Malzahar bot Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver? Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer. Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå? Tenker forskjellige oppgaver: Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd. Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd. Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid". Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver? Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer. Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå? Tenker forskjellige oppgaver:Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd. Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd. Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid". Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener.. Lenke til kommentar
rb123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver? Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer. Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå? Tenker forskjellige oppgaver:Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd. Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd. Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid". Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener.. Vil ikke tro at spørsmålene kommer rett fra forberedelsesdelen selv om det er det vi fleste håper på. Ser for meg at det vil bli for enkelt... men skal heller ikke se bort fra det du kom med Lenke til kommentar
jaren Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver? Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer. Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå? Tenker forskjellige oppgaver:Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd. Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd. Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid". Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener.. Vil ikke tro at spørsmålene kommer rett fra forberedelsesdelen selv om det er det vi fleste håper på. Ser for meg at det vil bli for enkelt... men skal heller ikke se bort fra det du kom med Har dere sett tidligere eksamensforberedelser kontra selve oppgaven? De er så og si identiske Lenke til kommentar
Malzahar bot Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver? Jeg tror det kommer to. Den første med en form for redegjørelse, og den andre med mer drøfting Enig i det, men hva tenker du vi skal redegjøre? Ser for meg at oppgave 2 går ut på å drøfte ulike skillelinjer. Det kan bli en redegjørelse av politisk historie i Norge knyttet til skillelinjer så klart. For det står en del om historie i boka. Det kan hende redegjørelsen åpner for før og nå? Tenker forskjellige oppgaver:Drøft i hvilken grad ulike konfliktdimensjoner påvirker norsk valgadferd. Gjør rede for konfliktdimensjonene i Norge og drøft hvordan de påvirker norsk valgadferd. Samme som over, men "påvirket norsk valgadferd i nyere tid". Kan hende det blir noe sånt, ja. Men pleier oppgavene å være så rett fra forberedelsesdelen? Hvis du skjønner hva jeg mener.. Vil ikke tro at spørsmålene kommer rett fra forberedelsesdelen selv om det er det vi fleste håper på. Ser for meg at det vil bli for enkelt... men skal heller ikke se bort fra det du kom med Har dere sett tidligere eksamensforberedelser kontra selve oppgaven? De er så og si identiske Vil tro at det blir å ligge tett mot forberedelsesdelen ja. Lenke til kommentar
rb123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Noen som tror vi kommer til å få noe med med menneskerettigheter å gjøre? Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Jeg får ikke åpnet tidligere eksamensoppgaver i politikk og menneskerettigher på udir ved bruk av passord "Eksempel", men jeg får åpnet forberedelsesdelene... Lenke til kommentar
JBV97 Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Noen som tror vi kommer til å få noe med med menneskerettigheter å gjøre? Fikk beskjed av lærer at det kan være lurt å se på, men forstår ikke hvordan? Lenke til kommentar
tg123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hei! Er det noen som har noen ideer på hvordan man kan strukturere oppgaven sin, hvordan man skal gå frem? Ville dere fokusert på 2-3 punkter om de ulike skillelinjene som er aktuelle, eller hva tenker dere? Lenke til kommentar
cathy98 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hvilke dimensjoner ville dere satt dere mest inn i? Lenke til kommentar
M98 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Har dere noen gode kilder og dagsaktuelle eksempler på konfliktdimensjonene? Lenke til kommentar
rb123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Noen som tror vi kommer til å få noe med med menneskerettigheter å gjøre? Fikk beskjed av lærer at det kan være lurt å se på, men forstår ikke hvordan? Sikkert for å kunne trekke det inn i eventuelle konfliktlinjer som innvandring Lenke til kommentar
rb123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hvilke dimensjoner ville dere satt dere mest inn i? Tenker å sette meg inn i liberal vs restriktiv (innvandring), sekuralisme vs. kristne verdier og økonomisk vekst vs naturvern. Hva tenker du å sette deg inn i? Lenke til kommentar
osteloff Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Har dere tenkt å redegjøre konfliktdimensjonene? Altså hva hver og en av de betyr? Og tror dere vi må finne eksempler og drøfte for hver av de seks? Har problemer med dette temaet, da vi ikke har gått gjennom det med læreren vår. Står heller ikke noe om konfliktdimensjoner i boka vår (Politikk og menneskerettigheter, Fokus), så takk til alle som har skrevet her slik at jeg vet sånn nogenlunde hva jeg skal skrive om. Endret 1. juni 2016 av osteloff 1 Lenke til kommentar
RSSR Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Jeg kom opp i det samme, og sliter veldig med å kunne forstå oppgaven.. Har lest en del på nett og har funnet noen linker som muligens kan være til hjelp! Altså skjønner såklart litt av oppgaven, men sliter med å kunne se for meg hvordan jeg skal kunne gå frem og skrive den.. http://radardigital.cappelendamm.no/c479671/artikkel/vis.html?tid=492410 http://www.daria.no/skole/?tekst=7972 http://politikkogmakt-versjon2.cappelendamm.no/vgsamf/tekst.html?tid=966831&kap=960418 Endret 1. juni 2016 av RSSR Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Har dere tenkt å redegjøre konfliktdimensjonene? Altså hva hver og en av de betyr? Og tror dere vi må finne eksempler og drøfte for hver av de seks? Har problemer med dette temaet, da vi ikke har gått gjennom det med læreren vår. Står heller ikke noe om konfliktdimensjoner i boka vår (Politikk og menneskerettigheter, Fokus), så takk til alle som har skrevet her slik at jeg vet sånn nogenlunde hva jeg skal skrive om. Jeg tror ikke du vil få trekk av å ikke forklare og drøfte hver enkelt. Det kan være greit å nevne hver enkelt, men drøfte noen av de. Jeg ville prøvd å drøfte tre til fire av de du syns er viktigst. Mener du alle bør drøftes, er vel det også greit Endret 1. juni 2016 av Pome Lenke til kommentar
RSSR Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Læreren min la ut dette til oss: Velferdsstaten: 1900- og 2000 tallet §Staten ble sett på som et redskap som kunne løse viktige samfunnsproblemer. §Staten kunne også sikre innbyggerne velferd. Dette forutsatte en mer aktiv stat i samfunnets økonomi og ressursfordeling. §Motsetningene mellom en aktiv og mindre aktiv stat er fortsatt en politisk debatt. Hva er politikk? •Politikk handler om hvordan offentlige organer kommer fram til vedtak, og hvordan disse vedtakene blir satt ut i livet. •Politikk omfatter også alle forsøk på å påvirke vedtakene og iverksettingen av dem. •Prioriteringer og hvilket parti(er) som sitter i regjeringen, avgjør hvilke vedtak som blir iverksatt. Innholdet i politikken dreier seg om dette: §å fordele goder og byrder, §å velge regler og verdier for samfunnet §å velge strategier for å nå felles mål. Høyresiden og venstresiden i norsk politikk: §Høyre og venstre oppstod under den franske revolusjon på 1780-tallet §Venstresiden: Støttet revolusjonen og kjempet for demokrati og likhet. §Høyresiden: Støttet adelen og kongemakten, og ønsket å bevare det gamle samfunnssystemet.Norge på 1800-tallet: Venstre: Politisk liberalisme Folkestyre og forandring Ønsket et sterkere storting og en svakere kongemakt og regjering. Politisk parti i 1884 Bestod av bønder, håndverkere og lærere(menn)Høyre: Konservatisme Stabilitet og bevaring av det etablerte samfunnssystemet. Embetsmennene i regjeringen og kongen skulle beholde sin maktposisjon. Eventuelle endringer bør skje gradvis uten store omveltninger. Bestod av embetsmenn, borgerskapet og storbønder 1900-tallet. Høyre-venstre, motsetningene endret innhold: Venstresiden - Sosialistisk: •Venstre 1884 •Arbeiderpartiet1887 •Bondepartiet(SP): 1920 •NKP 1923(Rødt 2007) •SV 1974 § Arbeiderklassen § Ideologi: Kommunisme, sosialisme og sosialdemokratiHøyresiden - Borgerlig: •Høyre 1884 •KRF 1933 •FRP 1973 §Utgangspunkt i høyere samfunnslag §Ideologi: liberalisme og konservatismeInteresser & Verdier: Interesser – ønsker knytta til egeninteresse Verdier – generelle holdninger knytta til verdispørsmålTo hovedsyn på politikk: Konflikt og maktkamp Uforenlige interesser vil alltid stå mot hverandre Også kalt realisme Harmoni og enighet Politikkens mål er å finne fram til enighet og felles interesser Også kalt idealisme Vet ikke om dette er til noe hjelp i det heletatt. Men vår lærer postet dette på itslearning da han gav oss oppgaven. Lenke til kommentar
rb123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Noen som skal skrive om sekuralisering vs kristne verdier? I tilfelle hva skal du skrive om og hva skal du fokusere mest på? Endret 1. juni 2016 av rb123 Lenke til kommentar
KristineBD Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tror folk? kommer det en eller to oppgaver? Læreren vår mener det kun er en oppgave, men at den kanskje er todelt. Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Noen som skal skrive om sekuralisering vs kristne verdier? I tilfelle hva skal du skrive om og hva skal du fokusere mest på? Tenker du å skrive mye om KrF da eller? De andre partiene forholder seg jo ikke til religion i noe særlig stor grad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå