Høgskolelærer Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hei. Har MASSE sensordata som jeg ønsker å samle i ett regneark. Alle filene er bygd opp automatisk, så er like. Ønsker å hente ut enkelte kolonner fra alle excel-filer og lime inn på rett plass i ei ny fil, med ett ark for hver tidligere fil. Kaller denne MAIN, de andre heter Dato1_data1.xls, Dato1_data2.xls osv. Tanken er å gi hvert ark i MAIN navn etter filen jeg ønsker å hente, arknavnet er da f.eks Dato1_data1 Har fått excel til å skrive inn arknavnet i excel, og kombinert dette sammen med &-funksjon til å lage referanse til Dato1_data1.xls. Videre tenkte jeg å hente data med ='[Dato1_data1.xls]sheet1$a1$1 osv. Men jeg får ikke excel til å hente filnavn og sette inn i "henteformelen". Det er mye data, kanskje 150-200 filer, med 5000 datapunkter hver, så hadde spart meg MYE arbeid. Noen tips? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Utfordringa her er jo antallet filer, spesielt om dette med tidsbruken er kritisk. Og så koker det jo litt ned til hvordan filene er formattert, kanskje du kunne ha postet et eksempel med et par linjer data. Ser filene nøyaktig like ut (formatteringen altså)? Et lite tips her: I Excel og Libre Office Calc er det mulig å lime inn direkte fra kommaseparerte tekstfiler. I Excel vil du få opp dialogboksen for import ved innliming. En annen rar ting med Excel, som jeg tror kan være det du sliter med: Ved import fra kommaseparerte tekstfiler, så vil Excel at disse har filendelse .txt (ikke csv). Hvorfor det er sånn vet jeg ikke. Endret 1. juni 2016 av geir__hk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Jeg tror ikke formler er løsningen her, det er tungt og manuelt og kan lage et veldig tregt resultat. Her er en makroløsning som behandler all filer i en mappe http://www.contextures.com/xlfaqMac.html#LoopBooks Filtype og handling må selvfølgelig tilpasses Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå