Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodprøve resultater

Anbefalte innlegg

2y8effL.png

Hei, jeg tok blodprøve hos legen pga vekst osv, og jeg er litt bekymret da jeg såg testonivået, men jeg forsto ikke så mye av det som står på arket og jeg lurer på om det er noe mer jeg bør være bekymret for? (Vet jeg har D-vitamin mangel) men det står at jeg har 

S-Testosteron  Resultat: 8  Referanse område 8-35, som jeg forsto det så har jeg lavt testosteron nivå og jeg lurte på om dette er en god nok grunn til og gå til legen å få Testoreron Replacement Treatment (TRT) 

Jeg er 17 år, blir 18.

Anonymous poster hash: b51bb...3c5

Anonymous poster hash: b51bb...3c5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange ting man må ta hensyn til ved vurdering. F.eks vil døgnvariasjonen normalt være ganske stor, så en prøve til å bedømme etter er lite, men legen din vurderte nok dette etter alderen din og tiden prøven var tatt. Nivået er som regel høyest om morgenen og går nedover i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Mange ting man må ta hensyn til ved vurdering. F.eks vil døgnvariasjonen normalt være ganske stor, så en prøve til å bedømme etter er lite, men legen din vurderte nok dette etter alderen din og tiden prøven var tatt. Nivået er som regel høyest om morgenen og går nedover i løpet av dagen. 

Jeg sto opp en time før legetimen og spist en kjapp frokost, siden jeg bor nærme, så det du sier at vis det er på topp om morgnen, burde jeg da være bekymret?

Endret av Skvåts
Lenke til kommentar

Dette kan du ta opp med legen din. Testosteronet ditt er i normalområde for alderen din. Det er mao normalt at det er litt lavt akkurat i den alderen du er i. Nå sier ikke prøven din hvordan de tester for D-vitamin for dette kan måles på ulike måter som igjen kan gi ulike resultater, men det er verdt å prøve å ta det uansett. Hør gjerne med legen din om de tester 1,25 eller 25. Tran er en fin kilde til D-vitamin og det gir deg også viktig Omega-3.

Lenke til kommentar

Tran er en god kilde til D-vitamin og Omega-3, men du får veldig mye dritt med på kjøpet. Ta heller D-vitamin tabletter.

Å øke testosteronnivået er heldigvis ganske enkelt. Slutt å spise kjøtt, egg og melk og begynn å løfte vekter.

Ellers ville jeg ikke vært for urolig over ørlite grann høye leukocytter og hemoglobin. Det kan også ha sammenheng med alder eller være genetisk.

Lenke til kommentar

Ser den, men studiene på fiskeoljer er så bra at jeg lar den passere. Omega-3 mener jeg veier opp for det. Møller sin er f.eks molekylærdestilert og rimelig bra. Linfrø er jo en vegan-mulighet, men da må de være ferske og helst males opp rett før bruk.

Apoteket har D-vitaminer i pilleform.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

D-vitamin mangelen blir stort sett borte når man får sol på kroppen, man skal ta ganske mye kosttilskudd for å oppnå samme effekten som sol har. 

Bare ved å kikke på prøveresultatet, så er dette bra verdier. Det er samtidig like viktig å se på personen man sjekker prøvesvarene til for å se om svarene samsvarer med hvordan personen er utad. For eksempel, en person med lav testosteron har kanskje treg eller dårlig utvikling av mannlige karakteristikker, mens andre har normal/god utvikling. Begge kan ha samme blodprøveverdi. Jeg er sikker på at legen har gjort seg opp en vurdering på hvordan du selv fremstår sammen med blodprøvesvarene og derifra kommet frem til en konklusjon.

Lenke til kommentar

Fikk beskjed av legen at jeg hadde en D-vitamin mangel, mer enn det sa han ikke. Skal ta en telefon ned til legekontoret å snakke med legen. Tar D-Vitamin i kapsel form D-Pearls heter de. 

Men vis det dere sier er rett at resultatene ellers ser bra ut så hjelper det på.

Men vet ikke om det har noe å si, men jeg var ferdi utvokst før jeg fyllte 16 (166 høy) og var tidlig ferdi i puberten(begynte også tidlig),  derfor jeg tok denne blodprøven var for å sjekke veksthormoner.

Tror ikke jeg nevnte det tidligere i posten, men jeg er en gutt. 

Jeg trener også 4-5 ganger uken(styrke), det er vel derfor jeg i hovedgrunn er bekymret for testo da jeg prøver å øke muskelmasse. 

Endret av Skvåts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...