AnonymDiskusjon Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Pga den økonomiske situasjonen de siste 2 årene får jeg kun i underkant av 14 000 i feriepenger. Ettersom jeg har rundt 20 000 i faste utgifter før matbudsjettet (14000 i nedbetaling på gjeld og 6000 i husleie,strøm og transport) og lite eller ingen oppsparte midler, så sier det seg selv at fri fra jobben ikke er så lurt i år. De 14 000 hadde kommet veldig godt med ettersom det hadde fjernet hele kredittgjelden min. Hva gjør jeg? Sjefen vil at jeg skal ta ut minst 2-3 uker ferie nå i sommer De må leie inn en vikar mens jeg er borte. Anonymous poster hash: 51d94...6e0 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Pga den økonomiske situasjonen de siste 2 årene får jeg kun i underkant av 14 000 i feriepenger. Ettersom jeg har rundt 20 000 i faste utgifter før matbudsjettet (14000 i nedbetaling på gjeld og 6000 i husleie,strøm og transport) og lite eller ingen oppsparte midler, så sier det seg selv at fri fra jobben ikke er så lurt i år. De 14 000 hadde kommet veldig godt med ettersom det hadde fjernet hele kredittgjelden min. Hva gjør jeg? Sjefen vil at jeg skal ta ut minst 2-3 uker ferie nå i sommer De må leie inn en vikar mens jeg er borte. Anonymous poster hash: 51d94...6e0 Vær veldig klar på at du ikke ønsker ferie grunnet din økonomiske situasjon... du kan nekte hvis feriepengegrunnlaget fra forrige år ikke er nok til å dekke lønnen du skulle ha hatt under ferien. Endret 1. juni 2016 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Juridisk sett reguleres dette av ferieloven. Det avgjørende her er hvor mange dager feriepengene dine dekker (litt forenkla sagt tjener man opp 2/6 ferieuke for hver fulle måned i et ansettelsesforhold/"noe" som gir feriepenger året før). I den grad du ikke tjente opp rett til feriepenger 12 av 12 måneder har du rett til heller ikke å ta ut full ferie. Tjente man opp rett til feriepenger f eks 8 av 12 måneder har man også rett til å avkorte ferien 4/12 eller 1/3. Den retten følger av ferielovens § 5,5 ledd og det er bare to unntak: a) Man er bundet av en tariffavtale som sier annet. b) Arbeidsgiver innstiller drift heilt/delvis og stillingen berøres direkte av driftstansen. Ellers skal du være OBS på at retten å få feriepenger utbetalt avhenger av at du faktisk TAR ferie det antall dager feriepengene er meint å dekke, slik at den som utbetaler kan holde feriepengene tilbake til det skjer. Din arbeidsgiver i fjor har nemlig medansvar for at du også tar ferie, som er en plikt i den grad man mottar feriepenger for XX opptjente feriedager. 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Juridisk sett reguleres dette av ferieloven. Det avgjørende her er hvor mange dager feriepengene dine dekker (litt forenkla sagt tjener man opp 2/6 ferieuke for hver fulle måned i et ansettelsesforhold/"noe" som gir feriepenger året før). I den grad du ikke tjente opp rett til feriepenger 12 av 12 måneder har du rett til heller ikke å ta ut full ferie. Tjente man opp rett til feriepenger f eks 8 av 12 måneder har man også rett til å avkorte ferien 4/12 eller 1/3. Den retten følger av ferielovens § 5,5 ledd og det er bare to unntak: a) Man er bundet av en tariffavtale som sier annet. b) Arbeidsgiver innstiller drift heilt/delvis og stillingen berøres direkte av driftstansen. Ellers skal du være OBS på at retten å få feriepenger utbetalt avhenger av at du faktisk TAR ferie det antall dager feriepengene er meint å dekke, slik at den som utbetaler kan holde feriepengene tilbake til det skjer. Din arbeidsgiver i fjor har nemlig medansvar for at du også tar ferie, som er en plikt i den grad man mottar feriepenger for XX opptjente feriedager. Kan du vise til den loven som gir arbeidsgiver rett til å holde tilbake feriepenger? Tviler egentlig på at den finnes... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva med å ta en ekstrajobb? Denne kan du supplere med i helger og kveldstid, samt jobbe ekstra mye i ferier når de andre har/blir pålagt ferie. Forøvrig tar skatt og avgift kvelertak på enhver sunn økonomi om dagen, og det merkes dessverre veldig godt i dagliglivet for de fleste. Både mat og transport er dyrt - for ikke å snakke om bolig. Altså alle nødvendigheter og elementære ting skal koste flesk og flest mulig skal melkes maksimalt. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva med å ta en ekstrajobb? Denne kan du supplere med i helger og kveldstid, samt jobbe ekstra mye i ferier når de andre har/blir pålagt ferie. Forøvrig tar skatt og avgift kvelertak på enhver sunn økonomi om dagen, og det merkes dessverre veldig godt i dagliglivet for de fleste. Både mat og transport er dyrt - for ikke å snakke om bolig. Altså alle nødvendigheter og elementære ting skal koste flesk og flest mulig skal melkes maksimalt. er ikke bare " ta en ekstra jobb" i disse tider. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Når ferie ikke avviklesArbeidsgiver har plikt til å sørge for at ferien blir avviklet, og arbeidstaker har plikt til å ta ferie. All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode.Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd. Fra ferieloven: (Mine uthevelser.) § 5.Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3. § 11.Utbetaling av feriepenger (1) (Alminnelige regler) Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til. Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned. 1 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Kan du vise til den loven som gir arbeidsgiver rett til å holde tilbake feriepenger? Tviler egentlig på at den finnes... Ferielovens § 11, 1. og 2. ledd. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Kan du vise til den loven som gir arbeidsgiver rett til å holde tilbake feriepenger? Tviler egentlig på at den finnes... Ferielovens § 11, 1. og 2. ledd. Den sier ikke det!! Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Kan du vise til den loven som gir arbeidsgiver rett til å holde tilbake feriepenger? Tviler egentlig på at den finnes... Ferielovens § 11, 1. og 2. ledd. Den sier ikke det!! Ikke? "Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien." Ingen "siste vanlige lønningsdag før ferien" = ingen utbetaling. "Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1." Overføring av ferien = overføring av feriepengene (inntil ferien avvikles). Altså: arbeidsgiver rett til å holde tilbake feriepenger! Ferie m/feriepenger ihht ferieloven nemlig både en rett og en plikt, og det å faktisk ta ferie er en betingelse for retten til å få feriepenger utbetalt. Arbeidsgiver har derfor faktisk en rett til å beordre til ferie. og riset bak speilet er tilbakeholdsrett for feriepenger inntil ferien faktisk tas. Regelen blei ellers opprinnelig innført for å hindre arbeidsgiver i å "frikjøpe" personell man rekna som "uunnværlig" fra ferie gjennom å først gi ferie, så lønn i ferien. Den er imidlertid akkurat like aktuell for ansatte som tror feriepenger er ekstra lønn og ikke utgiftsdekning for bortfall av lønn i ferie. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Som det er nevnt tidligere er den eneste grunnen til å ikke avvikle ferie at du får økonomiske konsekvenser for manglende inntekt. Ellers skal det avvikles ferie. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Kan du vise til den loven som gir arbeidsgiver rett til å holde tilbake feriepenger? Tviler egentlig på at den finnes... Ferielovens § 11, 1. og 2. ledd. Den sier ikke det!! Ikke? "Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien." Ingen "siste vanlige lønningsdag før ferien" = ingen utbetaling. "Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1." Overføring av ferien = overføring av feriepengene (inntil ferien avvikles). Altså: arbeidsgiver rett til å holde tilbake feriepenger! Ferie m/feriepenger ihht ferieloven nemlig både en rett og en plikt, og det å faktisk ta ferie er en betingelse for retten til å få feriepenger utbetalt. Arbeidsgiver har derfor faktisk en rett til å beordre til ferie. og riset bak speilet er tilbakeholdsrett for feriepenger inntil ferien faktisk tas. Regelen blei ellers opprinnelig innført for å hindre arbeidsgiver i å "frikjøpe" personell man rekna som "uunnværlig" fra ferie gjennom å først gi ferie, så lønn i ferien. Den er imidlertid akkurat like aktuell for ansatte som tror feriepenger er ekstra lønn og ikke utgiftsdekning for bortfall av lønn i ferie. Du tolker det heeelt feil... gidder ikke argumentere mot en som ikke klarer å tolke rett. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva er din inntekt TS? lurte siden du skriver dette: Pga den økonomiske situasjonen de siste 2 årene får jeg kun i underkant av 14 000 i feriepenger. Ettersom jeg har rundt 20 000 i faste utgifter før matbudsjettet (14000 i nedbetaling på gjeld og 6000 i husleie,strøm og transport) 14000(feriepenger) er ikke mye i årslønn, så hvor henter du resten av pengene du trenger Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Pga den økonomiske situasjonen de siste 2 årene får jeg kun i underkant av 14 000 i feriepenger. Ettersom jeg har rundt 20 000 i faste utgifter før matbudsjettet (14000 i nedbetaling på gjeld og 6000 i husleie,strøm og transport) og lite eller ingen oppsparte midler, så sier det seg selv at fri fra jobben ikke er så lurt i år. De 14 000 hadde kommet veldig godt med ettersom det hadde fjernet hele kredittgjelden min. Hva gjør jeg? Sjefen vil at jeg skal ta ut minst 2-3 uker ferie nå i sommer De må leie inn en vikar mens jeg er borte. Anonymous poster hash: 51d94...6e0 Vær veldig klar på at du ikke ønsker ferie grunnet din økonomiske situasjon... du kan nekte hvis feriepengegrunnlaget fra forrige år ikke er nok til å dekke lønnen du skulle ha hatt under ferien. Dette innlegget beskriver egentlig det eneste unntaket. Dersom man for eksempel har vært mye sykemeldt, så kan man benytte seg retten til å ikke ta ferie, da feriepengene ikke klarer å dekke bortfallet av en normal månedslønn. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Er du ansatt på timesbasis? Hvis nei så skal jo arbeidsgiveren ha satt av penger til ferie i foregående år så du taper ikke noe økonomisk på å ta ferie. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Er du ansatt på timesbasis? Hvis nei så skal jo arbeidsgiveren ha satt av penger til ferie i foregående år så du taper ikke noe økonomisk på å ta ferie. Hva mener du med dette? feriepenger har ingen relasjon med fastlønn/timelønn. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Riktig, har med årslønnen å gjøre, 12,3% om jeg husker rett. Minus feriepenger 2014. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Riktig, har med årslønnen å gjøre, 12,3% om jeg husker rett. Minus feriepenger 2014. Ja, men ikke alle har 12,3%. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Riktig, men ikke mange som ikke har 12? Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Er ikke det minste 10.5% a? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå