Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol er en påkrevet del av sunt kosthold i forhold til aldring.

Anbefalte innlegg

Universitetet i Iowa har i 2015, på vegne av The American Society of Human Genetics (ASHG), gjennomført en studie på betydning av røyking og alkohol konsum på aldringsprosessen hos mennesker.

Sigarettrøyking og missbruk av alkohol har selvfølgelig negativ virkning på aldringsprosessen, men det har også mangel på alkohol.

moderate alcohol use – about one to two drinks per day – was correlated with the healthiest aging"

Jeg kan ikke tolke dette på en annen måte enn at totalavhold har en negativ effekt på aldringsprosessen og alkohol er en naturlig del av et sunt kosthold.

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke skrev i 2013: ".Flere, inkludert Verdens Helseorganisasjon, har tidligere konkludert met at et lavt til moderat alkoholinntak kan redusere risikoen for koronar hjertesykdom". 

Jeg vil også fremme sammenfallende anekdotisk informasjon fra obduksjon av alkoholikere ved   rikshospitalet på 1960 tallet.

"Mens indre organer kunne være fullstendig ødelagt, var blodkarene "som hos en nyfødt".

Videre, også anekdotisk: " middelhavs kosthold er sunt. den inneholder alkohol og inneholder lite meieriprodukter"

Er det grunnlag til å tro at meieriprodukter og totalavhold er helseskadelig?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av delene. Jeg tror ikke at totalavhold fra alkohol, med et ellers normalt liv og kosthold, skal være faktoren som forverrer livet på noen som helst måte. Andre faktorer som miljø og gener vil være totalt dominerende.

Her det som alltid, mengden som er avgjørende: Dominerer alkoholen kostholdet blir man skadet. Dominerer meieriproduktene kostholdet blir man skadet, dominerer omega3 kostholdet blir man skadet, osv...

Lenke til kommentar

Ingen av delene. Jeg tror ikke at totalavhold fra alkohol, med et ellers normalt liv og kosthold, skal være faktoren som forverrer livet på noen som helst måte. Andre faktorer som miljø og gener vil være totalt dominerende.

Her det som alltid, mengden som er avgjørende: Dominerer alkoholen kostholdet blir man skadet. Dominerer meieriproduktene kostholdet blir man skadet, dominerer omega3 kostholdet blir man skadet, osv...

Jeg anbefaler at du leser studien!

Dersom daglig alkoholinntak ikke inngår i ditt kosthold, har det negativ innvirkning på aldringsprosessen. Det sees på som et paradoks, men er likevel sant.

På hvilket grunnlag tror du at alkohol ikke bidrar positivt til aldringsprosessen?

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag tror du at alkohol ikke bidrar positivt til aldringsprosessen?

På grunnlag av at det er altfor mange ukjente faktorer her, som også kan ha virket inn uten at de var en del av undersøkelsen.

La meg gi ett eksempel (vi kan tenke oss tusenvis): Hva hvis flertallet av disse 'pene eldre' drikker 1-2 kopper kaffe om dagen?

Kan vi da si at 1-2 kopper kaffe om dagen var det som gjorde dem så 'lite aldret'? Eller var det de 1-2 alkoholenhetene? Eller var det trankapslene? Eller var det....

Lenke til kommentar

Så anbefales det 

Universitetet i Iowa har i 2015, på vegne av The American Society of Human Genetics (ASHG), gjennomført en studie på betydning av røyking og alkohol konsum på aldringsprosessen hos mennesker.

Sigarettrøyking og missbruk av alkohol har selvfølgelig negativ virkning på aldringsprosessen, men det har også mangel på alkohol.

moderate alcohol use – about one to two drinks per day – was correlated with the healthiest aging"

Jeg kan ikke tolke dette på en annen måte enn at totalavhold har en negativ effekt på aldringsprosessen og alkohol er en naturlig del av et sunt kosthold.

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke skrev i 2013: ".Flere, inkludert Verdens Helseorganisasjon, har tidligere konkludert met at et lavt til moderat alkoholinntak kan redusere risikoen for koronar hjertesykdom". 

Jeg vil også fremme sammenfallende anekdotisk informasjon fra obduksjon av alkoholikere ved   rikshospitalet på 1960 tallet.

"Mens indre organer kunne være fullstendig ødelagt, var blodkarene "som hos en nyfødt".

Videre, også anekdotisk: " middelhavs kosthold er sunt. den inneholder alkohol og inneholder lite meieriprodukter"

Er det grunnlag til å tro at meieriprodukter og totalavhold er helseskadelig?.

Anbefales et at jeg starter å drikke? har kun drukket en gang i livet mitt. Er veldig med idrett og vil gjerne ikke at presentasjonene mine skal  hemmes.  Alkohol er jo også det andre mest avhengighetsskapende stoffet i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Som enkeltstående studie blir den vel for tynn til å konkludere noe som helst. Hvis målet er å bli så gammel som mulig og jeg personlig trives best med å gå på en snurr til enhver tid betyr vel ikke det at jeg har stor livskvalitet sånn generelt.

"Gi unga sprit før idretten tar dem!"

Lenke til kommentar

Jeg nekter iallefall å forandre livsstilen min til å plutselig begynne å tilføre kroppen min to drinker hver dag, og på toppen med en risiko for å øke denne dosen hvis det går mot avhengighet. Ikke faen om jeg forandrer meg til det! :)

Du skal heller lytte og se litt mer på HVOR mye bedre aldringsprosessen har av det, og dømme om det er verdt alt det ekstra strevet.

(Forresten, husker du hva de sa om egg og kolesterol på 70 tallet?) Tankevekker!

Endret av VampireLord
Lenke til kommentar

Jeg nekter iallefall å forandre livsstilen min til å plutselig begynne å tilføre kroppen min to drinker hver dag, og på toppen med en risiko for å øke denne dosen hvis det går mot avhengighet. Ikke faen om jeg forandrer meg til det! :)

Du skal heller lytte og se litt mer på HVOR mye bedre aldringsprosessen har av det, og dømme om det er verdt alt det ekstra strevet.

(Forresten, husker du hva de sa om egg og kolesterol på 70 tallet?) Tankevekker!

Hva skal jeg lytte til og hvorfor skal jeg se om aldringen er "bedre " eller ikke? Når resultatet foreligger er det jo for sent å gjøre noe med det! 

Det er nettopp det betryggende ved forskning. Tar man feil, retter man opp i det. 

Jeg tror man nå er i ferd med å rette opp feil i vurderingen av alkoholens virkninger - de gode virkningene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tilgang på studien. Studerer den en direkte link mellom alkoholbruk og metylisering eller? Antakeligvis ikke, men jeg er ikke genetiker. I så fall må de kontrollere variablene på sedvanlig vis. Har de gjort det? Lavt (men eksisterende) alkoholforbruk er knyttet til positive helseeffekter bl.a. fordi denne gruppen i snitt har bedre sosial støtte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

.... Jeg kan ikke tolke dette på en annen måte enn at totalavhold har en negativ effekt på aldringsprosessen og alkohol er en naturlig del av et sunt kosthold.

Da er det i tilfelle fordi du ikke vil tolke dette på annen måte... 

At en undersøkelse konkluderer med "moderate alcohol use – about one to two drinks per day – was correlated with the healthiest aging" forteller ingenting. Husk at sin tid fant den hellige vitenskap ut gjennom "undersøkelser" at pannehøyde hadde sammenheng med IQ! I min egen barndom konkluderte den med at det kunne muligens være en sammenheng mellom røyking og lungekreft. I dag vet vi bedre på begge områder. 

Se også litt på f eks hvordan "aldring" defineres: "They estimated each person’s biological age using a previously validated epigenetic “clock” based on methylation levels at 71 locations in the genome, as measured by the widely used Infinium HumanMethylation450 BeadChip. Then, they calculated the difference between biological age and chronological age, and assessed the relationship between tobacco and alcohol use and premature aging." Dette forteller intet om f eks HJERNENS påvirkning. 

Nei, som man roper i skogen får man svar. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva skal jeg lytte til og hvorfor skal jeg se om aldringen er "bedre " eller ikke? Når resultatet foreligger er det jo for sent å gjøre noe med det!

