Gjest Slettet+981234 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg har i den siste tiden hatt den uvanen med å bite tennene hardt sammen i stressende perioder på jobb. Nå har gjør jeg også dette på natten, og jeg merker at dette ikke helt sunt for tennene. Jeg har bestilt meg tannlegetime i neste uke. Er det noen som har tips/råd til hvordan en unngår å bite/gnisse tennene sammen ? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Du kan få et sånn bitt som boksere bruker hos tannlegen, som er tilpasset tennene dine. Putt den i munnen når du legger deg så gnisser du ikke tenner mens du sover hvertfall. Det er skadelig for tennene ja. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Du bør få deg en plate hos tannlegen. Det fikser tannlegen din for deg. Eg fikk det da eg var mindre, gadd ikke bruke den, eg har nå filt ned hjørnetennene mine slik at de er like "lange" som resten. De er ikke lenger spisse, men flate. Så bruk platen dersom du får det, for du kommer til å slipe ned tennene med gnissing over lengre tid. Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Vanlig årsak til TMJD, eller kjeveledd-problematikk. Dra kjeven litt frem, 2-4mm; dette vil aktiver pterygoideus muskulaturen, dekomprimere TM-leddet og gjøre det mindre naturlig å knipe. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 TM-leddet For dem som ikke er så sprenglærd i latin som innsenderen, kan nevnes at ordet ganske enkelt betyr kjeveledd. Lidelsen heter kjeveleddsbesvær; på legelatin temporomandibulær dysfunksjon (TMD). 2 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Du kan jo gjøre det til en vane å dytte tunga litt frem, slik at det oppstår et naturlig mellomrom mellom tennene. Lenke til kommentar
Kjetil Larsen Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 TM-leddet For dem som ikke er så sprenglærd i latin som innsenderen, kan nevnes at ordet ganske enkelt betyr kjeveledd. Lidelsen heter kjeveleddsbesvær; på legelatin temporomandibulær dysfunksjon (TMD). Helt korrekt, og takk. Går litt fort i svingene. Lenke til kommentar
VampireLord Skrevet 4. juni 2016 Del Skrevet 4. juni 2016 Alt sliter på tennene, selv tannbørsten sliter på dem, jeg vil tro at å bite tennene (iallefall gnisse dem mot hverandre) sliter på dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå