Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strømregningen kommer 1 år etter utflytting

Anbefalte innlegg

Hei.

For omtrent et år siden så flyttet jeg ut fra et kollektiv hvor strøm ikke var inkludert i leien.

En av de som flyttet inn før meg skulle ha fikset strømleverandør (overta abonnementet), og dermed delt regningen på oss andre som bodde der. Flere måneder gikk og ingen strømregning kom. Til slutt så flyttet vi alle ut, uten av jeg har betalt noe strømregning, jeg burde vel ha spurt etter det på et tidspunkt. Jeg ventet jo på at den skulle komme.
Uansett, jeg fant nå ut at han som skulle ha kontaktet strømleverandør aldri gjorde det, og ingen av oss har betalt noe strøm.

Det kan jo så klart hende at det har vært en misforståelse mellom huseier og han som skulle fikset det.

Jeg har ikke noe problem med å betale, men dette er jo kjedelig å måtte betale det nå. Så har huseier noe rett til å komme med dette nå, og få betalt for den strømmen? Eller kan vi si at dette burde kommet når vi flyttet ut?

Anonymous poster hash: 00603...ae8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt har huseier/strømleverandør rett til å komme med dette nå.  At leverandøren ikke ble kontaktet er jo etter det du sier deres egen feil, så at huseier skulle bli sittende med regningen ville være fullstendig absurd.  Du tror da ikke helt alvorlig at det at du/dere ikke gadd/orket/husket å sjekke at alt var på stell er en gangbar unnskyldning for dette eller noe som helst annet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg hadde ikke regnet med at huseier kom til betale den strømmen vi brukte og jeg har forsåvidt null problem med å betale for strømmen, men jeg hadde jo håpet regningen kom litt tidligere enn et år etter at vi har flyttet ut. 

Så grunnen til at jeg spurte her, er om huseier kan komme så "sent" etterpå? Selv om de svarene jeg nå fikk, var nøyaktig de jeg trodde kom.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang en huseier som kom med et krav (som jeg mener var urettmessig da) over 6 mnd etter jeg flyttet ut, og fikk depositumet utbetalt. jeg fant på nett at rettspraksis var at kravet fra huseier skulle ha kommet innen rimelig tid. (uten at jeg kan finne link nå). 

Jeg vil ivertfall mene at dette kravet ikke kommer innen rimelig tid, og du ikke er pliktig til å betale. Jeg bestred kravet til min huseier og hørte ikke noe mere.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang en huseier som kom med et krav (som jeg mener var urettmessig da) over 6 mnd etter jeg flyttet ut, og fikk depositumet utbetalt. jeg fant på nett at rettspraksis var at kravet fra huseier skulle ha kommet innen rimelig tid. (uten at jeg kan finne link nå). 

Jeg vil ivertfall mene at dette kravet ikke kommer innen rimelig tid, og du ikke er pliktig til å betale. Jeg bestred kravet til min huseier og hørte ikke noe mere.

Hva gjaldt kravet (hvis du husker det)?

Lenke til kommentar

Hva gjaldt kravet (hvis du husker det)?

Eller for å spørre på en annen måte.

Gjaldt kravet huseieren kom med noe som det sto i kontrakten at du skulle betale for?

Altså i mitt tilfelle så har jo alle skrevet under en kontrakt hvor det sto at strøm IKKE var inkludert.

Lenke til kommentar

Jeg hadde holdt tilbake en månedsleie som jeg nok skulle ha betalt. Ellers gjaldt kravet at huseier mente nedvask ikke var bra nok, og slitasje på div møbler. Hvis jeg ikke husker helt feil.

Da jeg flyttet ut fikk jeg utbetalt depositumskontoen og trodde alt var greit. Jeg så også på det at depositumet ble frigitt til meg, som en bekreftelse på at alt var ok. 

Jeg bestred kravet, men forventet egentlig å måtte betale for husleia jeg hadde holdt tilbake, men hørte ikke noe mere fra han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...