Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Bensinforbruk - ny bil?

Anbefalte innlegg

I noen biler er det tildels store avvik mellom faktisk og målt forbruk fra bilens innebygde datasystemer.

I andre biler er det relativt presist, og i noen biler kan også dette justeres så det blir nærmere virkeligheten.

I min bil er det typisk et avvik på 0,00 til 0,02 liter på mila, noe som bør være helt akseptabelt.

Poenget er vell at alle kjenner til dieselgate saken etterhvert og derfor stoler en ikke så mye på opplysningene lengre. Synd da det sikkert finnes mange seriøse også.

Her har du endre mitt utsagn så det ikke lenger er det samme som jeg skrev.

Det ER faktisk en del biler der man kan KALIBRERE kjørecomputeren slik at beregningen blir nærmere sannheten.

Jada, det er også noen man kan justere på, men det er en helt annen sak.

Er dette et resultat av din religiøse tilknytning til en stor støvsugerprodusent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du endre mitt utsagn så det ikke lenger er det samme som jeg skrev.

Det ER faktisk en del biler der man kan KALIBRERE kjørecomputeren slik at beregningen blir nærmere sannheten.

Jada, det er også noen man kan justere på, men det er en helt annen sak.

Er dette et resultat av din religiøse tilknytning til en stor støvsugerprodusent?

Jeg bare endret det slik at ditt innlegg ble sant, det kalles inn justering ikke kalibrering. 

Nei det er ikke ett resultat av noe slik, det er ett resultat av at du har missforstått konseptet kalibrering. 

Lenke til kommentar

Jeg bare endret det slik at ditt innlegg ble sant, det kalles inn justering ikke kalibrering. 

Nei det er ikke ett resultat av noe slik, det er ett resultat av at du har missforstått konseptet kalibrering.

Har du lyst til å forklare forskjellen på de to synonymordene justere og kalibrere?

Her er noen definisjoner for å hjelpe deg på vei:

Medisinsk ordbok:

kalibrere

justere, brukes bl.a. om justering og innstilling av måleinstrumenter før bruk.

Norske synonymer:

kalibrere

▶justere

Norsk ordbok (legg merke til nr 2 der, det er akkurat hva jeg ville frem til at man kan gjøre. ):

kalibrere V -te; -ing

1 kontrollmåle kaliber; måle nøye

2 sammenligne et måleinstrument mot en normal eller et annet instrument som er mer nøyaktig, for å bestemme avviket fra korrekt verdi

Norsk Riksmålsordbok (historisk ordbok):

kalibrere (verb)

1 mil., artill. eftermåle, måle den indre vidde av (løpet i skytevåben) på en rekke steder (langsetter).

2 fag. justere (et måleapparat, et instrument).

Stor norsk ordbok:

kalibrere verb

1 kontrollmåle kaliber ; måle nøye

2 sammenligne et måleinstrument mot en normal eller et annet instrument som er mer nøyaktig, for å bestemme avviket fra korrekt verdi

Lenke til kommentar

Har du lyst til å forklare forskjellen på de to synonymordene justere og kalibrere?

Medisinsk ordbok:

kalibrere

Kalibrering er forholdet mellom inngangssignal og utgangssignal. Altså er det den verdien du ser i kjørecomputeren. 

Om man skal justere målesystemet på grunn av feil utgangssignal så inn-justerer/justerer en målesystemet for å oppnå mindre feilbånd, evt det man ønsker å vise(slik noen har gjort i det siste..). 

Jeg hadde eksamen i instrumenteringsteknikk ved UiS i går og vi hadde nettopp dette som ett av spørsmålene da det er veldig normalt å bruke kalibrering i steden for justering i denne sammenhengen, men det er altså feil. 

Lenke til kommentar

Medisinsk ordbok:

kalibrere

Kalibrering er forholdet mellom inngangssignal og utgangssignal. Altså er det den verdien du ser i kjørecomputeren. 

Om man skal justere målesystemet på grunn av feil utgangssignal så inn-justerer/justerer en målesystemet for å oppnå mindre feilbånd, evt det man ønsker å vise(slik noen har gjort i det siste..). 

Jeg hadde eksamen i instrumenteringsteknikk ved UiS i går og vi hadde nettopp dette som ett av spørsmålene da det er veldig normalt å bruke kalibrering i steden for justering i denne sammenhengen, men det er altså feil.

Nå må du skille mellom faglig bruk i et smalt fag og språklig korrekt bruk.

Definisjonen av synonym:

synonym s.

ekvivalent

ensbetydende

enstydig

liketydig

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Vi snakker jo om måleteknikk så det er jo ytterst relevant, i tillegg er jeg forkjemper for at folk skal slutte å bruke kalibrering feil, i språket altså. 

Men det var ikke det som var poenget i innlegget mitt heller, at jeg endret ordet er bare OCD'en som ikke tåler å se den sammenhengen i bruk. 

Lenke til kommentar

Vi snakker jo om måleteknikk så det er jo ytterst relevant, i tillegg er jeg forkjemper for at folk skal slutte å bruke kalibrering feil, i språket altså. 

Men det var ikke det som var poenget i innlegget mitt heller, at jeg endret ordet er bare OCD'en som ikke tåler å se den sammenhengen i bruk.

Språklig sett er altså justering og kalibrering akkurat det samme.

Det spiller ingen trille hva du mener er riktig, all den tid det er ord som betyr akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Språklig sett er altså justering og kalibrering akkurat det samme.

Det spiller ingen trille hva du mener er riktig, all den tid det er ord som betyr akkurat det samme.

Poenget er at når vi snakker om målesystemer og endringer på disse bruker vi ordet kalibrering når vi sjekker systemet, og ordet justering når vi endrer på det. Men ordet kalibrering blir mye brukt både i profesjonell sammenheng og ikke profesjonell, det er en uting.

Store problemer kan oppstå, bare tenk om du fikk i arbeid om å kalibrere en måler på ett norsk gassanlegg hvor det foretas fiskale målinger, også var det egentlig meningen at du bare skulle sjekke utsignalene ift innsignalene og så setter du i gang og skrur og styrer på, og plutselig er det langt uten for spec og vi får ikke solgt gass den dagen...  

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at vi sitter på et forum uten utstrakt bruk av fagtermer for et smalt fagfelt som det du her snakker om.

Å bruke det rette ordet språklig sett er mer enn godt nok, og kalibrere er altså et synonym til justere.

Senere i dag skal jeg kalibrere dekktrykket i bilens høyre bakhjul.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at vi sitter på et forum uten utstrakt bruk av fagtermer for et smalt fagfelt som det du her snakker om.

Å bruke det rette ordet språklig sett er mer enn godt nok, og kalibrere er altså et synonym til justere.

Senere i dag skal jeg kalibrere dekktrykket i bilens høyre bakhjul.

Greit, om du ikke vill utvikle deg så er ikke det mitt problem. håper bare at andre som leser tar til seg det som blir sagt slik at vi unngår problemer i fremtiden, som skjer pga denne feilbruken av ord når en snakker om målesystemer, som det hele startet med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...