Det er nettopp det betryggende ved forskning. Tar man feil, retter man opp i det.

Jeg tror man nå er i ferd med å rette opp feil i vurderingen av alkoholens virkninger - de gode virkningene.

Jeg erfarer at bevisstheten blir plassert i en fordummende tvangstrøye selv ved bare en munnfull alkohol. Før visste jeg bare om den vanlige tilstanden de fleste av oss har vent oss til, og da kunne alkoholen føles som "skjerpende" til en viss grad. Men fra en helt ren og klar hjerne er virkningen ganske skremmende. Jeg husker også tilbake til de første gangene man tok til seg og vente seg til å drikke, og min hukommelse husker at det var akkurat slik jeg beskriver men gruppepress og egen usikkerhet gjorde at man "overhøvlet" den til da rene bevisstheten Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tilgang på studien. Studerer den en direkte link mellom alkoholbruk og metylisering eller? Antakeligvis ikke, men jeg er ikke genetiker. I så fall må de kontrollere variablene på sedvanlig vis. Har de gjort det? Lavt (men eksisterende) alkoholforbruk er knyttet til positive helseeffekter bl.a. fordi denne gruppen i snitt har bedre sosial støtte.

Hvordan kan du stille spørsmål ved og om en studie du ikke har tilgang til? 

Jeg er ingeniør. Jeg kan lese konklusjoner om så mangt. Jeg vet at ordet metyllisering finnes i studien, men for meg er metyll - metan - metanol noe jeg lærte om i kjemiundervisningen. Jeg tenker organisk kjemi og der stopper det. Neppe relevant for kosthold.

Selv om effekten av alkoholkonsum er som en katalysator - hva så? Hvis alkohol knytter deg til en sosial gruppe som har positiv effekt på din aldringsprosessen, hva er negativt med det? 

Lenke til kommentar

Jeg erfarer at bevisstheten blir plassert i en fordummende tvangstrøye selv ved bare en munnfull alkohol. Før visste jeg bare om den vanlige tilstanden de fleste av oss har vent oss til, og da kunne alkoholen føles som "skjerpende" til en viss grad. Men fra en helt ren og klar hjerne er virkningen ganske skremmende. Jeg husker også tilbake til de første gangene man tok til seg og vente seg til å drikke, og min hukommelse husker at det var akkurat slik jeg beskriver men gruppepress og egen usikkerhet gjorde at man "overhøyhet" den til da rene bevisstheten

Det er ikke alle som tåler å drikke alkohol. Den fordummende tvangstrøyen kommer langt senere i min omgangskrets.

Lenke til kommentar

.... Jeg kan ikke tolke dette på en annen måte enn at totalavhold har en negativ effekt på aldringsprosessen og alkohol er en naturlig del av et sunt kosthold.

Da er det i tilfelle fordi du ikke vil tolke dette på annen måte... 

At en undersøkelse konkluderer med "moderate alcohol use – about one to two drinks per day – was correlated with the healthiest aging" forteller ingenting. Husk at sin tid fant den hellige vitenskap ut gjennom "undersøkelser" at pannehøyde hadde sammenheng med IQ! I min egen barndom konkluderte den med at det kunne muligens være en sammenheng mellom røyking og lungekreft. I dag vet vi bedre på begge områder. 

Se også litt på f eks hvordan "aldring" defineres: "They estimated each person’s biological age using a previously validated epigenetic “clock” based on methylation levels at 71 locations in the genome, as measured by the widely used Infinium HumanMethylation450 BeadChip. Then, they calculated the difference between biological age and chronological age, and assessed the relationship between tobacco and alcohol use and premature aging." Dette forteller intet om f eks HJERNENS påvirkning. 

Nei, som man roper i skogen får man svar. 

Kanskje alkoholen påvirker blodkarene på en positiv måte. Det er sikkert bra for mer enn hjertet. Kanskje hjernen også. men hva vet jeg, en ingeniør.

Jeg foreslår at dere med greie på dette sender sine kommentarer til AHSG og UiIowa. Som en del av peer review.

Det vil virkelig bidra til denne debatt å lese responsen fra AHSG og UiIowa.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg erfarer at bevisstheten blir plassert i en fordummende tvangstrøye selv ved bare en munnfull alkohol. Før visste jeg bare om den vanlige tilstanden de fleste av oss har vent oss til, og da kunne alkoholen føles som "skjerpende" til en viss grad. Men fra en helt ren og klar hjerne er virkningen ganske skremmende. Jeg husker også tilbake til de første gangene man tok til seg og vente seg til å drikke, og min hukommelse husker at det var akkurat slik jeg beskriver men gruppepress og egen usikkerhet gjorde at man "overhøyhet" den til da rene bevisstheten

Det er ikke alle som tåler å drikke alkohol. Den fordummende tvangstrøyen kommer langt senere i min omgangskrets.

Niks, den kommer med en gang - å tåle å drikke akohol er bare virkning a tilvenningen og så lever man seg inn i den kulturelle løgnen. Husker du ikke selv hvordan kvaliteten på bevisstheten var før tilvenningen startet? Og hvis du har glemt den tilstanden har du bare den tilvente tilstanden å bedømme ut fra og den er jo så klart kondisjonert til å like seg selv

Jeg drikker aldri og hører tøvet starte med en gang hos mine venner når de hygger seg, men det er deres sak så det bekymrer ikke meg må du tro

Lenke til kommentar

Jeg er ingeniør. Jeg kan lese konklusjoner om så mangt. Jeg vet at ordet metyllisering finnes i studien, men for meg er metyll - metan - metanol noe jeg lærte om i kjemiundervisningen. Jeg tenker organisk kjemi og der stopper det. Neppe relevant for kosthold.

Selv om effekten av alkoholkonsum er som en katalysator - hva så? Hvis alkohol knytter deg til en sosial gruppe som har positiv effekt på din aldringsprosessen, hva er negativt med det?

Kan ikke du bruke ingeniørevnene dine til å sitere hvor studiet påviser årsaksmekanismen, da?

Eller, hvis dette ikke blir gjort, i det minste beskriv hvilke faktorer som blir tatt hensyn til og hvordan.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Kan ikke du bruke ingeniørevnene dine til å sitere hvor studiet påviser årsaksmekanismen, da?

Eller, hvis dette ikke blir gjort, i det minste beskriv hvilke faktorer som blir tatt hensyn til og hvordan.

Det kan jeg ikke:) Du finner ikke slik i en konklusjon, men spørsmålene dine er berettiget, så jeg har oversatt et av innleggene og sender den til kilden for kommentar. Jeg sjekker først med moderatorene om det er akseptabelt, men venter ikke et negativt svar derfra.

Jeg tar med dine spørsmål.også. 

Lenke til kommentar

Du kunne lese litt nøyere det jeg skrev ettersom jeg stilte spørsmål om hva som lå i denne sammenhengen. Jeg har ikke avfeid den.

Jeg er snart ferdig utdannet psykologstudent. Jeg vet hva DNA-metylisering er, jeg vet hva det vil si å kontrollere for variabler i korrelasjonelle studier og har gjort det selv, og jeg kjenner til en del forskning på alkoholeffekter som gjør at jeg kan stille nettopp spørsmål ved studien.

Nå er det jo slik at dersom man observerer en sammenheng i befolkningen, så betyr ikke dette at enkeltpersoner kan begynne å drikke og nyte de samme godene. Ta eksemplet jeg nevner—sosial støtte. Før trodde man at 1—2 glass forebygger demens. Så fant de ut at avviket ble tilstrekkelig forklart av sosial støtte. Sosiale relasjoner er stimulerende for hjernen og aktiviserende for kroppen, det bremser utviklingen av demens. I dette tilfellet hjelper det fint lite å begynne å drikke for å unnslippe demens.

Mtp. disse assosiasjonene jeg får, kunne jeg tenke meg om noen kunne forklare meg hvordan studien undersøker sannsynligheten for kausale sammenhenger, for det er slettes ikke gitt at de har kontrollert for noe. Det ligger antakeligvis noe i denne kritikken når det står i selve abstraktet «These data support prior epidemiological studies indicating that moderate alcohol use is associated with healthy aging, but we urge caution in interpreting these results.»

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...