Gå til innhold

Excel til å hente data fra andre filer automatisk


Anbefalte innlegg

Hei.

Har MASSE sensordata som jeg ønsker å samle i ett regneark. Alle filene er bygd opp automatisk, så er like. Ønsker å hente ut enkelte kolonner fra alle excel-filer og lime inn på rett plass i ei ny fil, med ett ark for hver tidligere fil. Kaller denne MAIN, de andre heter Dato1_data1.xls, Dato1_data2.xls osv.

 

Tanken er å gi hvert ark i MAIN navn etter filen jeg ønsker å hente, arknavnet er da f.eks Dato1_data1

 

Har fått excel til å skrive inn arknavnet i excel, og kombinert dette sammen med &-funksjon til å lage referanse til Dato1_data1.xls.

 

Videre tenkte jeg å hente data med ='[Dato1_data1.xls]sheet1$a1$1 osv. Men jeg får ikke excel til å hente filnavn og sette inn i "henteformelen".

 

Det er mye data, kanskje 150-200 filer, med 5000 datapunkter hver, så hadde spart meg MYE arbeid.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordringa her er jo antallet filer, spesielt om dette med tidsbruken er kritisk.

 

Og så koker det jo litt ned til hvordan filene er formattert, kanskje du kunne ha postet et eksempel med et par linjer data. Ser filene nøyaktig like ut (formatteringen altså)?

 

Et lite tips her: I Excel og Libre Office Calc er det mulig å lime inn direkte fra kommaseparerte tekstfiler. I Excel vil du få opp dialogboksen for import ved innliming.

 

 

En annen rar ting med Excel, som jeg tror kan være det du sliter med: Ved import fra kommaseparerte tekstfiler, så vil Excel at disse har filendelse .txt (ikke csv). Hvorfor det er sånn vet jeg ikke.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...