Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er "massiv angst" en diagnose?

Anbefalte innlegg

Er det noen psykologer her? Jeg skal snart klage på et vedtak fra NAV som gjorde meg 100% ufør pga sosial angst/fobi med påfølgende depresjon. Grunnen til at jeg skal klage er fordi jeg samtidig fikk avslag på ung ufør, selv om uføretidspunktet ble satt til før jeg fylte 26 år. NAV mener altså at min tilstand ikke er alvorlig nok, noe jeg er sterkt uenig i.

På listen over diagnoser som gir ung ufør så står det oppført "Massive angst-, tvangs- og depressive lidelser", men massiv angst er vel ingen diagnose? En type angst er diagnosen, mens "massiv" er alvorlighetsgraden? Er det riktig oppfattet? I så fall stusser jeg litt på dette, da det gir NAV behandleren enormt mye makt i hvordan h*n oppfatter saken og sykdomshistorien.

Anonymous poster hash: 79cae...44d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordet 'massiv' åpner bare for skjønn av saksbehandleren. Det betyr bare at man må ha en av disse diagnosene, i en alvorlig nok grad som bedømmes/avgjøres av saksbehandleren...

Ellers hadde jo alle som hadde det minste snev av en av disse lidelsene, kunne kreve seg ufør!

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel fra en lege for ikke så lenge siden som sa at angst er en tanke, ikke en fysisk sykdom. Merk at dette ikke betyr at du ikke kan FÅ fysiske følger av å ha angst-tanker.

Men som han sa, angst er en tanke, ikke en sykdom. Men så kommer vi ned til at slike tanker kan redusere dine daglige evner, og da er legene nødt til å putte en diagnose på det, og dermed får det et "sykdomsbilde" av det på tross av at det bare er en tanke.

Lenke til kommentar

Det er aldri en diagnose, men en individuell vurdering av funksjonsnivået som avgjør om man har rett på ung ufør.

Listen til NAV er en liste med eksempler å sykdommer som ofte er alvorlige nok til å fylle kravene for ung ufør. Diagnosene gir ikke automatisk rett på ung ufør. Listen er ikke uttømmende - man kan ha sykdommer som er alvorlige nok som ikke står på listen, og det er ganske vanlig, for det er en meget kort liste.

Ja, det gis rom for skjønn, og sånn skal det være. For det er funksjonsnivået som skal avgjøre om man har rett på ung ufør, ikke diagnosen. For mange diagnoser er det store individuelle variasjoner i hvor hardt man er rammet.

Anonymous poster hash: b6665...47a
Lenke til kommentar

På listen over diagnoser som gir ung ufør så står det oppført "Massive angst-, tvangs- og depressive lidelser", men massiv angst er vel ingen diagnose? En type angst er diagnosen, mens "massiv" er alvorlighetsgraden? Er det riktig oppfattet? 

Ja, det er riktig oppfattet. Jeg er dog ingen psykolog, bare et av mange offer for angst og tvangstanker.

I så fall stusser jeg litt på dette, da det gir NAV behandleren enormt mye makt i hvordan h*n oppfatter saken og sykdomshistorien.

Navs saksbehandlere (som ikke er kontaktpersonen din, men et individ du ikke får treffe eller snakke med) er gitt all makt mellom himmel og jord, og vi kan bare takke og bukke.

Lykke til!

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel fra en lege for ikke så lenge siden som sa at angst er en tanke, ikke en fysisk sykdom. Merk at dette ikke betyr at du ikke kan FÅ fysiske følger av å ha angst-tanker. Men som han sa, angst er en tanke, ikke en sykdom. Men så kommer vi ned til at slike tanker kan redusere dine daglige evner, og da er legene nødt til å putte en diagnose på det, og dermed får det et "sykdomsbilde" av det på tross av at det bare er en tanke.

Takke meg til mine fysiske sykdommer og skavanker. Brekker jeg armen, kan en lege lappe den sammen og så gror den på noen uker. Brekker jeg beinet, kan jeg få en rullestol. Å lappe sammen tankene mine tok mange år. Og det finnes ikke mentale rullestoler. I beste fall kan medikamenter holde deg i vater til du lærer å "gå" igjen...

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på vanlig ufør og ung ufør ?

Angst er psykisk sykdom, jeg har full forståelse for at man kan bli ufør pga det, som eks av panikk angst, men jeg synes det er viktig at de som har angst / panikk angst ikke gir opp bruk gjerne 10år på AAP eller lingnende før man gir opp.

Finnes så mye god informasjon der ute samt hjelpe teknikker, ikke minst mye gode medisiner som kan hjelpe på veien.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Ung ufør er en beregningsmåte som forteller hvor mye man skal ha utbetalt mens man går på AAP eller uføretrygd.

Det er vedtatt en makstid på AAP på 4 år, dette er ikke noe man kan velge seg bort ifra.

Å få uføretrygd betyr ikke nødvendigvis at man har gitt opp, ettersom det har blitt lettere å kombinere ufør med jobb enn før. Ved ufør får man dessuten avkortning etter summen man tjener, ikke etter timene man jobber (som på AAP). Dette gjør det også enklere å være i aktivitet som ikke nødvendigvis er så innbringende.

Anonymous poster hash: b6665...47a
Lenke til kommentar

Man kan få forlenget AAP utover de 4 årene om man ser det nødvendig.

Ja det stemmer. Men lediggang er invalidiserende i seg selv, og diskvalifiserende i et trangt arbeidsmarked. Sannsynligheten for å komme i jobb er neppe større etter 5 år enn etter 4, med mindre det er rent medisinske kriterier som ligger til grunn.

Finnes så mye god informasjon der ute samt hjelpe teknikker, ikke minst mye gode medisiner som kan hjelpe på veien.

Ja. Jeg kom meg over det to ganger. Vet dog ikke om jeg orker en tredje gang...

Poenget mitt er at man kan ikke sitte hjemme og si "jeg har masse angst jeg trenger sykepenger". Det er en lege som må søke om det til NAV.

Det er det. Men selv legen er ikke noen autoritet i møtet med NAV.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så har det tidligere vært slik at basis trygden var til de som har kjørt livet sitt i grus på egenhånd, dvs usunn livsstil eller sosiale problemer, men i de siste 10 årene har grensen for å nå opp til å bli kvalifisert som ung ufør blitt stadig strengere til at det omtrent er et fåtall som får innvilget ung ufør, selv de med store lidelser..

Hjelper heller ikke på at rådgivende lege til NAV er noe tvilsomt opplegg.

Edit, hvis man er uenig i konklusjonen så må man anke\klage.

Edit2, kan egentlig ikke se at depresjon\angst er alvorlig nok til å få invilget ung ufør, hvis det ikke er noe heeeeelt spesielt. Men igjen hvis man er uenig så må man klage.

Endret av Januar333
Lenke til kommentar

Man kan få forlenget AAP utover de 4 årene om man ser det nødvendig.

Korrekt, vet om flere som har gått på det siden det kom.

Ja. Jeg kom meg over det to ganger. Vet dog ikke om jeg orker en tredje gang...

Verste med angst etc er at man har ikke noe spesifikt kjempe mot, er liksom ikke et sår man ser som må gro.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... jeg skal klage er fordi jeg samtidig fikk avslag på ung ufør.

Anonymous poster hash: 79cae...44d

Er du ikke bare veldig glad for at du ikke er 'ung ufør' da? De forteller jo deg bare at du ikke er ufør!!

Er det et mål for deg å være ufør?

Lenke til kommentar

... jeg skal klage er fordi jeg samtidig fikk avslag på ung ufør.

Er du ikke bare veldig glad for at du ikke er 'ung ufør' da? De forteller jo deg bare at du ikke er ufør!!

Er det et mål for deg å være ufør?

Poenget mitt er at man kan ikke sitte hjemme og si "jeg har masse angst jeg trenger sykepenger". Det er en lege som må søke om det til NAV.

ozone: Som jeg skriver så er jeg allerede 100% ufør. Om du skal komme med kritiske innlegg så kan du i det minste sørge for å lese innlegget du svarer på. I tillegg er det kanskje greit å sette seg inn i saken? Du vet jo åpenbart ikke forskjell på ufør og ung ufør. Og nei, selvfølgelig er det ikke noe mål å være ufør. Det er vel en av de gruppene som jukser minst, og det er pga en lang og hard prosess før man i det hele tatt vurderer ufør og grad av uførhet. Å være ufør betyr også at man er fattig og at man blir mistenkeliggjort av mange med mindre man har en åpenbar fysisk lidelse, så det er nok ikke noe mål for noen, spesielt ikke nordmenn som er født i dette landet.

Bytex: Det sier seg selv. Det er mulig jeg skrev åpningsinnlegget litt rotete, men jeg synes det står ganske tydelig at jeg allerede er ufør. Spørsmålet var om "massiv" var en del av diagnosen, eller om det var alvorlighetsgraden, noe jeg nå har fått svar på. Dette er viktig fordi jeg har allerede angstdiagnosen fra en spesialist, noe som førte til at jeg ble ufør. Og jeg mener min CV viser alvorlighetsgraden, så derfor kommer jeg til å ville ha en ny vurdering fra NAV.

Grunnen til at jeg er kritisk til dette systemet er fordi det er noen som blir hardt straffet. Du kan altså ha en person som har vært så syk at h*n ikke har annet å vise til fra skoletiden enn gjeld, og har hatt null realistiske muligheter til å ha opparbeidet seg en solid inntekt pga sykdommen. Den personen ender opp på minstesatsen om h*n blir ufør, og med tanke på at trygden er høyere og at man visstnok får det lettere i møte med Husbanken som ung ufør så er forskjellen enorm. I mitt hode er dette hele poenget med ung ufør. At man skal slippe å bli straffet økonomisk resten av livet fordi man var for syk til å kunne holde på en jobb med god inntekt, eller skaffe seg en jobb med god inntekt før man ble ufør. Sånn sett har denne personen på NAV for mye makt når ung ufør skal vurderes, og når de gjør seg opp en mening om hva som er alvorlig og ikke alvorlig angst. Det er altså sånn at alle er ikke like gode til å fortelle spesialisten hvordan de har det. Men greit nok. Får jeg avslag igjen og eventuelt avslag i Trygderetten så får jeg vel bare godta det. Men jeg er ikke der ennå.

Anonymous poster hash: 3296c...6cf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...