LMH1 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hei, lurer på hva folk ser i platespiller når CD\minidisk er for lengst mere eller mindre død. Fleste bruker enten sportify eller wimp i dag hvis ikke youtube\DVD\blueray. Da det ikke nytter å drasse på platespilller. Så noen vet svaret? Mp3 surrund\flac-lossless burde være mere populært på mobilen\ mp3 spiller. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Nostalgi, særegen lyd, trendy osv.. Er vel vidt forskjellig hva som får folk tilbake til LP-platene. Ikke all musikk trengs å drasses med seg heller. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Det er veldig åkei å sette på en fysisk skive. Gjøre en manuell jobb rundt det. Ikke kunne spole enkelt. Holde noe stort i hånda mens man faktisk lytter til musikken. Lydsignaturen er litt anderledes på vinyl, som gir en litt annen musikkopplevelse. Jeg setter enkelt og greit mer pris på musikken når jeg setter på en vinyl. 1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Jeg er like glad i vinyl, som jeg er i den lokale, digitaliserte musikken min. Det er noe eget, smått magisk, med å sette på ei plate. Det være seg om jeg setter på en vinyl, eller om jeg setter på en CD (dog, jeg skal innrømme at jeg liker vinyl bedre, men jeg spiller fortsatt CD-er i bilen fremfor å koble mobilen / MP3-spilleren til, selv om jeg kan det også). Som j-- skriver, det er manuelt, analogt, og det er en bitte liten jobb i det. Selv føler jeg en indre ro når jeg blåser støvet av ei gammel plate, setter den på platespilleren, starter den og fjerner støv og rusk med en børste, setter på stiften, og bare kan lene meg tilbake og nyte ei gammel skive. Det har ikke så mye å si at jeg må reise meg for å snu plata, sette på siden på nytt, eller skifte plate etter 15 - 20 minutt. Det er bare en del av sjarmen. Klart, det er ikke like enkelt som bare å åpne opp en av de mange mappene på musikk-harddiskene mine og sette på en av mange tusen låter der, men det er ikke langt unna. Og så er det faktisk musikk på fysiske medier (CD, vinyl, kassetter, lydband etc) som ikke finnes digitalt, verken for streaming, nedlasting, kjøp e.l. Noe som gjør det ekstra herlig å kunne sette på det fysiske, vite at ikke alt er digitalt (selv om jeg gjør en god jobb med å rippe alt jeg har av fysisk for å ha tilgang til det digitalt). Jeg har mange kassetter som aldri ble utgitt på CD, og ikke finnes i digitalt format, for ikke å snakke om mange opptak fra radio o.l. Det gir meg en glede å sette en av de i en av kassettspillerne mine og bare høre på dem, spole tilbake, eller snu kassetten. På samme måte gir det meg en stor glede å sette på en CD jeg brente ut for mange år siden (eller brenne ut en ny her og nå), og spille den av i bilen, eller på CD-spilleren min (som jeg brukte konfirmasjonspenger på å kjøpe for mange herrens år siden). Og som nevnt over; å sette på ei plate som jeg har enkel tilgang til fra Wimp / Tidal, eller fordi jeg har den liggende lokalt i både MP3 og FLAC, eller å sette på ei plate som ikke finnes digitalt. Lett spraking, varm lyd, og bare kos. Lene meg tilbake i godstolen, føle lyden skylle inn over meg, entre øregangene mine, og gi meg en følelse av vellyst. Kjenne hårene på armene reise seg, og vite akkurat hva som skjer når jeg hører sangene. Ha noen øyeblikk med ekstase og øregasmer. Og leve på det til neste gang jeg trenger det. Lenke til kommentar
Fender87 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hei Hva er musikk for deg? For meg er det noe med hele opplevelsen og ikke bare kvaliteten i en LP plate, som du ikke får med strømmetjenester. Jeg liker det fysiske ved det, noe jeg kan samle på og jobbe med. Det at du må sette av tid å vise omhu gir meg så mye mer tilbake. Spotify blir for enkelt. Så er det følelsene. Det å trekke plata forsiktig ut av coveret uten å lage fingermerker, tyngden i hendene, lukten av pappen, lyden stiften lager idet den treffer vinylen. Det er så mye mer enn bare musikk du får i en LP plate. Det er en pakke som gir til både hender, øyne, ører og nese. Mange album cover er fine å vise frem, med vakre oppslag inni, lese stoff og plakater. Både spotify og youtube har sine begrensinger, det er ikke alt du får tak i. Def Leppard har ingen av sine tidligere klassikere tilgjengelig på spotify. Prince og T.Rex for å nevne noen. strømmetjenester er usikkert og kan hende flere velger det coldplay gjør her. http://p3.no/musikk/flere-artister-dropper-spotify/ Cd er ikke død. I bilen har jeg prøvd alt fra youtube, Spotify, brenne cd'er i alle formater, men er alltid cd'en jeg kommer tilbake til og som høres bedre ut. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå