Syklofanten Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) En kamerat lånte 10.000 kr av meg 1. mai og vi inngikk en avtale om at han skulle betale ned over 12 måneder til 10% rente, dvs. renter og avdrag på 880 kr per måned. Han betalte kun 500 kr 1. mai (første forfallsdato). Hva skylder han meg nå? Hvis han hadde betalt meg 880 kr ville beløpet han skylder meg nå vært 9204 kr. Blir det riktig å si at siden han betalte 380 for lite så skylder han meg 9204+380=9584? Endret 1. juni 2016 av Syklofanten Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Eller blir det riktig å si 10.000*1.12^(1/12)-500? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Lånedato og første forfallsdato er samme dato, men hvis du mente 1.juni som forfallsdato så har du gjort riktig i første innlegg. I andre innlegg er du på bærtur. Endret 1. juni 2016 av mobile999 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Betaler du skatt for rente inntektene Men ser rett ut, da jeg lånte ut penger. 1000 inne var 1000 i avdrag, skjønte poenget Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 En angitt rentesats på lån er normalt årlig sats. Dvs at 10.000 på et år blir 11.000, eller om han betaler ned etter 6mnd blir det 10.500. Skal han betale ned på 12mnd blir månedsbeløpet 11.000/12 = 916,66. Har han da betalt 500 en mnd er det altså 416,66 skyldig for den måneden, men det endrer ikke skyldig totalsum dersom renten er pr år. Hvordan har du kommet til 880? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 En angitt rentesats på lån er normalt årlig sats. Dvs at 10.000 på et år blir 11.000, eller om han betaler ned etter 6mnd blir det 10.500. Skal han betale ned på 12mnd blir månedsbeløpet 11.000/12 = 916,66. Har han da betalt 500 en mnd er det altså 416,66 skyldig for den måneden, men det endrer ikke skyldig totalsum dersom renten er pr år. Hvordan har du kommet til 880? Etter hvert som penger nedbetales vil det være mindre igjen å betale renter av. Det gjør at totalsummen blir under 11000 kroner ved 12 måneder tilbakebetaling. 880 kroner i måneden høres riktig ut for et annuitetslån med 10% rente med månedlig nedbetaling over 12 måneder. Lenke til kommentar
toth Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Det er helt sant, jeg tenkte meg vel egentlig at dette var en enkel venneavtale som sa "lån 10 nå, betal tilbake 11(10%) gjennom avdrag" Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Det er helt sant, jeg tenkte meg vel egentlig at dette var en enkel venneavtale som sa "lån 10 nå, betal tilbake 11(10%) gjennom avdrag" Hva er logikken i at en venn som låner penger skal betale tilbake mer fordi det er en venneavtale. En ting er å forenkle, en annen ting er å regne totalt feil. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 880-500=380kr. Med årlig på 10% utgjør det 38kr eller ca 3kr i månad. Så han skylder deg 3kr ekstra i rente, om han betaler alt med neste beløp.Husk å vare bra venn og belaste han de 3 kronene også, på toppen av rentene du allerede tar. Lenke til kommentar
Gruble2000 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Mye til venn du er da.. Hehe, litt enig. Kunne aldri tenkt meg til å begynne med renter og greier på lån til venner. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Det er helt sant, jeg tenkte meg vel egentlig at dette var en enkel venneavtale som sa "lån 10 nå, betal tilbake 11(10%) gjennom avdrag" Hva er logikken i at en venn som låner penger skal betale tilbake mer fordi det er en venneavtale. En ting er å forenkle, en annen ting er å regne totalt feil. Jeg har da vedgått at jeg regnet feil, men den første setningen forstår jeg ikke. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Mye til venn du er da.. Hehe, litt enig. Kunne aldri tenkt meg til å begynne med renter og greier på lån til venner. Dette er jo tullprat - hvis jeg tar 100.000 ut av min konto/fond/bsu/we for å låne bort til en venn vil jeg tape penger om jeg ikke tar renter. Det er klart at om man skal låne over tid bør man betale renter, jeg snakker da ikke om et ukes- eller månedslån. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 (endret) Joa enig i 100000, men dette er bare 10K? Så hvorfor maser du om 100000 da? Jeg hadde lånt ut 10K rente fritt Endret 3. juni 2016 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
frustrert_97 Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Om du tenker et annuitetslån på 10 000 kr, og nedbetalingstid 12 mnd, og rentefot på 10/12 %, så blir terminbeløpet 872 kr. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Får ikke 10% noen plasser, det høyeste er vel BSU med 4% eller noe Lenke til kommentar
aomt Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Mye til venn du er da.. Hehe, litt enig. Kunne aldri tenkt meg til å begynne med renter og greier på lån til venner. Dette er jo tullprat - hvis jeg tar 100.000 ut av min konto/fond/bsu/we for å låne bort til en venn vil jeg tape penger om jeg ikke tar renter. Det er klart at om man skal låne over tid bør man betale renter, jeg snakker da ikke om et ukes- eller månedslån. BSU er på 4% tops, som nevnt ovenfor. Vanlig konto gir deg rente på ca 1% i året. Eller 100kr. Så spørsmålet er, kvifor tar du 10% fra din venn? Når du "ikke skal tape", så er det like greit å ta same, som banken ville betalt deg? Når det er snakk om venn, du greier ikke å "tape" 100kr i løpet av 1 år, for å hjelpe han da? Det har du råa å tape. Du kunne løyst det med "du skylder meg en øl/pizza". Sorry pal, fakta er at du er en drittsekk og ikke noe "venn", i alle fall i min bok. Jeg er glad mine venner er stik motsatt. Vi spanderer gjerne mat, drikke og reiser på kvarandre, uten å henge oss opp i kvar eneste kr. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Mye til venn du er da.. Hehe, litt enig. Kunne aldri tenkt meg til å begynne med renter og greier på lån til venner. Dette er jo tullprat - hvis jeg tar 100.000 ut av min konto/fond/bsu/we for å låne bort til en venn vil jeg tape penger om jeg ikke tar renter. Det er klart at om man skal låne over tid bør man betale renter, jeg snakker da ikke om et ukes- eller månedslån. BSU er på 4% tops, som nevnt ovenfor. Vanlig konto gir deg rente på ca 1% i året. Eller 100kr.Så spørsmålet er, kvifor tar du 10% fra din venn? Når du "ikke skal tape", så er det like greit å ta same, som banken ville betalt deg? Når det er snakk om venn, du greier ikke å "tape" 100kr i løpet av 1 år, for å hjelpe han da? Det har du råa å tape. Du kunne løyst det med "du skylder meg en øl/pizza". Sorry pal, fakta er at du er en drittsekk og ikke noe "venn", i alle fall i min bok. Jeg er glad mine venner er stik motsatt. Vi spanderer gjerne mat, drikke og reiser på kvarandre, uten å henge oss opp i kvar eneste kr. Nå er vel dette en tråd om renter og beregning og ikke en tråd hvor man dømmer andre og prøver å fremheve seg selv som den beste vennen man kan ha. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Mye til venn du er da.. Hehe, litt enig. Kunne aldri tenkt meg til å begynne med renter og greier på lån til venner. Dette er jo tullprat - hvis jeg tar 100.000 ut av min konto/fond/bsu/we for å låne bort til en venn vil jeg tape penger om jeg ikke tar renter. Det er klart at om man skal låne over tid bør man betale renter, jeg snakker da ikke om et ukes- eller månedslån. BSU er på 4% tops, som nevnt ovenfor. Vanlig konto gir deg rente på ca 1% i året. Eller 100kr. Så spørsmålet er, kvifor tar du 10% fra din venn? Når du "ikke skal tape", så er det like greit å ta same, som banken ville betalt deg? Når det er snakk om venn, du greier ikke å "tape" 100kr i løpet av 1 år, for å hjelpe han da? Det har du råa å tape. Du kunne løyst det med "du skylder meg en øl/pizza". Sorry pal, fakta er at du er en drittsekk og ikke noe "venn", i alle fall i min bok. Jeg er glad mine venner er stik motsatt. Vi spanderer gjerne mat, drikke og reiser på kvarandre, uten å henge oss opp i kvar eneste kr. 1: du forveksler meg åpenbart med trådstarter.2: jeg har personlig ingen problemer med å spandere, eller for den saks skyld låne bort penger. Men kunne jeg sårt trengt pengene selv er det helt fornuftig å ta renter av en venn på et langsiktig lån, særlig hvis det er en "venn" med dårlig betalingsevne som op's venn virker å være. Da skal rentene dekke både tap og risiko. Jeg har heller ingen kvaler med å ta utleiedepositum fra en bekjent. Det er forskjell på å være grei og å være naiv - å ikke være naiv gjør deg ikke til en dårlig venn. Hvis vennene dine synes det er de ikke virkelig gode venner. 1 Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 9. juni 2016 Del Skrevet 9. juni 2016 Generelt ville jeg vært forsiktig med å låne ut penger til venner, hvis man låner ut penger til venner, så må man være beredt til å tape hele beløpet. Det går liksom ikke an å sende det til inkasso. I og med at "vennen" allerede nå har begynt å misligholdet lånet kan det hende at man må ta et tap. Renten var jo ganske stiv, men hvis dette var for hjelpe "vennen" til å dekke forbrukslån til f.eks 25% rente, så var det jo ganske snilt. En bank tar definitivt høyere rente, man kan f.eks sjekke DNB: https://www.dnb.no/privat/laan/forbrukslaan.html, som gir en effektiv rente på 38% for et slikt lån. Det grenser vel til ågerrente, men nå er vel ikke DNB best i klassen på etikk da Nå har andre gjort gode beregninger her, men dette avhenger egentlig av hva dere har blitt enige om. Når man låner penger er det vanlig at renter belastes månedlig, og at man dermed får renters renter. Men det er ikke noe i veien for at renter belastes årlig, og at denne "vennen" kun betaler avdrag hele året, og på slutten av året beregnes 10% renter, som da kan beregnes utfra det årlige gjennomsnittlige lånebeløpet. Dette blir nok ikke akkurat 1000,- men det kommer altså an på avtalen dere har. Da kunne man se for seg at om "vennen" betalte halvparten av lånebeløpet hver måned, så ville man ved slutten av året stå igjen med 5000 i lånebeløp, samt renter på noe over 1000,- som da ble lagt til lånebeløpet. Så sjekk kontrakten dere har skrevet, og om dere ikke har skrevet noen kontrakt så er det veldig mange ulike måter å beregne dette på, dere må bare bli enige i noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå