i år . Iløpet av juni er jeg mest sansynlig gjeldsfri på alt annet enn Sismo("nedbetaling av gjeld"/trekk i lønn) og kredittgjeld på 15 000.

Den andre jobben i fjor nærmest ruinerte meg økonomisk. Det var mye rot. Jeg fikk verken de timene jeg var lovet og endte opp med modregning på sluttoppgjøret da deler av lønnen min var forskuddsbetalt provisjon. Det lille som var igjen tok jeg ut i fjor for å ha noe å leve av i den trange perioden.

TS

Anonymous poster hash: 51d94...6e0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...