Morgens Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Utrolig flaut, men dette blir vi ikke enige om. Sent lørdags kveld fortalte en kompis at han hadde kjøpt ny bil og den brukte lite bensin. Når han hentet bilen var det 20 liter på den og bilen var kjørt 3 km. Han syntes at MB var kjipe og fylte straks på 40 liter slik at tanken var full. Tanken tar 60 liter. Forbruket er jo liter/km. Vi blir ikke enige om de 20 literne som var på tanken, de 40 literne han fylte på og siste fylling. Jeg mener at vi trekker fra 40 liter og antar at tanken var full når han fikk bilen, mens kompisen mener --- noe annet. Noen som vil forklare det slik at jeg kan "vinne". Hjelp... Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Ser ikke helt spørsmålet her? Neste gang kompisen din fyller bensin sjekker han hvor mye han fyller, og deler det på antall km han har kjørt siden forrige fylling (3 km). Det er unødvendig å vite størrelse på tanken for å beregne drivstofforbruk. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Takk for svar. Han startet med 20 liter på tanken, skal ikke de tas hensyn til i regnestykket? Slik at tanken regnes som full fra starten? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Ha i alle dager spør du etter egentlig? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Bilen er jo nødvendigvis brukt mer enn 3km neste gang det skal fylles da den var på 3 da han fikk den. De 3km er også irrelevante i forhold til bilens forbruk da tanken ikke var full da de ble kjørt. For å måle forbruket må du nullstille triptelleren etter å ha fylt full tank, kjøre x antall km og fylle igjen. Bilens forbruk blir da som Zlatzmann skriver. Forøvrig mener jeg å ha hørt at biler gjerne bruker litt mer drivstoff i starten så først etter noen tusen km vil du få det optimale forbruket. Om jeg misforsto deg så forklar gjerne litt nøyere hva du mener med "trekke fra 40l osv". Om du skal regne noe ut fra en tank som ikke er full vil det bli unøyaktig for du aner jo ikke om det var fylt 19 eller 21 liter. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Utrolig flaut, men dette blir vi ikke enige om. Sent lørdags kveld fortalte en kompis at han hadde kjøpt ny bil og den brukte lite bensin. Når han hentet bilen var det 20 liter på den og bilen var kjørt 3 km. Han syntes at MB var kjipe og fylte straks på 40 liter slik at tanken var full. Tanken tar 60 liter. Forbruket er jo liter/km. Vi blir ikke enige om de 20 literne som var på tanken, de 40 literne han fylte på og siste fylling. Jeg mener at vi trekker fra 40 liter og antar at tanken var full når han fikk bilen, mens kompisen mener --- noe annet. Noen som vil forklare det slik at jeg kan "vinne". Hjelp... Takk for svar. Han startet med 20 liter på tanken, skal ikke de tas hensyn til i regnestykket? Slik at tanken regnes som full fra starten? Er ikke sikker på om jeg forstår deg riktig... Mener du at bilen må ha blitt levert med full tank (60 L) og at det på de 3 km var brukt 40 L? I så fall er det en diskusjon du ikke kan vinne. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Oioioi, jeg ser jeg ikke vinner, men... Han har kjørt x antall km og fylt 180 liter med bensin siden bilen var ny. Det var 20 liter på bilen fra fabrikken. Hvilket antall liter skal tas med? 180? Hva med de 20 literne som var på bilen? Mitt problem er at jeg sliter med å finne formelen, vet jeg vil riste på hodet straks jeg ser logikken. Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Oioioi, jeg ser jeg ikke vinner, men... Han har kjørt x antall km og fylt 180 liter med bensin siden bilen var ny. Det var 20 liter på bilen fra fabrikken. Hvilket antall liter skal tas med? 180? Hva med de 20 literne som var på bilen? Mitt problem er at jeg sliter med å finne formelen, vet jeg vil riste på hodet straks jeg ser logikken. Du kan ikke regne på den måten da dere ikke vet hvor mye bensin som var på bilen når han fikk den. Han må fylle tanken helt full nå og så nullstille tripp-telleren. Neste gang han skal fylle bensin må han da ta antall liter bensin han fyller og dele det antall km på tripp-telleren. Lenke til kommentar
KBundy Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Slik regner du ut forbruket. Fyll tanken til pumpen stopper. Resett km telleren. Kjør til tanken ikke har veldig mange liter igjen(for å få så nøyaktig måling som mulig). Fyll tanken til pumpen stopper. Regn ut: antall liter som er forbrukt delt på antall kjørte km. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hva faen? Hvis det var 20 liter på bilen da han fikk den, så var det 20 liter på bilen da han fikk den (slett ikke uvanlig å ikke få full tank på ny bil i dag. Kjipt, men sånn er det). De 20 litrene skal da selvfølgelig regnes med når man regner ut totalt drivstofforbruk. Totalt antall liter / totalt antall mil kjørt = antall liter på mila (0,etellerannet). Hvordan er dette ikke selvfølgelig? 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Det var 20 liter fra fabrikken, det er fakta. Dessuten fylte han 40 liter etter 3-4 kkm. Oppgitt... Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hvorfor ikke bare kjøre en tank "tom", nullstille trippteller når han fyller full tank og så neste gang han fyller telle L. som fylles da og regne ut fra kjørt lengde? Hva har de 20L å si? De betyr jo ingenting? Eller mener du at folk som har kjøpt seg bruktbiler ikke kan regne ut hvor mange L/mil den bruker fordi det har vært fylt noe tidligere? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 (endret) Det er et par liter i rørene til og fra tanken også. Hvis han har kjørt 3km så er det egentlig ikke målbart med "fylle/regne metoden" . Brukt kanskje 2-3 dl bensin bare. Endret 31. mai 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Lettere oppgitt nå. Bilen er (var) splitters ny, derfor vet han hvor mange liter det var på bilen. Ønsket var å finne ut hvor mye bensin bilen har brukt fra den var ny og frem til forrige fylling. Min utfordring er at jeg har sett meg blind på det som var på tanken når bilen var ny, men ser jo at bilen hadde km. stand 4 og full tank. Dermed blir det enklere å regne ut. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Men regnestykket er uansett veldig enkelt, uavhengig av om bilen er ny eller ikke og hva som _var_ på tanken. 1. Full tanken opp. 2. Tilbakestill tripptelleren til null. 3. Kjør ett par hundre kilometer. 4. Fyll tanken opp igjen(helt opp). Nå vet en hvor mye drivstoff som er brukt på hvor mange kilometer. Da har en forbruket på den strekningen, og kan anta at dette er relativt representativt over tid. Men det er greit å gjenta prosedyren ved jevne mellomrom for å følge med på forbruket, kjørestil og bilens stand. Samtidig undrer det meg litt at en splitters ny bil ikke er levert med kjørecomputer som viser forbruk direkte? Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Samtidig undrer det meg litt at en splitters ny bil ikke er levert med kjørecomputer som viser forbruk direkte? Bilen har alt det der, men kompisen har vegring mot manualer. Jeg gjorde dette unødvendig komplisert grunnet konjakk på lørdag, tankene ble sittende igjen. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Samtidig undrer det meg litt at en splitters ny bil ikke er levert med kjørecomputer som viser forbruk direkte? Jeg har aldri lest noen sammenligning av elektronisk og manuell måling, men har hørt mange si at bilens kjørecomputer sjelden er veldig pålitelig da den er "Justert" av fabrikanten som har mest interesse av at forbruket fremstilles i best mulig lys. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Mange sier mye rart. 100% nøyaktig er den kanskje ikke men tviler veldig på at bilprodusentene gidder å bruke tid på å lure kjørecomputeren. Vi snakker tross alt om tall som er lette å kontrollere og tall som strengt tatt ikke blir brukt når biler blir testet/vurdert. Eg stoler på min i det minste(6 år gammel Passat). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 I noen biler er det tildels store avvik mellom faktisk og målt forbruk fra bilens innebygde datasystemer. I andre biler er det relativt presist, og i noen biler kan også dette kalibreres så det blir nærmere virkeligheten. I min bil er det typisk et avvik på 0,00 til 0,02 liter på mila, noe som bør være helt akseptabelt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 I noen biler er det tildels store avvik mellom faktisk og målt forbruk fra bilens innebygde datasystemer. I andre biler er det relativt presist, og i noen biler kan også dette justeres så det blir nærmere virkeligheten. I min bil er det typisk et avvik på 0,00 til 0,02 liter på mila, noe som bør være helt akseptabelt. Poenget er vell at alle kjenner til dieselgate saken etterhvert og derfor stoler en ikke så mye på opplysningene lengre. Synd da det sikkert finnes mange seriøse også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå