vg3elev Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 3D-printere 3D-printing er en relativt ny måte å lage produkter på. En 3D-printer er en maskin som lager ferdige produkter ved at man programmerer informasjon om produktet på datamaskinen og sender denne til printeren, som deretter lager produktet. Man kan lage produkter av svært mange ulike materialer som f.eks. plast, glass, titan og organiske materialer. Produkter som er laget i en 3D-printer, vil ofte være like gode eller bedre enn produkter produsert på tradisjonelle måter. 3D-printing kan gi både raskere og billigere produksjon. Det er mindre svinn og lavere energiforbruk, og i tillegg er produktene ofte sterkere enn ved tradisjonell produksjon. Mulighetene innen 3D-printing er i kraftig utvikling, og det forventes at 3D-printing vil revolusjonere produksjonen i mange bransjer. Det er mange bedrifter som prøver ut 3Dprinting, og en av bransjene som har kommet lengst med dette, er produsenter av proteser. Du jobber i bedriften Protech AS, som lager proteser. I hovedsak lager de proteser av støpt plast eller metall til personer som mangler deler av f.eks. en arm eller et bein. Kundene blir i hovedsak henvist fra leger. Det er flere konkurrenter som tilbyr proteser til markedet. Som de fleste konkurrenter har også Protech brukt tradisjonelle metoder for å lage proteser, men de har nå fattet interesse for å ta i bruk 3D-printer i produksjonen av proteser. Det er i dag 14 ansatte i Protech, og de bruker mye av tiden på å lage, tilpasse og følge opp pasienter som trenger proteser. Styret i Protech ser den nye 3D-printteknologien som svært spennende. Denne typen teknologi vil både effektivisere produksjonen av proteser og gjøre arbeidet med tilpasningen mer effektiv. Protech er delvis eid av en finsk investor, og styret har også vurdert å starte med produksjon og salg av proteser i Finland i tillegg til driften i Norge. På neste styremøte skal styret vurdere om de skal ta i bruk 3D-printing i produksjonen av proteser, og om de skal satse på det finske markedet. Sett deg inn i følgende hovedområder: - innovasjon - internasjonalisering Lærerplanmål: Får mest sannsynlig noen oppgaver knyttet til disse Innovasjon Hovedområdet Innovasjon handler om hvordan virksomheter kan øke konkurranseevne og verdiskaping gjennom innovasjon knyttet til produkt og produksjonsprosesser, ledelse, bedriftskultur og forretningsmodeller. Mål for opplæringen er at eleven skal kunne forklare begrepet innovasjon og diskutere hvordan innovasjonsprosesser foregår drøfte betydningen av innovasjon for en bedrifts konkurranseevne og verdiskaping drøfte hva ledelse og bedriftskultur betyr for innovasjon gjennomføre en utviklingsprosess for et produkt drøfte nye forretningsmodeller og presentere forbedringstiltak Internasjonalisering Hovedområdet Internasjonalisering dreier seg om hvordan norske virksomheter kan være aktører i internasjonale markeder. Sentrale temaer er internasjonale økonomiske organisasjoner, internasjonale markeder og sosiale, etiske og miljømessige problemstillinger knyttet til internasjonal produksjon og handel. Mål for opplæringen er at eleven skal kunne diskutere Norges rolle i et internasjonalt økonomisk perspektiv gjøre rede for nasjonale samarbeidspartnere i internasjonal handel gjøre rede for hvordan sentrale internasjonale økonomiske organisasjoner regulerer internasjonal handel presentere forretningskulturen i aktuelle internasjonale markeder vurdere internasjonale forretningsmuligheter for et produkt beskrive prosessen ved import og eksport av et produkt drøfte en virksomhets sosiale, etiske og miljømessige utfordringer Trenger hjelp til å forberede meg til eksamen som er imorgen. Hadde satt utrolig stor pris på det Lenke til kommentar
hjst02 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Hei! Sitter med samme eksamen og prøver å forberede meg på best mulig måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg, men jeg har skrevet en del fakta om både innovasjon og internasjonalisering, så har jeg funnet fakta og informasjon om andre konkurrenter i markedet. I tillegg har jeg lest meg opp på 3D printere for å finne ut hva det er og hvorfor det kan være en bedre løsning enn å lage proteser på den tradisjonelle måten. Ellers har jeg lastet ned litt forskjellige modeller jeg kan bruke som er relevant til både innovasjon og internasjonalisering, som SWOT, innovasjonsprosessen og litt informasjon om forskjellige samarbeidspartene som kan være aktuelle. Håper det hjalp litt Endret 1. juni 2016 av str02 Lenke til kommentar
vg3elev Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Hei! Sitter med samme eksamen og prøver å forberede meg på best mulig måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg, men jeg har skrevet en del fakta om både innovasjon og internasjonalisering, så har jeg funnet fakta og informasjon om andre konkurrenter i markedet. I tillegg har jeg lest meg opp på 3D printere for å finne ut hva det er og hvorfor det kan være en bedre løsning enn å lage proteser på den tradisjonelle måten. Ellers har jeg lastet ned litt forskjellige modeller jeg kan bruke som er relevant til både innovasjon og internasjonalisering, som SWOT, innovasjonsprosessen og litt informasjon om forskjellige samarbeidspartene som kan være aktuelle. Håper det hjalp litt tusentakk!! Har du link til de forskjellige tingene du har funnet? hadde blitt evig takknemlig Lenke til kommentar
flowerbomb Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hei! Sitter med samme eksamen og prøver å forberede meg på best mulig måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forberede meg, men jeg har skrevet en del fakta om både innovasjon og internasjonalisering, så har jeg funnet fakta og informasjon om andre konkurrenter i markedet. I tillegg har jeg lest meg opp på 3D printere for å finne ut hva det er og hvorfor det kan være en bedre løsning enn å lage proteser på den tradisjonelle måten. Ellers har jeg lastet ned litt forskjellige modeller jeg kan bruke som er relevant til både innovasjon og internasjonalisering, som SWOT, innovasjonsprosessen og litt informasjon om forskjellige samarbeidspartene som kan være aktuelle. Håper det hjalp litt Hvilke samarbeidspartnere har du funnet informasjon om? Sliter med det punktet... Lenke til kommentar
jala70 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Noen som vet hvilken forretningsmodell bedriften bør velge? Kanskje en miks av to? Lenke til kommentar
sommerhappy Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Dette var en veldig vanskelig eksamen. Hva svarte dere på oppgave 4? Jeg svarte med en swot analyse først, og deretter porters diamant med de 5 kreftene. Føler dette er veldig feil, noen som følte de fikk det til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå