Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

salg av bolig, hvordan er prosessen?

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge bolig nå snart og lurer litt på selve prosessen med salg. Har ikke fått verdivurdering enda engang.

Hvor lang tid tar det f.eks fra man kontakter selger til boligen faktisk ligger ute for salg?

Hvor lang tid det tar for ett faktisk salg vet man jo aldri, men hvor lang er og hva skjer i prosessen før dette?

Veldig åpent spørsmål, men jeg skal selge leiligheten min snarest mulig egentlig og aner ingenting om noe som helst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor delaktig må jeg selv være i alt dette? har allerede kontakt med en megler, tenkte jeg skulle ordne med verdivurdering sånn nå snart som en start på det hele.

Har igjen litt lister og strøm på ett rom som må i orden før fotograf kommer ihvertfall, lurer egentlig på om jeg ikke bare bør få megler til å komme med en gang, for det har vel ikke så mye å si at ikke alt er 100% ferdig enda?

Lenke til kommentar

Du tar kontakt med megler og får verdivurdering(Snakk med iallfall 2-3 stk). Vi solgte akkurat og vi hadde oppe 2 stk hos oss. Valgte han som var ca 5k dyrere, fordi han virka mye mer profesjonell og hadde mer erfaring. Det går ikke bare på pris.

Velg den du vil ha og skriv kontrakt.

Så avtaler dere når du kan være klar for fotografering og du avtaler tid med fotograf. Så megler ut annonsen på Finn så fort han får bildene.

Du kan nok regne med at det går rundt 2 uker så kan det ligge på finn, alt ettersom hvor raskt du kan ha fotograf på besøk.

Lenke til kommentar

Etter jeg er ferdig med lister osv, som jeg antagelig er i løpet et en 2-3 dager, og rydding osv. i helgen, så er jeg klar ihvertfall, jeg er knapt der uansett så om det ser "visningsklart" ut fra ca nå til visning er ikke noe problem. en 4-5 meglere har vært i kontakt med meg allerede, ett par av de er blokkert på mobilen min og "ødela" ett potensiellt forhold til banken de var knyttet til :)

Så jeg har funnet noen jeg er fornøyd med, er egentlig ikke sååå opptatt av pris så lenge jeg kommer godt overens med megler og det virker proft.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Selv om de fleste megler ser gjennom at det gjenstår noe småting når de skal sette verdi så er det nok uansett lurt og ferdigstille alt før megler kommer. Ha det så ryddig og rent som mulig...tilsvarende slik man klargjør før visning.

Les også gjennom salgsvilkårene i tilbudene, blant annet kostnader hvis bolig ikke blir solgt (særdeles aktuelt i Stavanger,. ikke så nøye i Oslo)

Lenke til kommentar

Jeg leser alltid gjennom avtaler :)

Det var egentlig ferdigstilling, eller så godt som jeg har mest lyst til også, så kan jeg heller fokusere på andre ting rundt salget og det nye huset og ett par andre prosjekter. Ellers er nok leiligheten min lettsolgt, den ligger i ett populært område, sentralt, alt oppusset. Ellers har jeg pakket bort nesten alt jeg har, om man ser bort ifra roret fra pågående oppussing er det nesten litt tomt der, og slik har jeg egentlig planlagt å ha det til det er solgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...