steinjarle Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Og Fiat skal ha skrudd av rensingen automatisk etter 22 minutter.Nye «dieselgate»-funn: Bilprodusentene skrur av eksosrensing allerede ved 17 grader Lenke til kommentar
Carl Anton Stenling Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Bilprodusentene har rett og slett lurt oss. Dette innebærer at vi skal være svært forsiktige med å stole på at Euro 6 leverer rene nok avgasser for byene. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 31. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 31. mai 2016 Den "rene diesel"-drømmen brister. På tide å erstatte disse forurensende monstrene med elbiler. 11 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Tja, jeg har personlig hatt to bilmotorer gå lukt til h...te som følge av to slike påbudte miljøtiltak - veivhusventilasjon tilbakeført til innsug, samt nevnte Eksos Gass Resirkuleringen [EGR.] Ene motoren er en Renaut Common Rail turbo diesel [1.9 dCi,] den andre en Skropel bensiner uten turbo [1.4i] Førstnevnte motor spiser EGR ventiler, mens sistnevnte mest faller offer for resirkulert veihusventilasjon. Skjønt begge miljøtiltak plager begge motorer i større eller mindre grad. Har hatt den tvilsomme glede av å måtte skrape ut smørje fra begge motorene sine innsugsmanifolder med skje. Ventilene og innsprøytningdysene satte heller ikke pris på dette 'kosttilskuddet,' så begge disse motorene er nå historie. Bensineren er faktisk hugget, mens dieselen er - skal vi si, på ren trass - 'modifisert' slik at den halter videre. Med da skadeskutt, noe som resulterer i 50% høyere dieslforbruk og til tider en virkelig vakker sotsky bak bilen eller et dertil fantastisk NOx utslipp. Ingen mellomting. Så man kan spørre seg om disse miljøtiltakene som skal ha slik en god effekt i første halvdel av motorens levetid, ikke ender opp med å bli mer som kansellert av den katastrofale siste halvdelen av motorens levetid. Hadde aldri slike problemer med de gamle suge-dieselene. De varte nesten evig. Bensinerene før var dog mer tvilsom, da forgasserne hadde heller begrenset levetid. Men så har innsprøytningdysene tydeligvis ennå kortere levetid, ihvertfall de fra Bosch og Delphi som jeg har fått prøvd ut over tid. Noe som sikkert kan forklares med vann og sand i dieselen jeg fyller på tanken, uten at jeg får gjort noe med det. Kjører nå stort sett bare el-bil og er meget fornøyd med det. Ingen stempelbevegelse, bare ren rotasjon. Helt uten smøreolje. 2 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Når jeg leser dette får jeg mest lyst til å si at vi må bli bli kvitt hele dieselskiten en gang for alle. Ihvertfall til personbilbruk. 3 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Mange mener at stempelmotoren har en lang fremtid, men når de allerede har møtt veggen og ikke en gang klarer å oppnå dagens miljøkrav, så er det vanskelig å se for seg at de vil klare fremtidige krav. 3 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Det er vel bare et tidsspørsmål før forbrenningmotorer i personbiler forbys. Vedder på at EU blir første man ut. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tja, jeg har personlig hatt to bilmotorer gå lukt til h...te som følge av to slike påbudte miljøtiltak - veivhusventilasjon tilbakeført til innsug, samt nevnte Eksos Gass Resirkuleringen [EGR.] Nok en bekreftelse på at hele greia må på skraphaugen snarest. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Og vi som ikke engang er med i EU, vi skal nok være aller først, dumme ola nordmann som vanlig.Men liker at for noen år siden så, ååå diesel er så flott, men så viser det seg jo at den ååååå så farlig nox gassen er såååååå skummel, det kunne jo alle de som skjønner litt bil ha fortalt politikerne, men det virker som om dette også er skitten spill ifra politisk stå sted ettersom de mer eller mindre anbefalte diesel siden det var så rent og bra.Er det ikke co2 så er det nox, når skal dette hysteriet slutte?De kommer bare til å legge på avgifter etter avgifter helt til det blir så dyrt at bare rikinger kan kjøpe seg bil og da er vi tilbake på 30-40 tallet, bra kjempa.Og elbiler, ikke kom å fortell meg at de er mer miljøvennlige, hvor skal man gjøre av dritt batteriene som må byttes ut etter 5 år, maks 10?Også klarer du noen få mil før det må lades og når alle skaffer seg elbil så blir strømmen så dyr at du ikke kan bruke strøm lenger også må kull kraftverk i Tyskland produsere mye mer også forurenser de mer også har du samme problemet igjen, du har bare gått rundt grøten en ekstra gang. Vi eksporterer strøm billig ut også kjøper vi dyr strøm tilbake, men det er bare for at de som sitter på toppen skal tjene enda mer, samme med bensin/diesel, vi er en nasjon som pumper opp mye olje, men hvor er drivstoff dyrest? Jo, i Norge, skjønn det den som vil, andre land som ikke engang produserer egen olje har billigere drivstoff en oss, vi er faen meg så dumme at jeg nesten griner. Snakk om å være idioter.Det er INGENTING som er miljøvennlig, det er bare ett spill for galleriet og folk er så dumme at de biter på, men ola nordmann er jo dessverre ikke så smart, det vises gang på gang, går rett i fella bestandig.Igjen, snakk om å være idioter.Lurer på når de skal ha co2 avgift av lufta du puster ut også, vi nordmenn hadde bare sitti å vært dumme nok til å la de innføre en sånn avgift også.Alt i miljøets navn. Endret 1. juni 2016 av meg0709 1 Lenke til kommentar
Thousand Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Og vi som ikke engang er med i EU, vi skal nok være aller først, dumme ola nordmann som vanlig. Men liker at for noen år siden så, ååå diesel er så flott, men så viser det seg jo at den ååååå så farlig nox gassen er såååååå skummel, det kunne jo alle de som skjønner litt bil ha fortalt politikerne, men det virker som om dette også er skitten spill ifra politisk stå sted ettersom de mer eller mindre anbefalte diesel siden det var så rent og bra. Er det ikke co2 så er det nox, når skal dette hysteriet slutte? De kommer bare til å legge på avgifter etter avgifter helt til det blir så dyrt at bare rikinger kan kjøpe seg bil og da er vi tilbake på 30-40 tallet, bra kjempa. Og elbiler, ikke kom å fortell meg at de er mer miljøvennlige, hvor skal man gjøre av dritt batteriene som må byttes ut etter 5 år, maks 10? Også klarer du noen få mil før det må lades og når alle skaffer seg elbil så blir strømmen så dyr at du ikke kan bruke strøm lenger også må kull kraftverk i Tyskland produsere mye mer også forurenser de mer også har du samme problemet igjen, du har bare gått rundt grøten en ekstra gang. Snakk om å være idioter. Det er INGENTING som er miljøvennlig, det er bare ett spill for galleriet og folk er så dumme at de biter på, men ola nordmann er jo dessverre ikke så smart, det vises gang på gang, går rett i fella bestandig. Igjen, snakk om å være idioter. Lurer på når de skal ha co2 avgift av lufta du puster ut også, vi nordmenn hadde bare sitti å vært dumme nok til å la de innføre en sånn avgift også. Alt i miljøets navn. Fordi staten tror at befolkningen er idioter, staten vet at alle betaler skattene og avgiftene uansett. Dem vet at dersom dem gjentar en løgn ofte nok, blir det en politisk korrekt sannhet. Uten unnak. Det er 100% kun økonomiske interesser. Miljøgifter er det minimalt fokus på. CO2 og "global oppvarming" derimot. Solcellepanel krever kull i produksjonsprosessen, det har ikke disse "ekspertene" klart å nevne heller. Røyking er fy-fy, men snus og alkohol er greit. Alt handler om økonomiske interesser og politisk korrekthet. Ja til slutt er det kun dem med kjukkest lommebok som har rett til privat kjøretøy, dersom hysteriet fortsetter slik. Endret 1. juni 2016 av Thousand Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Global oppvarming er bare tull, det er en naturlig prosess som jorda selv styrer, om det er varmt eller kaldt her så styrer jorda det selv. Jeg sier dog ikke at utslipp av diverse slag er bra. I vinter var det vått, mildt og lite snø, neste år kan det bli så mye snø at vi nesten "drukner" i snø, igjen, dette styres helt og holdent av jorda selv. Man hører på nyhetene at, det har ikke vært så ille siden 1970 for eksempel også går folk av skaftet, men tenk etter, det har vært sånn før, da i 1970(igjen bare ett eksempel) og folk overlevde da og vil gjøre det nå også. Ekstrem været de spår hele tiden, det er noen få vind kast og det er alt, er så mye overdrivelse at man kan bli små rar i hodet. Endret 1. juni 2016 av meg0709 Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Og elbiler, ikke kom å fortell meg at de er mer miljøvennlige, hvor skal man gjøre av dritt batteriene som må byttes ut etter 5 år, maks 10? Også klarer du noen få mil før det må lades og når alle skaffer seg elbil så blir strømmen så dyr at du ikke kan bruke strøm lenger også må kull kraftverk i Tyskland produsere mye mer også forurenser de mer også har du samme problemet igjen, du har bare gått rundt grøten en ekstra gang. Vi eksporterer strøm billig ut også kjøper vi dyr strøm tilbake, men det er bare for at de som sitter på toppen skal tjene enda mer, samme med bensin/diesel, vi er en nasjon som pumper opp mye olje, men hvor er drivstoff dyrest? Du bergunner aregumentet om at elbiler ikke er mer miljøvennlige fordi "hva skal man gjøre med batteriene etter 5 år, maks 10?" Det er bullshit. For det første varer dagens batterier lett 20 år, og når de blir tatt ut av bilen blir de brukt videre som energilagring i f.eks. boliger. 95 % av batteriet kan også resirkuleres til et nytt batteri. En brenselsbil brenner opp olja og den olja får du ikke tilbake, den fortsetter å sluke forrurensende energikilder. En elbil er kanskje ikke 100 % ren å produsere, men når den er produsert så er den ren, kan gå på ren energi og man trenger ikke å utvinne materialene på nytt. Etter mange år kan det være nødvendig å bytte ut batteriet, men det er ikke en veldig miljøskadelig prosess. Jeg finner det interessant at du klarer å likestille disse to typer kjøretøyer slik. Og det virker som om du tror miljøskadelig defineres med global oppvarming. "Noen mil" vet du også veldig godt tilsvarer et spenn på 200 - 500 km for majoriteten av elbiler (stadig økende), noe som ikke er dårlig. Med mindre du ikke har peiling på hva du snakker om, noe som ville vært hårreisende å antyde. Problemstillingen med energiproduksjon fikses "enkelt" med å produsere mer energi. Vi vil se en økning av fornybar energi både i industri og i privat sammenheng. Elbiler vil også kunne brukes til å balansere elnettet. Hva våre smarte politikere gjør er en ting, men de er ikke de eneste kokkene på jorda. Det meste gjøres av private uansett, så å forrutse denne dystre og håpløse framtiden basert på politikk alene er lite gjennomtenkt. Hele posten din er bare "hvorfor skal vi gidde, vi kommer ikke noen vei uansett, og problemene som vi har finnes ikke". Og det at du ikke klarer å ta potensialet til elbiler i betrakning snakker for seg selv. Det er en situasjon som bare vil bli bedre over tiden, selvsagt avhengig av hva private aktører og regjeringer gjør for fornybar energi og transport. Du må også tenke på hvilke muligheter dette skapes for industrien, når det bygges infrastruktur og teknologi for å bytte ut gamle teknologier. Endret 1. juni 2016 av AdNauseam 3 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Jada, jeg har fått med meg at enkelte skryter av 500km kjøre lengde etc, men det skal jeg like å se i ett real world scenario, de blir ikke automatisk mer ærlige over natta bare det dreier seg om batterier eller bedre for den saks skyld. Og bare for å utligne, at produsenter som sier at en bil bruker "bare" 0,58 liter per mil er også det reineste bullshit, alt slikt er testa i laboratorier under så ekstremt perfekte forhold at du aldri klarer å gjenskape det i virkeligheten om du så prøvde. Jada, elbil er sikkert rein etter at den er produsert, hva med hjulene som må byttes av og til, de er jo også med på virvle opp i alt støvet som ligger rundt omkring, de har vel også bremser som normale biler, så en bil vil aldri bli miljøvennlig uansett hvor mye folk lar seg lure og når vi er dumme nok til å måtte kjøpe dyr utenlands strøm som ikke akkurat er produsert av vannkraft, ja da går vinninga opp i spinninga, igjen. Alt dette må lages, så indirekte er ikke elbiler rene, men folk må jo få tro hva de vil, alt blir nok bedre om 10år. Men så klart, en elbil har jo ikke utslipp i den forstand som en bensin/diesel bil, relativt selv forklarende. Mens man er i gang så kan man gjøre som man gjorde før i tiden, kjørte gods med tog, istedenfor alt med lastebil, men i den avdelingen så er det ingen som ser ut til å bry seg, tungtransporten har egentlig eksplodert over bare noen få år. Men da må man jo ha en fungerende jernbane og der er vi heller ikke noe glans eksempel heller, det går tog, du veit bare ikke når eller om det går på denne siden av nyttår. Egentlig litt artig at det er småbil/person bil eiere alltid dras frem som syndebukken når det går MANGE fly, lastebiler og skip om dagen over hele verden som slipper ut mer, men mann i gata er jo lettest å flå for penger å gjøres til syndebukker, slik har det jo alltid vært. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hvis det er sant at «dieselbiler er ubrukelige med alle disse "miljøinnstillingene" som ødelegger motoren bit for bit», betyr ikke det kort sagt at dieselbiler er ubrukelige, iallfall i byene? Pål Jensen Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Klimamessige tilhøve er gyldig grunn for å få unnatak frå EU-direktiv. Her må det heilt opplagt vere gyldig grunn for å teste bilane i lågare temperatur enn NDEC, og setje avgiftene etter utsleppa ved til dømes 0 grader. Kvifor har vi ikkje gjort det for lenge sidan? Her eg bur er ikkje gjennomsnittstemperaturen over 17°C nokon dag i året. Lenke til kommentar
asshole Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Når det tar 1/3 av tiden av en eukontroll så sier det vel litt om hvor seriøs testen er. Dette er kspil for galleriet. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 På tide at staten gir gratis buss i 15 år til alle de lurte i dieselfella. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 På tide at staten gir gratis buss i 15 år til alle de lurte i dieselfella. Greit nok, politikerne var ikke spesielt kompetente (som vanlig), men dette er vel over et tiår siden diesel ble anbefalt spesielt, på tid å la det ligge. AtW 1 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 På tide at staten gir gratis buss i 15 år til alle de lurte i dieselfella. Haha, ja det kan du tro. Du tror staten eller kommune kommer til å gi noen tilbake, å nei du, de skal bare ha og ha. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 På tide at staten gir gratis buss i 15 år til alle de lurte i dieselfella. Haha, ja det kan du tro. Du tror staten eller kommune kommer til å gi noen tilbake, å nei du, de skal bare ha og ha. For en helt usannsynlig lite nyansert påstand. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå