Gå til innhold

Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem


Anbefalte innlegg

 

 

 

LOL. Se på den videoen jeg postet over her.

Eg har aldri opplevd at ein tilfeldig video eg har funne på internett har gjeve ei komplett og korrekt skildring av noko som helst. Har du noko skriftleg? Gjerne ein god fagfellevurdert artikkel. Noko som det er mogeleg å ta seriøst.
Det er ingenting som gir deg et komplett bilde av denne debatten, da den er så politifisert. Rapportene blir skrevet om for å passe inn i den politikken som skal føres. 
Har du døme på fysiske lover som er skrive om for å passe til ein spesiell politikk som skal førast?

 

Stein Bergsmark er en stemme i debatten - det er mange med han..

http://www.klimarealistene.com/vitenskap-2/annen-klimavitenskap/

Nok ein juksemakar. Han skriv at "Satellittmålesystemene viser utvetydig at atmosfæretemperaturen sluttet å stige for 18 år siden." Problemet er at det ikkje finst satellittmålingar av temperaturen på bakken og rett over havoverflata. Temerpaturen er ganske stabil i dei luftlaga som satellittane faktisk måler i, og det er 100% i samsvar med klimamodellane til IPCC. Dersom temperaturen hadde gått vesentleg opp der, ville det vere eit prov på at temperaturauken skuldast ekstern påverknad frå til dømes auka solinnstråling, ikkje drivhuseffekt.

 

Dette er rein svindel. Han latar som om han har målingar som ikkje finst, eller som om temperaturstigninga skal vere uniform gjennom heile atmosfæra. Dette fungerer kanskje på folk som droppa ut av ungdomsskulen, men for folk som forstår kva det handlar om berre ler. Litt som Nigeria-svindel.

 

Der er nok ei jukseside. Ho samanliknar det klimaforskarane seier skal vere temperaturutviklinga på bakken/havet med den faktiske temperaturutviklinga fleire tusen meter høgare oppe i atmosfæra.

 

Når konsentrasjonen av klimagassar i atmosfæra stig, vil varmen verte absorbert nærare bakken. Det er kjend fysikk. Då går samstundes temperaturen ned i høge luftlag, og i eit lag i mellom vil temperaturen vere ganske stabil. Dette seier IPCC, og det same seier datasettet som er brukt der.

 

 

De har nok lært av de beste i klassen; IPCC ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I 2013 var elbilandelen av salget 5,5%

I 2014 var elbilandelen av salget 12,5%

I 2015 var elbilandelen av salget 17,9%

Mon tro hva den blir i år?

Tipper 15 % i 2016.

Elbilsalget dabber av nå.

 

 

Hvor mange av de 400 000 model 3 tror du er bestilt til Norge? Det blir gjerne labert i år og neste år selv om jeg tror på økning, men 2018 blir nok rekord, mange som venter på modeller nå. 

Lenke til kommentar

Mange som gjør det smartere kjøpet (Hybrid), noe jeg kunne ha tenkt meg også siden det blir en del småkjøring

 

Ja jeg tror hybrid er i vinden om dagen, det er mange bra modeller til en lav pris pga de nye kuttene. Folk får "endelig" biler med mye kraft til en "billig" penge, det som er synd er at kraften svekkes kraftig etter den korte rekkevidden til batteriet. Men det er ett bra alternativ for de med rekkevidde angst, i min hverdag hadde jeg klart meg godt med de 3-4 milene en kan kjøre på elektrisk. Bare synd langturene fortsatt sluker drivstoff(ref tester gjort av hybrider i det siste). 

Lenke til kommentar

Hvor mange av de 400 000 model 3 tror du er bestilt til Norge? Det blir gjerne labert i år og neste år selv om jeg tror på økning, men 2018 blir nok rekord, mange som venter på modeller nå. 

Jeg tror du har rett i at det kan bli labert resten av dette året og neste år. Ting tyder på at Model 3 effekten har allerede slått inn, og hele verden holder pusten. http://electrek.co/2016/06/01/nissan-leaf-sales-down-tesla-model-3-fault/

 

Det er flere attraktive biler som er forventet først i 2018, så for Norges del forventer jeg at utviklingen vil være noe slik:

 

2013: 5,5%

2014: 12,5%

2015: 17,9%

2016: 13%

2017: 15%

2018: 25%

2019: 30%

Lenke til kommentar

iogmed at fordelene til el-bil vil begynne å forsvinne i løpet av 2017 så tviler jeg på at salget øker

 

Når det gjelder Hybrid så ville JEG nok ha satset på ~200 HK diesel som hovedmotor (noe sånt jeg har i dag), for trekkkraft

Lenke til kommentar

iogmed at fordelene til el-bil vil begynne å forsvinne i løpet av 2017 så tviler jeg på at salget øker

 

Når det gjelder Hybrid så ville JEG nok ha satset på ~200 HK diesel som hovedmotor (noe sånt jeg har i dag), for trekkkraft

 

Hvorfor ikke, avgiftene vill jo bare øke i takt for "de" andre slik at summen av det hele er fortsatt store fordeler. Det er jo hele roten av denne diskusjonen :) 

Lenke til kommentar

Når det gjelder Hybrid så ville JEG nok ha satset på ~200 HK diesel som hovedmotor (noe sånt jeg har i dag), for trekkkraft

Mye av poenget med hybridene er at fossilmotoren ikke skal være hovedmotor eller ha behov for enorm (~200 HK) effekt. Fossilmotoren skal bare ha effekt nok til å lade batteriet.

 

Hva med Altatransport og alle andre som kjører vogntog over 150 km på et døgn?

Politikerne vet og tror ikke at teknologien går framover slik at utslipp kan renses fra vanlig drivstoff. De tar skammelig feil...

Med tanke på all utslipp-svindelen som er avslørt i det siste så tviler jeg på det er særlig lett å redusere det faktiske utslippet.

Lenke til kommentar
Det er bare et estimat, her er det nok en del usikkerhet. Og om dobbelt så mange som estimatet reserverer innen leveransene starter i Norge og får levert bilene sine i 2018, så vil det utgjøre ca 6,5% av bilsalget i 2018. Er det lite? Med Model S og Model X vil Tesla kanskje ha 12% av salget i Norge, og da er de det nest største bilmerket i Norge.

 

Det er ikke å komme unna at Model 3 er en sedan. Den mangler forutsetningene for å gjøre det ekstremt bra. Den kan gjøre det ganske greit, men det er fortsatt en sedan. Model Y er bilen å se på. Forhåpentligvis kommer den i 2019.

Lenke til kommentar

Hva med Altatransport og alle andre som kjører vogntog over 150 km på et døgn?

Politikerne vet og tror ikke at teknologien går framover slik at utslipp kan renses fra vanlig drivstoff. De tar skammelig feil...

 

De som kjører vogntog er vel de som affiseres minst sånn i utgangspunktet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Med Model S og Model X vil Tesla kanskje ha 12% av salget i Norge, og da er de det nest største bilmerket i Norge.

 

Model Y er bilen å se på.

Dream on.

Salget av TMS og TMX blir nok marginalt etter at TM3 fins i nok antall for kjøp.

Per nå er de priset ekstremt høyt og selger bare pga ingen annen kan tilby slik rekkevidde i en elbil.

Jeg tror heller ikke særlig mange biler kommer til landet i 2018 siden USA betjenes først blant annet, samt sedvanlige Musk-forsinkelser (trolig 1-1.5 år).

Blir TMY bygget på samme plattform som TM3, ser ut som en styltebil dog?

Lenke til kommentar

 

Hvor mange av de 400 000 model 3 tror du er bestilt til Norge? Det blir gjerne labert i år og neste år selv om jeg tror på økning, men 2018 blir nok rekord, mange som venter på modeller nå.

Jeg tror du har rett i at det kan bli labert resten av dette året og neste år. Ting tyder på at Model 3 effekten har allerede slått inn, og hele verden holder pusten. http://electrek.co/2016/06/01/nissan-leaf-sales-down-tesla-model-3-fault/

eGolf var den mest populære elbilmodellen i Noreg. Tippar dei fleste potensielle kjøparar av eGolf ventar til i haust for å få større batteri. Det slår tungt ut på salet no i vår og sommar. BMW i3 får òg større batteri til hausten, og vi ventar framleis på leveransane av dei første Model X. Det overraskar meg om salet ikkje kjem over 15% i 2016 samla.
Lenke til kommentar

eGolf var den mest populære elbilmodellen i Noreg. Tippar dei fleste potensielle kjøparar av eGolf ventar til i haust for å få større batteri. Det slår tungt ut på salet no i vår og sommar. BMW i3 får òg større batteri til hausten, og vi ventar framleis på leveransane av dei første Model X. Det overraskar meg om salet ikkje kjem over 15% i 2016 samla.

Mulig, men som artikkelen viste så er det også mulig at et antall potensielle kunder heller vil vente på Model 3, sånn at de får nesten dobbelt så mye rekkevidde for pengene.
Lenke til kommentar

Hva med Altatransport og alle andre som kjører vogntog over 150 km på et døgn?

Politikerne vet og tror ikke at teknologien går framover slik at utslipp kan renses fra vanlig drivstoff. De tar skammelig feil...

 

Er jo bare måtene bilfabrikkene lyver og lurer testene som går framover, ellers er alt fortsatt søttenhundretallsteknologi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...