Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

W10 64bit PC har plutselig begynt å fryse.

Anbefalte innlegg

Hei. Har i lengre tid nå kjørt W10 uten problem, på en PC som har vært dønn stabil siden jeg satte den sammen for... Ja, noen år siden.
Men nå har den ut av det blå begynt å låse seg helt, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte for å finne ut av problemet.
Jeg har sett gjennom Hendelseslisten ved å høyreklikke på startknappen, men jeg finner ikke så utrolig mye.
Jeg finner 1 kritisk hendelse etter at jeg har tvunget en omstart på maskinen, og den omhandler Kernel-Power, og 1 Feil som sier at Forrige avslutning av systemet var uventet.

Første gangen jeg kan huske at dette skjedde var for en liten tid tilbake da jeg la inn nye skjermdrivere. Skjermen ble svart, men kom ikke tilbake etter noen blink slik det pleier å være, så måtte tvinge en omstart på den. Prøvde å innstallere driverne på nytt, men de var der allerede så det gikk ikke. Så begynte frysingen å skje hyppigere og hyppigere, gjerne mens jeg har jobbet med Adobe Premiere.
Maskinen frøs seg flere ganger i går mens jeg prøvde å eksportere en film, og det fikk meg til å mistenke driverne til GPU.
Avinnstallerte de gamle med DDUv96 (eget program for å avinnstallere grafikkdrivere) med påføgende omstart, og innstallerte deretter en litt eldre driverpakke. Jeg trodde dette hadde hjulpet på, da jeg endelig klarte å eksportere ut videoen i går uten at PCen låste seg, men når jeg prøvde på nytt nå i dag så skjedde det igjen... Og jeg fant nettopp ut at jeg har mistet alle driverne til Logitech-tastaturet mitt ved siste tvungne omstart...
Og når man snakker om å miste, så har jeg også mistet kontakten med en hel haug med mapper på en ekstern boks med 2 harddisker inni også pga av at de ikke har blitt korrekt slått av, så det er jo også topp..!

Jeg begynner vel kanskje å mistenke at det er skjermkortet mitt det er noe feil med, men vet ikke helt hvordan jeg skal få testet det.
Er det noe sted jeg kan få ut en dump-fil som i klartekst forklarer meg hvorfor maskinen stopper, eller er det noen som kan se på filene for meg

Håper på et raskt svar og setter meget stor pris på all hjelp jeg kan få.

ASUS Crosshair V Formula - Z
AMD FX-9590 8 core 4.72GHz CPU

HyperX 32GB RAM
ASUS nVidia GTX 770 GPU
Samsung 850 EVO SSD C:\ + 6 div SATA disker.
Corsair AX850 PSU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nå legge til at jeg har kjørt W10's innebygde memTest uten funn av feil, og har lastet ned EVGA ocscanner som har stresstestet både GPU og CPU uten feil.
Har også spilt noen timer i Fallout 4 nå, med noen rare glitches.... Når jeg gikk inn for å bygge settelments, så viste ikke alle ikonene seg over de tingene man kan bygge, og ikke alle ting viste seg når man valgte dem. Har du ikke spilt Fallout 4 før så beklager jeg, men kort fortalt så er det ting som ikke viser seg der som burde ha vært synelig.
Tenkte å prøve meg med Adobe Premiere igjen og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...