Tomzor Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hei, Jeg lurer på hvordan man får installert Windows på PC-en uten å måtte opprette en bruker? Var borti dette når jeg fikk skole-PC på videregående (måtte bare opprette bruker så var alt klart) og har lyst til å gjøre noe lignende hvis jeg skulle få solgt PC-en min. Beklager noe misvisende tittel, men jeg vet ikke helt hva dette heter.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hei , sysprep /generalize /oobe /shutdown gjør det du så. https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh824938.aspx Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Merk at sysprep ikke sletter filer osv. Lenke til kommentar
Tomzor Skrevet 3. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2016 Se der ja! Hmm, virker ganske innviklet Kanskje man skal levere uten OS i så fall? Hahah Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Jeg hadde kjøpt en ny SSD, satt den i og installert Windows på den ved hjelp av MediaCreationTool fra Microsoft. MediaCreationTool laster ned og installerer Windows lekende lett. Så blir det opp til den som kjøper maskinen å ha gyldig Windows-lisens (om maskinen ikke allerede har Windows 10, da). Jeg sier bytt SSD ettersom det er det enkleste for å være sikker på at ingen kan kjøre recovery på disken og hente ut dine data. Alternativet er å full formatering en 5-7 ganger. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hva er det du snakker om TheHaugom? Det finnes massevis av gratis programvare som gjør at ikke engang IBAS klarer å få ut noe vettugt fra SSD/ HDD. Etter min erfaring så går det ikke an å legge inn Win uten å lage en bruker under install (så sant det ikke er gjennom "spesialinstallasjon" ved bruk i et servermiljø, dvs at brukerne ligger på en server). Du kan dog slette brukeren etterpå så du logger på med admin, var det jeg pleide å gjøre i XP-dagene for å slippe mas. Skal du selge PC'en så bare reinstaller og lag en bruker som heter "duharblittlurt" så får kjøper fikse resten Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 (endret) Jeg snakker om at min tolkning av TS var at han ikke var så teknisk anlagt, og at jeg derfor ikke ville foreslå "killdisks" eller lignende for å slette disken. For å gjøre dette må han laste ned programvaren, lage en bootable usb og boote fra denne. For øvrig er det jo nettopp formatering 1-10 ganger disse programmene gjør. Det amerikanske forsvaret bruker vel 7 ganger formatering, der hele disken overskrives med 0-er. Jeg så på det som enklest for TS å bare kjøpe en ny SSD til 5-700 kr. Jeg ser ikke helt hvorfor du absolutt skal lage en bruker før du sender PCen? Når du installerer Windows på nytt, så trenger du ikke gå gjennom OOBE-prosessen (Out-Of-Box-Experience). Da kan jo ny eier gå gjennom denne selv... Endret 4. juni 2016 av TheHaughom Lenke til kommentar
Tomzor Skrevet 4. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2016 Jeg formaterer HDD 7 ganger når jeg kaster de. Ved SSD-er har jeg bare gjort secure erase via programvaren til produsent eller anbefalt programvare av produsent. Kan jo eventuelt bare selge den secure erase'd, så får kjøper bestemme sjøl I guess. Takk for innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå