Kynxx Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Hei. Jeg kjøpte denne laptopen i går. Kjøpte den pga. god batteritid og snerten størrelse. Dessverre fulgte windows 10 med på lasset, men har ingen ønske om å benytte dette OSet. Prøvde USB sticken min med ubuntu 14.04 LTS 32 bit fordi jeg vet denne har fungert veldig bra tidligere. Har endret de få instillingene som lot seg endre i UEFI/bios som lest på andre fora, men pc'n nekter å starte opp fra USB overhodet. Vil ikke engang dra i gang live funksjonen. Selv om jeg kjører wubi i win10 og installerer ubuntu der, og setter ubuntu som forvalgt os til oppstart i alternativene i windows så nekter den. Noen tips og råd før jeg smelter og blir en smørklump utover gulvet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 (endret) http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows http://askubuntu.com/questions/289559/how-can-i-create-a-windows-bootable-usb-stick-using-ubuntu http://askubuntu.com/questions/26269/how-do-i-install-ubuntu-from-an-usb-drive-create-a-live-usb-stick-in-windows wubi funger dårlig. Problemet her, hvis du kun har 32 GB eMMC blir dette i miste laget hvis du skal ha windows også. Rundt 16 GB på hver operativsystem. Endret 31. mai 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg er ute etter å erstatte windows10. Har ingen planer om ha dette OSet på lapperten, men tusen takk for linkene. Skal undersøke dem når jeg kommer hjem utover dagen Lenke til kommentar
Pixxxel Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Hvis du har gjort riktig i bios slik at den booter fra usb pinnen (eller bruker boot menyen) hadde jeg nesten prøvd en annen usb pinne dersom du har muligheten, har opplevd noen få ganger at noen hovedkort sliter med visse type pinner og at jeg får boot når jeg bytter. Ellers er det jo mulig å formatere pinnen med feil filsystem, sette den opp feil etc. slik at den ikke booter, anbefaler LinuxLive USB Creator dersom du ikke er 100% sikker. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg har en annen laptop med ubuntu på og har brukt det innebygde verktøyet der, og så har jeg brukt pendrive linux på en annen pc. Jeg har satt usb som førstevalg i bios/uefi. Har også prøvd å overstyre oppstartsalternativer. Jeg har også prøvd 2-3 usb sticks jeg har liggende. Nå er jeg temmelig skrapet for alternativer. Men jeg har lest andre steder at det kan være bios/uefi versjonen som er installert på pc'n her som kan kødde det til. Selv om hardware støtter 64 bit OS, så kan det hende at bios er 32 bit eller noe sånt. Men nå får jeg heller gjøre som andre AIDS ofre gjør. Lære meg å leve med sykdommen (win10), og se hvor lenge jeg lever i fornektelsen før jeg smeller hodet eller laptopen i veggen Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 http://ark.intel.com/products/87383/Intel-Atom-x5-Z8300-Processor-2M-Cache-up-to-1_84-GHz Den støtter 64 bits ja. Så tror heller problemet er her security boot er aktivert. I Noen tilfeller må du deaktivere UEFI da ikke alle uefi hovedkort funger optimalt. Men UEFI boot er ikke noe poeng hvis du ikke har større harddisk en 3 TB som systemdisk. Ellers kan det tenkes hovedkortet ikke støtter boot fra usb. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Secure boot og uefi er deaktivert. Still no go. Den maskinen her gjør seg særdeles vanskelig syns jeg Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Prøvd 32 bits også? I noen tilfeller er enkelte bios vanskelig på enkelte maskiner. Beste er å kjøpe maskin uten os for det kan virke enkelte tilfeller maskinen er låst til windows. Normalsett burde du kommet til steger der du partisjoner. Da maskinvaren burde være rimlig plug and play for linux. Med untak kanskje SSD MMC Lenke til kommentar
Pixxxel Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Sikkert teit, men har du prøvd å velge usb pinnen i boot menyen fremfor i bios? Tror kanskje du kan trykke *esc* på din Asus for å få opp menyen. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Prøvd 32 bits også? I noen tilfeller er enkelte bios vanskelig på enkelte maskiner. Beste er å kjøpe maskin uten os for det kan virke enkelte tilfeller maskinen er låst til windows. Normalsett burde du kommet til steger der du partisjoner. Da maskinvaren burde være rimlig plug and play for linux. Med untak kanskje SSD MMC Har bare 32 bits ubuntu på usb stickene. Sikkert teit, men har du prøvd å velge usb pinnen i boot menyen fremfor i bios? Tror kanskje du kan trykke *esc* på din Asus for å få opp menyen. Har prøvd dette også. Akkurat nå føler jeg for å vente litt og se om/hvis noen klarer å finne en omvei. Lenke til kommentar
Pixxxel Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 (endret) Prøvd 32 bits også? I noen tilfeller er enkelte bios vanskelig på enkelte maskiner. Beste er å kjøpe maskin uten os for det kan virke enkelte tilfeller maskinen er låst til windows. Normalsett burde du kommet til steger der du partisjoner. Da maskinvaren burde være rimlig plug and play for linux. Med untak kanskje SSD MMC Har bare 32 bits ubuntu på usb stickene. Sikkert teit, men har du prøvd å velge usb pinnen i boot menyen fremfor i bios? Tror kanskje du kan trykke *esc* på din Asus for å få opp menyen. Har prøvd dette også. Akkurat nå føler jeg for å vente litt og se om/hvis noen klarer å finne en omvei. Ja skjønner! Men hvis du bare har brukt 32bit versjon på pinnen er det jo ikke så rart, du får trolig bare boota 64bit med din UEFI bios hvis din modell er som resten i serien, men det får nå være Endret 31. mai 2016 av Pixxxel Lenke til kommentar
Stratleray Skrevet 31. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg har slitt med det samme. Det jeg gjorde da var at jeg lastet ned Ubuntu på nytt, på den gamle Ubuntu pc'en, så brant jeg en ny live cd med k3b og vips. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. mai 2016 Laptopen min har ikke dvd rom, blir brått litt vanskelig da. Er avhengig av at jeg får usb sticks til å virke. Prøver med 64 bit i morgen. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juni 2016 Prøvd 32 bits også? I noen tilfeller er enkelte bios vanskelig på enkelte maskiner. Beste er å kjøpe maskin uten os for det kan virke enkelte tilfeller maskinen er låst til windows. Normalsett burde du kommet til steger der du partisjoner. Da maskinvaren burde være rimlig plug and play for linux. Med untak kanskje SSD MMC Har bare 32 bits ubuntu på usb stickene. Sikkert teit, men har du prøvd å velge usb pinnen i boot menyen fremfor i bios? Tror kanskje du kan trykke *esc* på din Asus for å få opp menyen. Har prøvd dette også. Akkurat nå føler jeg for å vente litt og se om/hvis noen klarer å finne en omvei. Ja skjønner! Men hvis du bare har brukt 32bit versjon på pinnen er det jo ikke så rart, du får trolig bare boota 64bit med din UEFI bios hvis din modell er som resten i serien, men det får nå være DING DING DING! En hypotetisk sigar kommer i din retning! Jeg har aldri opplevd dette før at en ikke kan installere et 32 bits system på et som har støtte for 64 bit utvidelse før. Men jeg fikk det til å delvis virke med 64 bit ubuntu 16.04 som live usb. Ble en del feilmeldinger da oset lastet, men nå vet jeg at det i prinsippet virker. Jeg går heller for 14.04 som er mer gjennomført, og så blir det 16.04 utover vinteren en gang. Tusen takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2016 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2016 Secure boot og uefi er deaktivert. Still no go. Den maskinen her gjør seg særdeles vanskelig syns jeg Jeg vil anbefale deg å aktivere UEFI igjen. UEFI er mer moderne, mindre hacky, og likevel veldig modent på moderne Linux-distroer. Tiden hvor UEFI ikke fungerte med Linux er forbi for lenge siden. Bruk et 64-bit image og installer det på en USB med GPT partisjonstabell, så skal alt fungere fint. Husk også å lage GPT partisjonstabell på HDD/SSD når du installerer Ubuntu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå