fondus Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Hei. Spenningsregulatoren på moppa mi har skjært seg og når motoren går for full rulle kom utspenningen opp mot 30V, noe som ble noe dødelig for mine 6V pærer... Var på ELFA og kikka etter spenningsregulatorer, men skal man ha til 6V må man bruke de små greiene som tåler max 1,5 A @ 6V (9W) for kretskort, dette blir jo noe pinglete når uteffekten fra generatoren kommer opp i 50W. Så hvor selger de spenningsregulatorer som takler innspenning på opptil 30V, har en utspenning på 6V og en relativ høy utstrøm? Pris betyr også noe, vil ikke gi mange lappene... Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 (endret) bruk to LT1074 switch mode regulatorer i paralell. du får kjøpt dem blant annet på elfa. Husk å koble en liten utgangsmotstand på ca0.2 ohm i serie med hver regulator. Eventuelt sett noen helt vanlige LM317T i paralell. Mye billigere men kommer til å generere f* mye varme iforhold til switch modene. Endret 23. november 2003 av koff1 Lenke til kommentar
fondus Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 LT1074 så greie ut de Men hva er vitsen med en motstand på 0,2 Ohm i serie med IC-en? Skulle tro det var nok motstand i pærene, dessuten har den overstrømsikring... Da var det å sette seg ned og tegne printplata da Lenke til kommentar
koff1 Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 De to motstandene på utgangen skal være der for å hindre at de to kretsene blir belastet så veldig asymetrisk. Det er et helt vanlig triks som man bruker når flere speningsregulatorer eller transistorer kobles i paralell. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Jeg snakka med ekslæreren min, han sa at jeg trengte en motstand på 0,2 Ohm på 5W: 60-035-45 Han sa også at jeg burde ha to dioder som hindrer strømmen å gå fra den ene spenningsregulatoren og tilbake gjennom den andre (av en eller annen grunn). Altså diode: 70-218-92 Altstå trenger jeg disse komponentene da?: 2x Dioder: 70-218-92 2x Motstander 5W: 60-035-45 2x Spenningsregulatorer: 73-107-41 Kanskje litt lurt å sette en sikring foran hver spenningsreulator eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå