TheNarsissist Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Vurderer å ta det som enkeltemnestudent vedsiden av bacheloren min i finans neste semester. Har funnet ut at det er veldig kjekt å kunne litt programering innen finans, og python er mye brukt. Hvor vanskelig vil dere si det er? Tenkte jeg skulle jobbe endel med det gjennom sommeren, da jeg ikke kan regne med å bruke VELDIG mye tid på det, da bacheloren min er 1 prioritert. Lenke til kommentar
blured Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Har hatt INF1000, hvilket er et tilsvarende introduksjonsemne, bare for Java. Pensumet i faget er ikke spesielt omfattende (tok en ekstra titt på eksamen fra i fjor nå). Og om en ser på eksamensresultatene fra høsten 2015, så er det langt ifra normalfordeling. Men generelt så varierer det veldig fra person til person hvor lang tid en bruker på å tilegne seg tenkemåten som må til for programmering. Noen får det aldri helt til, mens andre tar det veldig fort. Utfordringen med dette kurset er egentlig ikke at det er så veldig mye å lære seg, men at det for de fleste krever at en sitter ganske mange timer og skriver kode - "for å få det i fingrene". Men om du jobber med det endel i sommer, og samtidig ikke lar det gå for lang tid mellom hver gang du skriver kode til høsten, så tror jeg det vil gå ganske lett. Du bør forresten være oppmerksom på at det er endel obligatorisk i dette faget: Første forelesning, gruppetimer de fire første ukene, og obligatoriske innleveringer underveis. (Mulig en kan søke om unntak fra gruppetimene, uten at jeg skal si for sikkert). Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Takk for svar, tror jeg prøver meg. Ser at video fra forelesingene også ligger ute så skal komme meg igjennom det i sommer. Forresten, det står at det er anbefalt å ta MAT-INF1100 tidligere eller samme semester. Er det krise om jeg dropper det? Endret 1. juni 2016 av TheNarsissist Lenke til kommentar
blured Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) MAT-INF1100 er ment som et slags bindeledd mellom MAT1100 (Kalkulus) og INF1100 (Programmering for naturvitenskapelige[...]). Når du skal lære python, så vil det være unødvendig å kombinere dette med avanserte beregninger ved hjelp av en datamaskin, slik at du lærer deg programmeringsspråket dårligere/tregere. Men det endelige målet er likevel at du skal lære deg begge deler, derfor dette mellomfaget. Edit: Så nei, vil ikke påstå at det er krise. Kjemi er f.eks. et eksempel på et bachelorprogram som har MAT1100 og INF1100, uten MAT-INF1100. Endret 1. juni 2016 av blured Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Om du får jobbe en del i sommer går det sikkert greit, men du skal ikke ta lett på dette. Det er selvsagt individuelt hvordan folk tar slikt, men generelt er ikke dette noe man cruiser gjennom. Programmering tar tid å lære. Har ikke tatt faget selv, men var faktisk oppmeldt til det og begynte å lese litt på pensum. Spørsmålet er jo selvsagt også avhengig av karakterambisjonene. Å få A eller B i et fag er noe helt annet enn å kun stå. Men det vet du jo. Om det er fordi du tenker det tar seg fint ut på vitnemålet så skjønner jeg den, men det finnes også en del interaktive kurs på nettet du kan ta. Flere av disse er rettet direkte opp mot finans, så kanskje mer relevant: For eksempel: https://www.coursera.org/course/compfinance Endret 1. juni 2016 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Takk for svar, ja kan ikke ta for lett på det så skal gjøre endel i sommer. Til dette semesteret har jeg tatt opp 3 fag fra vgs som privatist per semester, så ett på UIO burde gå ok. Er så utrolig fucked up, jeg hadde mest sannsynelig kommet inn på jussen neste år, men fant dette semesteret ut at jeg vil fortsette med finans. Masse penger og tid ut av vinduet Var en professor som oppfordret meg til å lære meg python, så tenkte derfor at det er like greit å ta det på UIO så får jeg formalisert det med karakter osv. Skal søke meg inn på master i London neste år, så en god karakter i dette faget hadde også hjulpet noe. Tøft, det skal jeg sjekke ut! Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 INF1100 er et overkommelig fag å ta som selvstudium, pensumboken er svært god. Selv hoppet jeg etter hvert over forelesningene. Det man burde bruke mest tid på er å løse oppgavene. Jeg har også inntrykk av at de obligatoriske oppgavene endres lite fra år til år, så mange av dem kan du jo da få gjort unna i løpet av sommeren. Hvis du har stor kapasitet så er MAT-INF1100 også praktisk å ta ved siden av, men ikke et must. Der lærer du blant annet hvordan du skal løse en del ulike typer ligninger numerisk, som kan være kjekt å ha kunnskap om dersom du vil jobbe med anvendt kvantitativ finans, og bidrar til å sette programmeringen litt i perspektiv. Jeg anbefaler begge fagene på det sterkeste. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 Takk for svar, synes det faget virker interessant. Om det går bra og ta INF1100 neste semester, kan jeg kanskje vurdere MAT-INF1100 siste semester. Eneste er vel at jeg må ha kalkulus om det skal bli mulig? Har ikke hatt matematikk på det nivået før? Skal dog sannsyneligvis ha et valgfag som heter matematisk analyse neste semester, hvor det blir lineær algebra, integraler og noe diff likninger slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Du bør ha kalkulus (inkl diffligninger) før eller samtidig som MAT-INF1100 ja. For INF1100 skal det ikke være helt nødvendig, men noen av oppgavene vil være litt vanskeligere å forstå uten. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2016 Her får dere en liten oppdatering. Har nå sittet siden midnatt og forberedt meg til midtveiseksamen på mandag. Henger noe etter og sliter litt med oppgaver hvor det dukker opp ting som Taylor polynom osv. Blir derfor at jeg kaster inn håndklet nå. Synes det har vært veldig gøy, og jeg hadde aldri trodd at jeg skulle kunne programmere noe egentlig. Men full belastning på BI, hvor et par fag er rimelig tunge, det at jeg skal ta opp to fag (trenger A i begge), at jeg jobber 10-12 timer i uken og at jeg trenger er sosialt liv gjør at jeg må gi meg. Føler ikke det er noe poeng med en C/B i INF1100 om jeg går ned i karakter på et par fag på BI. Skal dog ta et år med realfag på Blindern neste år før jeg søker finans master i utlandet, så får vel tatt det som blir det nye INF1100 (Om det blir Python aner jeg ikke). Lettet. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Bra innsats. Du har uansett lært det helt grunnleggende innen programmering (loops, if-statements, lister o.l), og det kommer du garantert til å få bruk for på et senere tidspunkt. Jeg jobber innen finans, og omtrent halvparten av tiden min brukes til programmering, uten annen bakgrunnskunnskap enn INF1100. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Jeg jobber innen finans, og omtrent halvparten av tiden min brukes til programmering, uten annen bakgrunnskunnskap enn INF1100. Har du lyst å utdype mer om konkret hva du gjør for de av oss som er nysgjerrige? Send gjerne en PM om du eventuelt ønsker å ligge lavt. Endret 7. oktober 2016 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
blured Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 (endret) Simuleringer kan jeg tenke meg? (Men tar gjerne en utdyping jeg også). Endret 7. oktober 2016 av blured Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 7. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2016 Har lært utrolig mye på kort tid. Utrolig morro og implementere CAPM og Black scholes i Python.Jeg tar gjerne en utdypning selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå