Gå til innhold

I dag åpner verdens lengste jernbanetunnel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ei ulykke midt inni der er antagelig noe ubekvemt, bortimot tre mil å tusle avgårde før en når friluft.

Lenke til kommentar

Fantastisk! Vi burde også se på lignende lange tunneler i Norge. En basetunnel under Dovrefjell kunne gjort togtrafikken raskere mellom Østlandet og Midt-Norge. Men vi bør nok heller prioritere der det er viktigst først, som å linke opp Oslo med Kontinentet, dvs. Sverige da.

Lenke til kommentar

Hvis en kunne fått ned kostnaden ved å bygge slike lange tog tunneler, ja da kunne det vært noe for et fjell land som Norge. 100 milliarder pr tunnel er nok litt i dyreste laget for oss. Hvis en ser for seg en fremtidig tog strekning med hurtig tog mellom A: Oslo - Bergen / haugesund og B: mellom Oslo - Trondheim, så ville det ikke kreve så veldig mange løp a 60 km for å få en bane som ville blitt vesentlig kortere enn i dag, og som kunne holdt en langt høyere gjennomsnitts hastighet. Et løp til Haugesund kunne senere blitt forlenget under bokna fjorden til stavanger (parallellt med E39 løpet som skal bygges ) Hva ville det kostet ? Tenker en seg 7 -8 løp og flere korte løp, så er vel en kostnad rundt 1000 milliarder rimelig realistisk. Så kommer en bygge tid på 30 -40 år , minst. Uten at en kan redusere kostnaden og bygge tid, så er det nok lite realistisk i vårt land. Det hadde imidlertid blitt en veldig bra tog linje. Kanskje med en toppfart på 290 km / time ? Den gangen man bygde Bergens banen, da hadde man visjoner om fremtiden, hva har vi i dag ? Kanskje en kunne konstruert en løsning med litt mindre diameter ? redusert fra ca 9 meter til ca 7 meter ? Det ville spart en noe. Kunne en skiftet teknologi, og gått for f.eks E3T (vakumm rør transport) med en diameter på kanskje 3-4 meter. Da ville kostnaden blitt enormt mye lavere, og en kunne kanskje bygget mye raskere. Da har en kanskje en realistisk løsning, med en mer realistisk kost og fremdrift.

http://www.et3.com/

Det ville imidlertid kreve nye stasjoner, og et helt nytt strekk fra by til by.

500 km / timen er vel kanskje ikke urealistisk med en slik løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...