Betroz Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Lest at hvis man fyller alle RAM slottene som f.eks 4 x 512MB som jeg har, så taper man 3-6% i ytelse. Dette er hva Tomshardware sier om dette : "The number of memory modules you use will have a direct impact on your command rate. The command rate specifies the number of clock cycles the memory controller needs to activate the modules and chips. If you've filled all your memory banks, you'll generally have to increase the rate from one to two clock cycles to keep your system stable. Unfortunately, that will also impair performance by up to three percent." Betyr det at hvis mitt Asus P4C800-Deluxe klarer å kjøre på Command Rate = 1 når jeg har 4 RAM brikker så taper jeg ikke ytelse? En bra måte å finne dette ut? Lenke til kommentar
_howy Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 De sier jo at de fleste som kjører med flere brikker må øke clock cycles for at pc'en skal være stabil. Så om du klarer å kjøre stabilt med samme clock cycle så bør du ikke miste noe ytelse. Iallefall det tomshardware skriver der. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Ja men _howy Command Rate er den som må opp fra 1 til 2, og det er den som reduserer ytelse i følge Tomshardware. Ikke om jeg kan kjøre på CAS 2.0, 2.5 eller 3.0 på ram brikkene mine... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Ingen fler altså... Lenke til kommentar
oaleksan Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Det er nok et lite ytelsestap. Men test dette med f.eks sisoft sandra. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 se test på anandtech.com ettersom du kjører dual channel ddr så går ytelsen OPP ikke ned med 4 minnebrikker (det er derimot usannsynlig at du klarer å få overklokket alle minnebrikkene like høyt, men det er en annen sak) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 I BIOS på mitt P4C800-D kort kan man ikke stille Command Rate manuelt etter det jeg kan se. Kanskje Turbo/Standard/Auto stiller om det er Command Rate 1 eller 2? Jeg kjører på "standard". En annen måte å finne dette ut på? Et program? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå