Gå til innhold

Nye «dieselgate»-funn: Bilprodusentene skrur av eksosrensing allerede ved 17 grader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, jeg har fått med meg at enkelte skryter av 500km kjøre lengde etc, men det skal jeg like å se i ett real world scenario, de blir ikke automatisk mer ærlige over natta bare det dreier seg om batterier eller bedre for den saks skyld.

Jeg hører det stadig vekk, om at det produsenten hevder ikke stemmer i praksis. Det er både rett og galt. Det du skal gå etter er den amerikanske EPA-vurderingen, ikke den Europeiske NEDC-vurderingen som brukes i artikler, markedsføring, tester osv.

 

Og nå må jeg rette på meg, fordi det er opptil 473 km, og ikke 500 km. Men det er bare snakke om uker eller måneder før vi bikker et stykke over 500 km. Så problemet her er at folk siterer NEDC, som ikke er realistisk (det er mulig, men du må kjøre utrolig tregt og gjevnt, i den grad at du blir en hindring i trafikken).

 

Det er også eksempler på folk som har kjørt 600-700 km med Model S (som et eksperiment). En klarte 885 km med 85 kW-modellen, som er nest størst. Og det var fortsatt mer strøm på batteriet.

 

 

Og bare for å utligne, at produsenter som sier at en bil bruker "bare" 0,58 liter per mil er også det reineste bullshit, alt slikt er testa i laboratorier under så ekstremt perfekte forhold at du aldri klarer å gjenskape det i virkeligheten om du så prøvde.

Det kan godt stemme, men nå er det slikt at vi har testdata og personlig erfaringer som tilsier at EPA for elbiler er realistisk og ikke vanskelig å oppnå. Det kan ikke helt sammenlignes. Disse utslippstestene for brenselsbiler er vel også ganske utdaterte om jeg ikke tar feil.

 

Etter min egen erfaring så møter jeg EPA-vurderingen om jeg kjører normalt. Men jeg er tung på foten og gir døyten i hvor mye energi jeg bruker eller kaster bort når jeg kjører. Andre eiere har overgått EPA-estimatet på vestlandet.

 

 

 

 

Jada, elbil er sikkert rein etter at den er produsert, hva med hjulene som må byttes av og til, de er jo også med på virvle opp i alt støvet som ligger rundt omkring

Ja, hva med dem? En bil trenger hjul. Det undergraver ikke resten av fordelene til en elbil, og at vi er i rett retning. Det vil jo bare bli bedre med tiden, dekk blir jo mer miljøvennlige også.

 

Men til en viss grad kan man ikke henge seg opp i sånt for mye. Man trenger biler, og biler trenger hjul. Nå har man en fornuftig erstatning til brenselsbiler, som er ganske mye bedre.

 

 

bremser

Elbiler bruker ganske lite bremser. Med min BMW i3 så kan du kjøre uten å være borti bremsen, og hvis du er borti bremsen så er det så svakt at det ikke har noe å si. Det er faktisk et problem at bremsene brukes for lite og trengs å få en kraftig oppbremsning iblant fordi det skapes et lag over dem som hindrer bremseeffekten, som med alle biler når bremsene ikke blir brukt.

 

Når du slepper gasspedalen så bremser bilen regenerativt, dvs. motoren fungerer som en dynamo. Oppbremsningen er faktisk ganske kraftig og vil stoppe bilen i nedoverbakke. Du styrer selvsagt dette helt dynamisk.

 

 

å en bil vil aldri bli miljøvennlig uansett hvor mye folk lar seg lure og når vi er dumme nok til å måtte kjøpe dyr utenlands strøm som ikke akkurat er produsert av vannkraft, ja da går vinninga opp i spinninga, igjen.

Alt dette må lages, så indirekte er ikke elbiler rene, men folk må jo få tro hva de vil, alt blir nok bedre om 10år.

Men så klart, en elbil har jo ikke utslipp i den forstand som en bensin/diesel bil, relativt selv forklarende.

Hvorfor må dette være svart/hvitt? Du argumenterer helt unyansert. Du dømmer elbil som noe tull fordi det ikke er 100 % miljøvennlig? Hvem er det som blir lurt? Det virker som det er du som lurer deg selv her, og ikke tenker logisk og rasjonelt.

 

Det sier seg selv at hvis man får en kraftig reduksjon i forrurensning så er dette positivt selv om man ikke når 0 %. Det sier seg selv at dette handler mye om å bygge teknologien og infrastrukturen. En grunnmur til videre utvikling. Det er mye som henger sammen med elteknologi, og det kan brukes og implementeres i mange områder både privat og industrielt.

 

 

Om man kjøper strøm fra utlandet eller ikke blir igjen mye politisk. Jeg kjøper strøm fra Agva (ikke for å reklamere eller noe), der får jeg garantert 100 % fornybar energi og de er også billigest for meg. Da har det ikke dritt å si hva andre organisasjoner gjør. Selvsagt er det mange som bare kjøper strøm fra "whatever", og slik vil det alltid være.

 

Det er ikke saueflokken som skaper forandring, men i mange tilfeller er de også avgjørende fordi de er så mange. Man ser jo hvor døfødt det er med Fb-konkurrent. Google som er en av verdens største selskap hadde ikke nubbesjangs, til og med ikke selv om de tvinger brukerene sine over på Google+. Man kan på en måte takke saueflokken for at personvernet og sikkerheten bare fortsetter å bli verre og verre.

 

 

Du må også tenke på at en brenselsbil ikke er fornybar. Det at den forrurenser mens den er i drift er også ganske essensielt. Den brenner opp energien og krever mer forrurensning for å forrurense enda mer.

 

Først skal man bruke tid på å finne oljen (dette forrurenser), så skal man bygge infrastruktur, ta opp oljen, utvinne den, dermed frakte den rundt - merk deg at alt dette krever olje for å gjennomføre, når det er kommet frem så brenner bilene det opp. Lite effektivt.

 

En elbil som jeg sa tidligere trenger en veldig enkel drivlinje. Hovedsaklig motor og batteri. Dette utvinnes en gang, og forrurenser ikke særlig. Det omfatter helst dyreliv lokalt. Deretter fraktes det videre til produksjon. Batteriet som blir laget kan lades opp med rein energi i 20 år uten problemer, deretter byttes det gjerne ut og batteriet fortsetter livet som energilarging i f.eks. hus eller bedrift. Deretter kan det gjenvinnes til et nytt batteri. Det er en helt annen prosess. En veldig langsiktig og fornybar prosess.

 

I framtiden vil man sikkert i større grad se bruk av superkondensatorer i kombinasjon med batterier. Deretter vil man nok få et reelt alternativ til energilagring (tenk hydrogen, bare mer effektivt og praktisk). Men i utrolig lang tid fremover vil nok batterier og superkondensatorer være relevant. Og vi trenger utvikling på dette området. Og det får vi når elbiler nå har blitt en suksess.

 

 

Mens man er i gang så kan man gjøre som man gjorde før i tiden, kjørte gods med tog, istedenfor alt med lastebil, men i den avdelingen så er det ingen som ser ut til å bry seg, tungtransporten har egentlig eksplodert over bare noen få år.

Men da må man jo ha en fungerende jernbane og der er vi heller ikke noe glans eksempel heller, det går tog, du veit bare ikke når eller om det går på denne siden av nyttår.

Egentlig litt artig at det er småbil/person bil eiere alltid dras frem som syndebukken når det går MANGE fly, lastebiler og skip om dagen over hele verden som slipper ut mer, men mann i gata er jo lettest å flå for penger å gjøres til syndebukker, slik har det jo alltid vært.

Du må tenke realistisk på dette også. Først og fremst skal man ha infrastrukturen. Tog finnes nesten ikke i Norge. Og så må du tenke på at lasten skal videre igjen fra stasjonen. Lastebiler må selskapene ha uansett, og de er nødt til å effektivisere. Mange leaser bilene, og dette koster. Dermed må de i størst mulig grad bruke bilene (tjene penger på dem) døgnet rundt. Det skal være økonomisk mulig, og realistisk. Og man kan ikke gjøre det alene.

 

Det er mye du kunne gjort også, men du har vel kanskje boliglån, billån og kanskje studielån som mange andre? Du skal forsørge det selv, og må tenke realistisk og logisk. Idealer kan som oftes ikke nås, fordi verden er og vil aldri være ideell.

 

 

Ja, det er lett å tenke antall fremfor volum. En lastebil bruker jo drivstoff for mange hundre tusen i året, de har også ofte 900 liters tanker. Og veier fort 30 tonn og har 5-700 hester under hytta. Det sier litt.

 

Og så har du båter, som forrurenser mange tusen ganger mer enn privatbiler. Fly tar også en del av kaka.

 

Problemet her er at teknologien ikke er tilstrekkelig enda. Man har ikke alternativer. Nå vet jeg ikke sånn sinnsykt mye om fly, men når det gjelder båt og lastebil er energitilførsel og -lagring en stor utfordring.

 

For det første skal du ha stort nok batteri for å kunne utføre jobben, og så skal det lades. Og da trenger man infrastruktur. Det er kostbart. Det blir et "høna eller egget"-spørsmål. Industrien tar ikke i bruk elteknologi uten infrastruktur, men det blir heller ikke bygget ut infrastruktur før industrien tar i bruk elteknologien... Noen må ta initiativet.

 

Og her er det faktisk en enorm fordel med privatelbiler. Man kan takke disse for at industriens overgang. For det første har utviklingen skutt i været, men det har også produksjonen. Så allerede nå er det mulig å lage ellastebiler, problemet er bare at det blir noe så inni helvete dyrt med de enorme batteriene som trengs.

 

Men når det kommer så blir det en liten revolusjon.

 

Båter har begynt litt med elenergi, men i mindre skala og volum.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og elbiler, ikke kom å fortell meg at de er mer miljøvennlige, hvor skal man gjøre av dritt batteriene som må byttes ut etter 5 år, maks 10?

 

Batteriene skal kunne vare ganske mange år, og hele batteriet kan resirkuleres.

 

Det er INGENTING som er miljøvennlig

 

Men noe er mer miljøvennlig enn andre ting.

Lenke til kommentar

Global oppvarming er bare tull, det er en naturlig prosess som jorda selv styrer, om det er varmt eller kaldt her så styrer jorda det selv.

Jeg sier dog ikke at utslipp av diverse slag er bra.

 

I vinter var det vått, mildt og lite snø, neste år kan det bli så mye snø at vi nesten "drukner" i snø, igjen, dette styres helt og holdent av jorda selv.

Man hører på nyhetene at, det har ikke vært så ille siden 1970 for eksempel også går folk av skaftet, men tenk etter, det har vært sånn før, da i 1970(igjen bare ett eksempel) og folk overlevde da og vil gjøre det nå også.

Ekstrem været de spår hele tiden, det er noen få vind kast og det er alt, er så mye overdrivelse at man kan bli små rar i hodet.

 

Global oppvarming er reelt, og det er menneskeskapt. Det er det nærmest total konsensus for i vitenskapelige kretser. Hva får deg til å tro at du vet bedre enn tusenvis av forskere som har publisert tusenvis av studier?

 

På hvilke nyheter hørte du at det ikke har vært like ille siden 1970? Hva har ikke vært like ille?

 

Ekstremvær blir det bare mer og mer av. Den som overdriver her er du.

Lenke til kommentar

For mange år siden skiftet jeg en EGR-enhet i en Opel. Jeg slo opp på EGR på Internett for å sette meg litt inn i teknologien. Det slo meg da at så lenge EGR virket var alt bra, men når EGR ikke virket og motoren harket og gikk (med masse dritt i innsuget) så førte EGR til mange ganger så mye forurensning som den var ment å hindre. De siste tiders nyheter synes å vise at myndighetene har et veldig akademisk forhold til kontroll og testing av biler. Får håpe de blir atskillig mer realitetsorienterte de nærmeste årene .

 

Ellers vil jeg heie på alle dere som gidder å kommentere meg0709's utbrudd på en saklig måte! 

Lenke til kommentar

 

På tide at staten gir gratis buss i 15 år til alle de lurte i dieselfella.

Greit nok, politikerne var ikke spesielt kompetente (som vanlig), men dette er vel over et tiår siden diesel ble anbefalt spesielt, på tid å la det ligge.

 

AtW

 

 

Var i utgangspunktet littegrann et sleivpark av en kommentar fra min side :-) Men synes mange blir fremdeles ledet til å kjøpe diesel om man ser på forhold mellom kraft/pris fordi de feilaktige avgiftsmålingene gir en avgifts rabatt i forhold til bensin, samt pga. lavere forbruk per mil og at diesel er billigere i krana. Om det er dieselbiler som skal stenges ute av byer så trenger de alternativ.  (Kjører elbil selv, men føler litt med diesel-eierene likevel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...