Gå til innhold

Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn: 10%?

 

I 2013 var elbilandelen av salget 5,5%

I 2014 var elbilandelen av salget 12,5%

I 2015 var elbilandelen av salget 17,9%

Mon tro hva den blir i år?

 

Under 1% på verdensbasis er derimot riktig, i hvert fall inntil nylig. Av de 68,5 millioner bilene som ble produsert i fjor, var det 523 000 elbiler (0,76%). Det er 70% økning fra året før da det ble solgt 307 000 elbiler globalt (av totalt 67,8 millioner biler). Ekstrapolerer vi disse tallene ligger det an til at elbilandelen (salget) passerer 1% globalt omtrent nå i midten av 2016.

 

I følge siste månedlige nybilstatistikken var den på 11%.

 

uansett, ring meg når jeg kan få denne på eldrift og 500+ km rekkevidde  :wee:

 

xd7vZ5W.jpg

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 Det var da en heisen argumentering Mr. Salvesen

 

De er jo klok nok til å forstå at økt pris på en vare er det samme som økt utslepp, og da vil dette selvfølgelig gå av den siste kW time som er produsert.

 

Luxusvarer er ikke miljø ! Få det inn i skallen.

 

Hva angår politikere: snart får vi byttet dere ut mot datamaskiner det er mulig å drøfte saklig med. Og som ikkje horer så jevlig grunnet komendes valg.

 

 

Hva er det du snakker om nå? Økt pris økt utslepp? Så snakker du om kWh? Hvorfor har du alltid så rotete innlegg?

 

Ingen som snakker om miljø her, vi snakket om pris, få det inn i skallen. 

Elementær tenkning gir at en vare består av grunnstoff og bruk av energi. Dette medfører at når prisen øker på en vare medgår der mer energi på å produsere varen.

 

Det finst selvsagt unntak, monopoler, rettigheter, avgifter, subsidiering og generell markedsmanipulasjon.

Kom gjerne med et forslag om hvilke untak som bedrer tesla S sin faktor i forhold til en hvilken som heldst bil ?

Lenke til kommentar

 

 
Elementær tenkning gir at en vare består av grunnstoff og bruk av energi. Dette medfører at når prisen øker på en vare medgår der mer energi på å produsere varen.

 

Det finst selvsagt unntak, monopoler, rettigheter, avgifter, subsidiering og generell markedsmanipulasjon.

Kom gjerne med et forslag om hvilke untak som bedrer tesla S sin faktor i forhold til en hvilken som heldst bil ?

 

 

At det inngår mer energi i produksjon av en elbil er det vell ikke mye tvil om, men heller ingen tvil at dette tjenes fort opp igjen. 

 

Bedrer ift hva? hva er det du snakker om, du har jo snudd samtalen helt. For noe tøys. Definer spørsmålet ditt. 

Lenke til kommentar

 

uansett, ring meg når jeg kan få denne på eldrift og 500+ km rekkevidde  :wee:

 

xd7vZ5W.jpg

 

 

 

Jeg håper jeg slipper å møte en slik "lastebil" på offentlige veier i Norge.

 

Støtfanger i frontrutehøyde kan gi dødelige skader i kollisjon med personbiler.

I tillegg antar jeg at den prøver å konkurrere med F-35 i støynivå og drivstofforbruk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Polo og Yaris fungerer som "stasjonsvogn" for mange i Noreg. Det vi som bur i by har bruk for som bil nummer ein er ein liten el-bil av den typen, Lita totalvekt er lurt, for det gjev større rekkevidde. Og så må vi ha tilhengarfeste, slik at vi kan dra med oss fossildreven generator og større batteri når vi treng det.

 

 

En kan ikke lade tesla mens en kjører.

Dei elbil-modellane som er tilgjengelege i dag har stadig store manglar i design. Men når vi nå faktisk har ein stor marknad for elbilar så vil det ikkje taka mange år før dei verste manglane blir retta opp av fabrikantane. Det er ikkje sikkert at tesla vil levere når det vi treng er ein betre leaf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Elementær tenkning gir at en vare består av grunnstoff og bruk av energi. Dette medfører at når prisen øker på en vare medgår der mer energi på å produsere varen.

 

Det finst selvsagt unntak, monopoler, rettigheter, avgifter, subsidiering og generell markedsmanipulasjon.

Kom gjerne med et forslag om hvilke untak som bedrer tesla S sin faktor i forhold til en hvilken som heldst bil ?

 

 

At det inngår mer energi i produksjon av en elbil er det vell ikke mye tvil om, men heller ingen tvil at dette tjenes fort opp igjen. 

 

Bedrer ift hva? hva er det du snakker om, du har jo snudd samtalen helt. For noe tøys. Definer spørsmålet ditt. 

Salvesen;

Lat oss vente å se om noen andre forstår hva eg har skrevet. Det er jo lov å håpe.

 

På fjesbokja har eg eit innlegg.

Lenke til kommentar

 

 
Salvesen;

Lat oss vente å se om noen andre forstår hva eg har skrevet. Det er jo lov å håpe.

 

På fjesbokja har eg eit innlegg.

 

 

Hvorfor ikke bare forklare hva du prøver på, du vet at dette er ett diskusjonsforum der vi diskuterer ikke sant? Jeg har også ganske mange innlegg lagt igjen på facebook..

Lenke til kommentar

I følge siste månedlige nybilstatistikken var den på 11%.

 

uansett, ring meg når jeg kan få denne på eldrift og 500+ km rekkevidde  :wee:

Skal jeg ringe deg når du alene blir representativ for bilmarkedet i Norge eller verden?

 

post-3851-0-68115100-1464868712_thumb.jpg

 

Du trenger ikke skynde deg med å gi meg telefonnummeret for å si det sånn. :p

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør også kullkraftverkene strømmen til elbilene kommer fra. Bare fordi Norge får strømmen sin fra vannkraft så betyr ikke det at resten av verden får det.

 

Det tyder heller ikkje at resten av verda går på kolkraft, eller?

 

I Europa kom ca 1/4 av krafta frå kol i 2014. I tidlegare kol-bastionar som Storbritannia er det nesten ingen kolkraftproduksjon att. Ca 15% er gasskraft. Resten er fornybart og kjernekraft. Problemet er ikkje å skaffe nok fornybar energi, problemet er å leggje ned avlegse kraftverk med tusenvis av arbeidsplassar. Det er like tungt som å leggje ned oljeindustrien i Noreg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

uansett, ring meg når jeg kan få denne på eldrift og 500+ km rekkevidde  :wee:

xd7vZ5W.jpg

Fyttirakkaren so stygg! Doble bakhjul på ein pickup med det minste lasteplanet eg har sett? Eg trur nok det er lenge til den kjem til sals til fornuftige bilkjøparar. Den er lagd for å bråke, ikkje for uovertruffent dreiemoment og gode køyreeigenskapar, eller for å kunne brukast til noko praktisk.

Lenke til kommentar

Det største ankepunktet mot å satse på elbil er den mangelfulle utbyggingen av ladestruktur. I mindre byer i Norge skal det godt gjøres å finne ladeplasser til annet enn Tesla.

At det i tillegg er så mange forskjellige typer ladesystem bidrar til å gjøre utbyggingen av lade-infrastruktur både kostbart og tidkrevende.

Det hjelper ikke om du finner en ledig ladeplass, hvis det er feil type...

 

Hvis du åpner hurtigladekartet.no vil du se eksisterende og kommende ladestasjoner. Det er virkelig ikke mangelfullt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

uansett, ring meg når jeg kan få denne på eldrift og 500+ km rekkevidde  :wee:

xd7vZ5W.jpg

Fyttirakkaren so stygg! Doble bakhjul på ein pickup med det minste lasteplanet eg har sett? Eg trur nok det er lenge til den kjem til sals til fornuftige bilkjøparar. Den er lagd for å bråke, ikkje for uovertruffent dreiemoment og gode køyreeigenskapar, eller for å kunne brukast til noko praktisk.

 

Ser ut for at Du ikkje veit om at det er vanleg med king-pinn på deise. Svert praktisk !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FrihetensRegn: 10%?

 

I 2013 var elbilandelen av salget 5,5%

I 2014 var elbilandelen av salget 12,5%

I 2015 var elbilandelen av salget 17,9%

Mon tro hva den blir i år?

 

Under 1% på verdensbasis er derimot riktig, i hvert fall inntil nylig. Av de 68,5 millioner bilene som ble produsert i fjor, var det 523 000 elbiler (0,76%). Det er 70% økning fra året før da det ble solgt 307 000 elbiler globalt (av totalt 67,8 millioner biler). Ekstrapolerer vi disse tallene ligger det an til at elbilandelen (salget) passerer 1% globalt omtrent nå i midten av 2016.

El-bil slaget er på vei ned, men hybrid salget øker 

Lenke til kommentar

 

 

El-bil slaget er på vei ned, men hybrid salget øker 

 

 

Du mener i Norge? ikke så rart da det nettopp er innført store avgiftslettelser for disse kjøretøyene. Om man ser på ett større perspektiv er salget av elbil og hybrid begge økende verden over, og det ganske kraftig. 

Lenke til kommentar

ARBEIDERPARTIET har som alltid løsningen: HØYERE SKATTER og AVGIFTER

Bare folket betaler NOK PENGER blir alt bra.....

 

I denne runda er det då FrP som har vist seg som AvP. I staden for å leggje på ei avgift på noko som snart er avlegs og vi er kvitt for godt, har dei prestert å lage ei heilt ny avgift. Ei avgift som kjem til å auke år for år, og som vi aldri vert kvitt.

 

Dersom det ein dag kjem framlegg om å leggje avgifter på elbilar, kan du vere sikker på at det òg kjem frå AvP. Når bilavgifter får sin naturlege avgang ved at eksosbilar vert like populære som damplokomotiv, kjem AvP til å finne ut at dei skal leggje avgifter, bompengar, osv på elektriske bilar, slik at vi kan ha bilavgifter, bompengar osv i nokre generasjonar til.

Lenke til kommentar

 

ARBEIDERPARTIET har som alltid løsningen: HØYERE SKATTER og AVGIFTER

Bare folket betaler NOK PENGER blir alt bra.....

 

I denne runda er det då FrP som har vist seg som AvP. I staden for å leggje på ei avgift på noko som snart er avlegs og vi er kvitt for godt, har dei prestert å lage ei heilt ny avgift. Ei avgift som kjem til å auke år for år, og som vi aldri vert kvitt.

 

Dersom det ein dag kjem framlegg om å leggje avgifter på elbilar, kan du vere sikker på at det òg kjem frå AvP. Når bilavgifter får sin naturlege avgang ved at eksosbilar vert like populære som damplokomotiv, kjem AvP til å finne ut at dei skal leggje avgifter, bompengar, osv på elektriske bilar, slik at vi kan ha bilavgifter, bompengar osv i nokre generasjonar til.

For en nesegrus debatt.

 

tesla er akterutseilt teknologisk, selv enkleste form for fremdriftsmotor må bytte i hopetal. Hadde det ikke vert for dekkprodusentene ville ikke tesla kunne kalles en bil !

http://youtu.be/m0aBlgoONH0

Lenke til kommentar

 

 For en nesegrus debatt.

 

tesla er akterutseilt teknologisk, selv enkleste form for fremdriftsmotor må bytte i hopetal. Hadde det ikke vert for dekkprodusentene ville ikke tesla kunne kalles en bil !

http://youtu.be/m0aBlgoONH0

 

 

Viser jo bare hvor lite du følger med, det er ikke motoren det er noe galt med det er i overføringen. 

Ahaa.. dei fikk ikke til reduksjonsgearet, formye bly i stålet eller ?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...