Gå til innhold

Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem


Anbefalte innlegg

 

 

Espen Hugaas Andersen, den 03 Jun 2016 - 00:02, sa:

(...) et antall potensielle kunder heller vil vente på Model 3, sånn at de får nesten dobbelt så mye rekkevidde for pengene.

 

Jeg tror du har rett, men... For Tesla er model 3 viktig(st?), men jeg er ikke sikker på det norske markedet. Vi har venta på model 3 i det som føles som ti år, nå spørs det om de rekker momsfordelene som betyr mye... Og jeg er redd det blir for liten åpning til bagasjerommet for min del. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fase ut Fossilbilen? Think var nok for tidlig på banen, eller våre politikere evnet den gang ikke å se at Think kunne ha utviklet seg til hva dagens Thesla er i dag. Snakk om nok et Norsk (potensielt) industrieventyr som forduftet. Det neste som kommer til å glippe, er når Norske produsenter av tak og takstein ikke evner å forstå at et tak "som bare ligger der" like så gjerne kan produsere strøm og varme!

 

 

Nå må jo tak og vegg ha riktig vinkel i forhold til solen, men dette (norske og enkle) alternativet til vegg og takpanel burde benyttes mer til oppvarming av hustandenes varmtvannsbehov;  www.asvsolar.no

Lenke til kommentar

 

FrihetensRegn: 10%?

 

I 2013 var elbilandelen av salget 5,5%

I 2014 var elbilandelen av salget 12,5%

I 2015 var elbilandelen av salget 17,9%

Mon tro hva den blir i år?

 

Under 1% på verdensbasis er derimot riktig, i hvert fall inntil nylig. Av de 68,5 millioner bilene som ble produsert i fjor, var det 523 000 elbiler (0,76%). Det er 70% økning fra året før da det ble solgt 307 000 elbiler globalt (av totalt 67,8 millioner biler). Ekstrapolerer vi disse tallene ligger det an til at elbilandelen (salget) passerer 1% globalt omtrent nå i midten av 2016.

 

I følge siste månedlige nybilstatistikken var den på 11%.

 

uansett, ring meg når jeg kan få denne på eldrift og 500+ km rekkevidde  :wee:

 

xd7vZ5W.jpg

 

Det skulle gå greit med Hydrogen- el. Liknende militære kjøretøy bruker Hydrogen med godt resultat.

Lenke til kommentar

 

 

Elementær tenkning gir at en vare består av grunnstoff og bruk av energi. Dette medfører at når prisen øker på en vare medgår der mer energi på å produsere varen.

 

Det finst selvsagt unntak, monopoler, rettigheter, avgifter, subsidiering og generell markedsmanipulasjon.

Kom gjerne med et forslag om hvilke untak som bedrer tesla S sin faktor i forhold til en hvilken som heldst bil ?

 

 

At det inngår mer energi i produksjon av en elbil er det vell ikke mye tvil om, men heller ingen tvil at dette tjenes fort opp igjen. 

 

Bedrer ift hva? hva er det du snakker om, du har jo snudd samtalen helt. For noe tøys. Definer spørsmålet ditt. 

 

  Produksjon av  el-motorer er rimeligere, enklere og  de varer lengre, med mindre vedlikehold enn bensin eller diesel-motorer, når produksjonen blir skalert opp

Lenke til kommentar

Sant nok at Model S klarer "bare" å kjøre i noe sånt som 200 km/t konstant, uten å få problemer med varmgang.

Tenkte primært på gjentatte akselereringer og nedbremsinger, men toppfart vil selvsagt også lide.
Lenke til kommentar

 

Sant nok at Model S klarer "bare" å kjøre i noe sånt som 200 km/t konstant, uten å få problemer med varmgang.

Tenkte primært på gjentatte akselereringer og nedbremsinger, men toppfart vil selvsagt også lide.

Kjenner du nokon som faktisk har klart å støyte på dette problemet, eller har du høyrt om at det har skjedd folk som har prøvd bilen på bane? Skal du ha ein banebil, bør du heller gå for ein Roadster.

 

Elles har det skjedd ganske store endringar internt Model S frå dei første modellane kom ut av samlebandet i 2012 til no, og det er lenge sidan eg har høyrt om problem med varmgang sjølv på bane.

 

I og for seg ikkje unaturleg at det tek nokre år å optimalisere slikt. Eksosbilane brukte sanneleg lang tid dei òg. Radiatoren på min gamle 1972-modell Opel Kadett kokte lett oppover Hemsedalsfjellet på varme dagar, sjølv om eg heldt meg til (dvs pressa bilen opp mot) fartsgrensa og hadde varmeapparatet på fullt for ekstra kjøling. Trur ikkje det hadde gått veldig bra med ein tung hengar. :-)

Lenke til kommentar

Det skulle gå greit med Hydrogen- el. Liknende militære kjøretøy bruker Hydrogen med godt resultat.

Jøss, det har jeg aldri hørt om. Har du en link? Jeg trodde gode etterforsyningsmuligheter i felten var alfa og omega for militære kjøretøy. Fungerer ikke forsyningslinjene utmerket i en krig så koster det fort enorme antall liv.

Lenke til kommentar

Kjenner du nokon som faktisk har klart å støyte på dette problemet, eller har du høyrt om at det har skjedd folk som har prøvd bilen på bane? Skal du ha ein banebil, bør du heller gå for ein Roadster.

Dette er kjøring som kun egner seg på bane ja. Uten ekstra belastning vil det neppe være noen som møter på disse begrensningene på vanlig vei.
Lenke til kommentar

 

 

Sant nok at Model S klarer "bare" å kjøre i noe sånt som 200 km/t konstant, uten å få problemer med varmgang.

Tenkte primært på gjentatte akselereringer og nedbremsinger, men toppfart vil selvsagt også lide.

Kjenner du nokon som faktisk har klart å støyte på dette problemet, eller har du høyrt om at det har skjedd folk som har prøvd bilen på bane? Skal du ha ein banebil, bør du heller gå for ein Roadster.

 

Elles har det skjedd ganske store endringar internt Model S frå dei første modellane kom ut av samlebandet i 2012 til no, og det er lenge sidan eg har høyrt om problem med varmgang sjølv på bane.

 

I og for seg ikkje unaturleg at det tek nokre år å optimalisere slikt. Eksosbilane brukte sanneleg lang tid dei òg. Radiatoren på min gamle 1972-modell Opel Kadett kokte lett oppover Hemsedalsfjellet på varme dagar, sjølv om eg heldt meg til (dvs pressa bilen opp mot) fartsgrensa og hadde varmeapparatet på fullt for ekstra kjøling. Trur ikkje det hadde gått veldig bra med ein tung hengar. :-)

Å sammenlikne med en så gammel Opel med radiatorgardina halvegs oppe blir feil.

Eg hadde en 87 modell fransk bil med 90 kW motor som hadde gått 200 000 km, og hjelpte en slik Opel eiger med å drage campingvogna hans fra Bø i telemark til Vinstra, da vogna var noen hundre kilo for tung til hans bil og eg skulle same vegen.

Med sykkel og alt hans pikkpakk i vogna, + 400 kg i eigen bil og fryseskap og sykkel på takgrinda. Var ikkje under 6000 omdreininger en meter, og Opelen kom sist i mål enda han kunne bruke 4'de gearet.

Teslaen hadde havarert, og vertfal stoppet etter knappe timen, roadster eller ei !

 

Må ha vert et merkelig skue langs mjøsa, slik som folk tuta over Opelen som låg hakk i hel og ville forbi.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

 

 

Elementær tenkning gir at en vare består av grunnstoff og bruk av energi. Dette medfører at når prisen øker på en vare medgår der mer energi på å produsere varen.

 

Det finst selvsagt unntak, monopoler, rettigheter, avgifter, subsidiering og generell markedsmanipulasjon.

Kom gjerne med et forslag om hvilke untak som bedrer tesla S sin faktor i forhold til en hvilken som heldst bil ?

 

 

At det inngår mer energi i produksjon av en elbil er det vell ikke mye tvil om, men heller ingen tvil at dette tjenes fort opp igjen. 

 

Bedrer ift hva? hva er det du snakker om, du har jo snudd samtalen helt. For noe tøys. Definer spørsmålet ditt. 

 

  Produksjon av  el-motorer er rimeligere, enklere og  de varer lengre, med mindre vedlikehold enn bensin eller diesel-motorer, når produksjonen blir skalert opp

 

En kan umulig vite hvor lenge el-motorene varer da de ikke har vært lenge nok på markedet

Lenke til kommentar

En kan umulig vite hvor lenge el-motorene varer da de ikke har vært lenge nok på markedet

Elmotorer i seg selv er jo overhodet ikke noen ny teknologi, så man har uansett god erfaring når det gjelder antatt levetid på slikt.
Lenke til kommentar

 

En kan umulig vite hvor lenge el-motorene varer da de ikke har vært lenge nok på markedet

Elmotorer i seg selv er jo overhodet ikke noen ny teknologi, så man har uansett god erfaring når det gjelder antatt levetid på slikt.

En elektrisk motor eksisterer i alle biler, følgendes anføres:

Startmotoren er elektrisk, motorne i varmeapparatet, og dynamoen er jo en voldt omformer.

 

Gammel teknikk, ingen tvil. Har Du feil med noken av komponentene ring 028...., eller en norsk presseatasje fra biltilsunet eller naf.

Ha, haa..., bli ikke pysen. Prøv en gang !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

FrihetensRegn: 10%?

 

I 2013 var elbilandelen av salget 5,5%

I 2014 var elbilandelen av salget 12,5%

I 2015 var elbilandelen av salget 17,9%

Mon tro hva den blir i år?

 

Under 1% på verdensbasis er derimot riktig, i hvert fall inntil nylig. Av de 68,5 millioner bilene som ble produsert i fjor, var det 523 000 elbiler (0,76%). Det er 70% økning fra året før da det ble solgt 307 000 elbiler globalt (av totalt 67,8 millioner biler). Ekstrapolerer vi disse tallene ligger det an til at elbilandelen (salget) passerer 1% globalt omtrent nå i midten av 2016.

 

I følge siste månedlige nybilstatistikken var den på 11%.

 

uansett, ring meg når jeg kan få denne på eldrift og 500+ km rekkevidde  :wee:

 

xd7vZ5W.jpg

 

Du kan jo kjøpe en Bremach T-REX da

http://bit.ly/1TSFnEC

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...