Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Polo og Yaris fungerer som "stasjonsvogn" for mange i Noreg. Det vi som bur i by har bruk for som bil nummer ein er ein liten el-bil av den typen, Lita totalvekt er lurt, for det gjev større rekkevidde. Og så må vi ha tilhengarfeste, slik at vi kan dra med oss fossildreven generator og større batteri når vi treng det. En kan ikke lade tesla mens en kjører. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Skal jeg være ærlig så vurderte jeg faktisk Model S, men prisen hindret meg Hvorfor ikke model 3 nå, om jeg får spørre? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Skal jeg være ærlig så vurderte jeg faktisk Model S, men prisen hindret meg Som igjen beviser hvor dyre elbiler er, selv etter at norske særavgifter er medregnet. Det er lenge til elbiler kan konkurrere på pris, om man ser bort fra subsidier, avgifter, moms og skatt etc. Endret 2. juni 2016 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Skal jeg være ærlig så vurderte jeg faktisk Model S, men prisen hindret meg Som igjen beviser hvor dyr elbiler er, selv etter at norske særavgifter er medregnet. Det er lenge til elbiler kan konkurrere på oris, om man ser bort fra subsidier, avgifter, moms og skatt etc. Det er ganske mye som tilsier at det ikke er lenge til nei. Problemet til model S/X er at de har store batteri, dette koster mye penger. Men prisen på dette går nedover, det kan man vell ikke si om delene i en fossil bil. Skjæringspunktet er nok nærmere enn du tror. Bare se på model 3, volt osv Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Vel bensin og diesel koster jo bare 3 kr/L om man ser bort fra statlig innblanding og en ny BMW 5 serie koster ikke så mye heller om man ser bort fra statlig inngrepen. Og Norge er ganske enslig med sin statlig styring av teknologi i form av avgiftsstyring. Og nyelbilsalget er forstatt 10 ganger lavere i resten av verden sammenligbet med Norge. Endret 2. juni 2016 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Du har altså ikke vært i Sverige? Eller Danmark? Eller resten av EU-landene? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Jo jeg har vært i mange land, også utenfor Skandinavia (Skandinavia er forresten ikke verden) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Vel bensin og diesel koster jo bare 3 kr/L om man ser bort fra statlig innblanding og en ny BMW 5 serie koster ikke så mye heller om man ser bort fra statlig inngrepen. Og Norge er ganske enslig med sin statlig styring av teknologi i form av avgiftsstyring. Og nyelbilsalget er forstatt 10 ganger lavere i resten av verden sammenligbet med Norge. Så hva koster en 5 serie fra Tyskland? 300 000 med 300ish hk? 3kr/l er fortsatt dobbelt så dyrt som forbruk ved el. I tillegg er det gift, klart det skal betales avgifter, det skaper en hel del problemer. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Det gjør også kullkraftverkene strømmen til elbilene kommer fra. Bare fordi Norge får strømmen sin fra vannkraft så betyr ikke det at resten av verden får det. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Og en BMW 5 serie til 300 000 kr er fortsatt mye billigere enn en Model S. Man skal kjøre mye for å bruke opp de resterende 3-400k på drivstoff ihh. til markedskreftene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Det gjør også kullkraftverkene strømmen til elbilene kommer fra. Bare fordi Norge får strømmen sin fra vannkraft så betyr ikke det at resten av verden får det. Ja, og jeg mener kull bør avgiftsbelegges kraftig så vi får bukt med det der. Ingen forskjell. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Og hvordan skal du pålegge norske avgifter i Kina og USA? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 (endret) Og en BMW 5 serie til 300 000 kr er fortsatt mye billigere enn en Model S. Man skal kjøre mye for å bruke opp de resterende 3-400k på drivstoff ihh. til markedskreftene. Hvilken 5 serie koster 300 000? Og ja, batterier koster dette har vi nettopp vært igjennom. Med tilsvarende krefter koster en 5 serie rundt 550 000 i tyskland, så må en betale for alt av utstyr i tillegg. I realiteten er det ikke så stor forskjell, men dyrere ja det er de. Hvor lenge? ja det vill tiden vise. En tilsvarende 3 serie til model 3 koster rundt 370 000, altså over model 3... Endret 2. juni 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Jeg snakker om priser på produkter uten norske særavgifter. Da har ikke elbiler sjanse i havet, og nettopp derfor er nybilsalget av elbiler 10% i Norge og under 1% i resten av verden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Skal jeg være ærlig så vurderte jeg faktisk Model S, men prisen hindret meg Hvorfor ikke model 3 nå, om jeg får spørre? Fordi den kommer i 2017 og jeg kjøpte bil i 2015.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Jeg snakker om priser på produkter uten norske særavgifter. Da har ikke elbiler sjanse i havet, og nettopp derfor er nybilsalget av elbiler 10% i Norge og under 1% i resten av verden. Ja og jeg snakker om priser fra Tyskland, altså før de særnorske importavgiftene. Det er jo hele poenget. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Fordi den kommer i 2017 og jeg kjøpte bil i 2015.. Forståelig! Sannsynligvis blir den dratt ut en del, så kanskje neste gang? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 FrihetensRegn: 10%? I 2013 var elbilandelen av salget 5,5% I 2014 var elbilandelen av salget 12,5% I 2015 var elbilandelen av salget 17,9% Mon tro hva den blir i år? Under 1% på verdensbasis er derimot riktig, i hvert fall inntil nylig. Av de 68,5 millioner bilene som ble produsert i fjor, var det 523 000 elbiler (0,76%). Det er 70% økning fra året før da det ble solgt 307 000 elbiler globalt (av totalt 67,8 millioner biler). Ekstrapolerer vi disse tallene ligger det an til at elbilandelen (salget) passerer 1% globalt omtrent nå i midten av 2016. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Og en BMW 5 serie til 300 000 kr er fortsatt mye billigere enn en Model S. Man skal kjøre mye for å bruke opp de resterende 3-400k på drivstoff ihh. til markedskreftene. Hvilken 5 serie koster 300 000? Og ja, batterier koster dette har vi nettopp vært igjennom. Med tilsvarende krefter koster en 5 serie rundt 550 000 i tyskland, så må en betale for alt av utstyr i tillegg. I realiteten er det ikke så stor forskjell, men dyrere ja det er de. Hvor lenge? ja det vill tiden vise. En tilsvarende 3 serie til model 3 koster rundt 370 000, altså over model 3... Det var da en heisen argumentering Mr. Salvesen De er jo klok nok til å forstå at økt pris på en vare er det samme som økt utslepp, og da vil dette selvfølgelig gå av den siste kW time som er produsert. Luxusvarer er ikke miljø ! Få det inn i skallen. Hva angår politikere: snart får vi byttet dere ut mot datamaskiner det er mulig å drøfte saklig med. Og som ikkje horer så jevlig grunnet komendes valg. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juni 2016 Del Skrevet 2. juni 2016 Det var da en heisen argumentering Mr. Salvesen De er jo klok nok til å forstå at økt pris på en vare er det samme som økt utslepp, og da vil dette selvfølgelig gå av den siste kW time som er produsert. Luxusvarer er ikke miljø ! Få det inn i skallen. Hva angår politikere: snart får vi byttet dere ut mot datamaskiner det er mulig å drøfte saklig med. Og som ikkje horer så jevlig grunnet komendes valg. Hva er det du snakker om nå? Økt pris økt utslepp? Så snakker du om kWh? Hvorfor har du alltid så rotete innlegg? Ingen som snakker om miljø her, vi snakket om pris, få det inn i skallen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå