Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruke forsikring eller betale selv?

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hadde et uhell for en stund siden og bulket en annen bil. Skaden kom på kr 13000. Betaler 5000 i året på forsikringen etter at alle rabatter er trukket fra. Ligger på 70% 1. år i bonus. Kommer til å rykke ned til 40% dersom jeg bruker forsikringen. Hva er mest lønnsomt å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du taper totalt 80% i bonus, det er 0,8*5000=4000kr.

Det blir da langt billigere å la forsikringsselskapet betale.

Jeg regnet ut etter formel herfra:

http://www.smartepenger.no/skadeforsikring/102-skadeforsikring/573-bonussystemet-i-bilforsikring

Du kan gjerne regne ut selv, det er dine penger og surt om du taper tusenvis på at en random dude regner feil. :)

Hvis han betaler 5000,- med 70% bonus er grunnpremien 16666. 80% av det er 13333.

I tillegg kommer egenandel som ikke er gitt, men hvis man antar de vanlige 6000, så her koster det et sted rundt 19000 å benytte forsikringen.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har sikkert regnet riktig på dette IntelAmdAti, så det sjekker jeg ikke.

Men for TS sin del så er det jo viktig å tenke på at det også må betales en egenandel om forsikringen skal benyttes som kommer i tillegg til den summen du regnet ut (i hvert fall i de fleste tilfeller), så jeg for min del hadde nok heller betalt det og latt forsikringen være til en evt. skulle få en annen skade som er mer kostbar å utbedre.

Det er selvfølgelig opptil enhver hva de vil gjøre, men jeg hadde nok betalt det som koster under 15.000,- av egen lomme og benyttet forsikringen til det som evt. koster mer.

Om en mister såpass med bonus som en gjør her, og evt. får en annen skade en enten lager selv eller blir påført av andre, så havner en fort på malus (minus) siden av bonus skalaen, og da er det en lang vei å gå før en kommer opp på et nivå som faktisk utgjør noe på forsikringene.

Med så mange som stikker av fra park.skader etc. i dag, så kan det fort bli mye dyrere enn de 13.000,- TS må ut med her.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Ser at jeg regnet feil i forrige innlegg.

Det skal beregnes av totalpris uten rabatter.

Med 70% rabatt betaler du 5000kr. Grunnprisen blir da kr 16 666.
(5000 = 30% av 16666).

De 80% du taper beregnes fra grunnprisen og utgjør dermed kr 13 333. Eventuell egenandel kommer i tillegg.

Det vil si at det på sikt ikke svarer seg å ta det på forsikringen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Egenandelen må du betale dersom du bruker forsikringen uavhengig av hva som er skadet. Dette er nok for å forhindre at folk tar hva som helst på forsikringen, men tenker seg heller om ettersom de allikevel må ut med noen tusenlapper.

Skader på egen bil dekkes over kaskoforsikring - som normalt har egenandel. - Skader på andres biler (e.l.) dekkes over ansvarsforsikring - som ikke har egenandel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Egenandelen må du betale dersom du bruker forsikringen uavhengig av hva som er skadet. Dette er nok for å forhindre at folk tar hva som helst på forsikringen, men tenker seg heller om ettersom de allikevel må ut med noen tusenlapper.

Skader på egen bil dekkes over kaskoforsikring - som normalt har egenandel. - Skader på andres biler (e.l.) dekkes over ansvarsforsikring - som ikke har egenandel.

Da lærte jeg noe nytt i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...