Gå til innhold

Mulig å putte inn "metadata" i bilder?

Anbefalte innlegg

Ok! Here goes! 

Jeg vet ikke om det faktisk heter "metadata", men jeg prøvde meg hvertfall på ett ord. 

Det er snakk om bilder, og det å finne de i en katalog på flere tusen. 

Det jeg lurte på, er om det er mulig å legge til info til bildene, slik at man kan søke etter stikkord og lettere finne bildene? Altså, navn, gjenstander, morsomt, humør osv. 

Noen som forstod hva jeg mente, og vet noe om dette? 

Takker for alle innspill! 

(Jeg bruker Macbook Pro)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere måter og gjøre dette på, skal du ha informasjonen i bildet sin infofil "metadata/exif" trenger du et program som lar deg påføre dette samt gir deg mulighet til og finne de igjen, foreksempel Adobe Lightroom gjør dette.

Foreksempel PIXA lar deg merke/tagge bildene i sine eksisterende mapper uten at du behøver og flytte de, men tror ikke du legger informasjonen i metadata, har ikke mac så fant informasjonen ved og søke på "tagging photos mac" så jeg vet ikke hvor bra programmet fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Ludvig86, den 31 Mai 2016 - 23:15, sa:

Ok! Here goes! 

Jeg vet ikke om det faktisk heter "metadata", men jeg prøvde meg hvertfall på ett ord. 

Det er snakk om bilder, og det å finne de i en katalog på flere tusen. 

Det jeg lurte på, er om det er mulig å legge til info til bildene, slik at man kan søke etter stikkord og lettere finne bildene? Altså, navn, gjenstander, morsomt, humør osv. 

Noen som forstod hva jeg mente, og vet noe om dette? 

Takker for alle innspill! 

(Jeg bruker Macbook Pro)

Du kan gjøre dette med Apples eget fotoarkiverings-/redigeringsprogram Photos, men hvis du skal gjøre litt mer med bildene så kan Lightroom være et alternativ ...

Metadata er helt rett ord, litt mer detaljert så er det EXIF/IPTC/XMP-TAGS du er på jakt etter å legge inn der Nøkkelord/Keywords er den mest brukte TAG'en for å legge inn søkbare ord ... men det finnes mange flere TAGS du kan bruke ... alt til sitt bruk ...

Det finnes også et program som heter ExifTool som kan brukes (har en viss brukerterskel).

Hvis det er sånn at du har tusenvis av egne fotografier som du også redigerer en del, så vil jeg nok anbefale Adobe Lightroom, er du ikke klar for å betale for programmet, så finnes det alternativer som er Open Source og Gratis, et av disse er Darktable, et annet er Digikam, begge helt bra alternativ, men ikke i nærheten av så avansert som Lightroom ...

Om du ikke trenger å redigere, så søk på "Open Source Free DAM for MAC" DAM står for Digital Asset Management, som er det du i utgangspunktet spør etter ...

Håper dette ikke ble for teknisk, lykke til.

Endret av Jaran Gaarder Heggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...