Gå til innhold

Spenningsreulatorer som tåler litt effekt

fondus

Anbefalte innlegg

Hei. Spenningsregulatoren på moppa mi har skjært seg og når motoren går for full rulle kom utspenningen opp mot 30V, noe som ble noe dødelig for mine 6V pærer...

Var på ELFA og kikka etter spenningsregulatorer, men skal man ha til 6V må man bruke de små greiene som tåler max 1,5 A @ 6V (9W) for kretskort, dette blir jo noe pinglete når uteffekten fra generatoren kommer opp i 50W. Så hvor selger de spenningsregulatorer som takler innspenning på opptil 30V, har en utspenning på 6V og en relativ høy utstrøm? Pris betyr også noe, vil ikke gi mange lappene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruk to LT1074 switch mode regulatorer i paralell. du får kjøpt dem blant annet på elfa. Husk å koble en liten utgangsmotstand på ca0.2 ohm i serie med hver regulator.

Eventuelt sett noen helt vanlige LM317T i paralell. Mye billigere men kommer til å generere f* mye varme iforhold til switch modene.

Endret av koff1
Lenke til kommentar

Jeg snakka med ekslæreren min, han sa at jeg trengte en motstand på 0,2 Ohm på 5W: 60-035-45

Han sa også at jeg burde ha to dioder som hindrer strømmen å gå fra den ene spenningsregulatoren og tilbake gjennom den andre (av en eller annen grunn).

Altså diode: 70-218-92

Altstå trenger jeg disse komponentene da?:

2x Dioder: 70-218-92

2x Motstander 5W: 60-035-45

2x Spenningsregulatorer: 73-107-41

Kanskje litt lurt å sette en sikring foran hver spenningsreulator eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...