oya Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Hei! Skal ha eksamen i systemdrift (et fag på allmenn). Faget handler mye om nettverk og drift av nettverk. Tar faget som privatist, og den eneste læreboken jeg har fått tak i er en fra slutten av 90-tallet (revidert 2000). Det er mye utdatert stoff her, så jeg har hatt et større behov for å finne stoff på internett. Har kikket litt på Nettverk-guiden på hw.no, men den er jo egentlig noe gammel. Lurer på om noen vet om en guide av nyere dato, eller om noen kan ta seg bryet å kommentere denne guiden. Hva er annerledes i dag i forhold til da denne ble skrevet. På forhånd tusen takk. Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Ta en tur på biblioteket (?) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 monter opp ditt eget nettverk så lærer du en del, monter opp debian som en altmulig server så kan du mer enn drifterne på de fleste barne og vgs skoler Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har også Systemdrift 3itb, og læreren vår sverger til dataskolen på PCWorld. Kanskje verdt et besøk Lenke til kommentar
oya Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har også Systemdrift 3itb, og læreren vår sverger til dataskolen på PCWorld. Kanskje verdt et besøk Hvilken lærebok har dere da??? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har 2itb, det skjer jo null og nix. Spiller litt cs surfer på nettet og fikser en pc i ny og ne :-/ Lenke til kommentar
oya Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har 2itb, det skjer jo null og nix. Spiller litt cs surfer på nettet og fikser en pc i ny og ne :-/ hehehe.... jaja... Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Annbefaler en blanding av google og bilboteket. Få tak i læreplanen for faget og lær deg det som står der at du skal kunne. Da trenger du ikke en lærebok. Men forrsten, er dette ett valgfag eller studieretningsfag? Høres interesangt ut, kan ta det ved siden av det jeg har nå. Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 cnap pensumet til cisco Lenke til kommentar
oya Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 det er et studierettningsfag. En av fire moduler i faget Informasjonsteknologi Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 hos oss kan det være et 5 timers studieretningsfag, eller et valgfag. Skjønner ikke helt hva jeg kan komme opp i eksamen i enda. Vi har jo ingen ordinære timer, tror eksamen skal gå glatt om jeg kommer opp Lenke til kommentar
oya Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Har sett litt på eksamensoppgaver som har blitt gitt før... Her er det mest snakk om et nettverk som skal settes opp. Man skal argumentere for valg av maskiner, nettverk-topologier... Kabelvalg... programvare.. osv. Man skal også kommer med alternativer. Det virker å være viktig å få frem både positive og negative sider med alt. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Nettverksskolen hos PCWorld har mye saklig info presentert på en OK måte. Anbefales.. Nå har det seg slik at det ofte er greit å ha med seg litt kunnskap om utdatert teknologi- du aner ikke hvor mye av det som er i bruk rundt omkring. Greit å vite litt. Dessuten bygger mye av det som ikke er utdatert på det som er det, slik at det er lettere å skjønne hvordan det virker når man har med seg litt teknologihistorie. Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har også Systemdrift 3itb, og læreren vår sverger til dataskolen på PCWorld. Kanskje verdt et besøk Hvilken lærebok har dere da??? Bruker "Systemdrift - Informasjonsteknologi Modul 2B" og "Windows 2000 Server". Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 eh, du fleiper. Det finnes da ikke noen bok for it-b? Og nettverkstopologier har jeg fint lite peil på (du tenker fiber coax tp etc? eller er det om man skal ha stjerneform etc?) Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 eh, du fleiper. Det finnes da ikke noen bok for it-b? Og nettverkstopologier har jeg fint lite peil på (du tenker fiber coax tp etc? eller er det om man skal ha stjerneform etc?) Joa, finnes bøker for alt Og nettverkstopologier (ja, det gjelder oppbygging, f.eks buss, ring eller stjerne) har man MYE om i systemdrift. Lenke til kommentar
oya Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har også Systemdrift 3itb, og læreren vår sverger til dataskolen på PCWorld. Kanskje verdt et besøk Hvilken lærebok har dere da??? Bruker "Systemdrift - Informasjonsteknologi Modul 2B" og "Windows 2000 Server". Står det mye teori i den Win server boken? Man får jo ha med slike bøker på eksamen. Tenkte jeg skulle få tak i en sånn bok hvis det er noe teori i den.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Kan jo bruke disse sidene som oppslagsverk, men obs obs. det er mye rart som skrives her som gutta på cisco ville poppet endel blodkar i hodet over. Lenke til kommentar
Jeremy Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Jeg har også Systemdrift 3itb, og læreren vår sverger til dataskolen på PCWorld. Kanskje verdt et besøk Hvilken lærebok har dere da??? Bruker "Systemdrift - Informasjonsteknologi Modul 2B" og "Windows 2000 Server". Står det mye teori i den Win server boken? Man får jo ha med slike bøker på eksamen. Tenkte jeg skulle få tak i en sånn bok hvis det er noe teori i den.... Jeg har faktisk ikke brukt den ennå , har ligget i skapet og støvet ned. Men kan skrive litt om hva som står i den. Windows 2000 Server er et av de mest brukte operativsystemene når det gjelder lokalnettservere. Med denne boka håper vi at du vil få en grunnkunnskap slik at du kan konfigurere og drifte en server. Vi går igjennom blant annet maskinvarekrav, installasjon, administrasjon, nettverk og Internett-tilkobling, og vi skal også se på klientdelen av nettverksoppsettet.Boka forutsetter at du har kunnskaper om kabling og grunnleggende nettverkskunnskap og at du har grunnleggende kunnskaper i Windows (enten 95/98 eller 2000 Professional). Lenke til kommentar
oya Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Jeg har også Systemdrift 3itb, og læreren vår sverger til dataskolen på PCWorld. Kanskje verdt et besøk Hvilken lærebok har dere da??? Bruker "Systemdrift - Informasjonsteknologi Modul 2B" og "Windows 2000 Server". Står det mye teori i den Win server boken? Man får jo ha med slike bøker på eksamen. Tenkte jeg skulle få tak i en sånn bok hvis det er noe teori i den.... Jeg har faktisk ikke brukt den ennå , har ligget i skapet og støvet ned. Men kan skrive litt om hva som står i den. Windows 2000 Server er et av de mest brukte operativsystemene når det gjelder lokalnettservere. Med denne boka håper vi at du vil få en grunnkunnskap slik at du kan konfigurere og drifte en server. Vi går igjennom blant annet maskinvarekrav, installasjon, administrasjon, nettverk og Internett-tilkobling, og vi skal også se på klientdelen av nettverksoppsettet.Boka forutsetter at du har kunnskaper om kabling og grunnleggende nettverkskunnskap og at du har grunnleggende kunnskaper i Windows (enten 95/98 eller 2000 Professional). Dette er vell ikke en slik gul tjukk bok. En kompis av meg har en slik som jeg fikk lånt. Det står en del teori om nettverk og sånn. Er usikker på om jeg får den godkjent som verktøysbok. Det er jo lov å ha med verktøysbøker, så egentlig burde det jo gå bra, selv om jeg ikke skal bruke noe spesielle programmer.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå