leonardo123 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hei. Jeg var på sesjon i april, men kom ikke inn i forsvaret fordi jeg hadde hatt eplepsi. Jeg mistet sykdommen i 9.klasse, og jeg går nå i vg3. Jeg har fortsatt veldig lyst til å verve meg som soldat, men vet ikke om jeg har muligheten... Spørsmålet mitt er om det er mulig å kunne verve seg som soldat om 2-3 år uten selv om jeg ikke har gjennomført førstegangstjenesten? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Jada, men du må jo gå befalskole i stedet, om du da kommer inn. Har du det dokumentert at du ikke har eplepsi lengre? 1 Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Man kan ikke verve seg direkte uten førstegangstjenesten, men man kan søke seg direkte inn på utdanning (f.eks. befalsskole). 1 Lenke til kommentar
leonardo123 Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Jada, men du må jo gå befalskole i stedet, om du da kommer inn. Har du det dokumentert at du ikke har eplepsi lengre? ja. det har jeg dokumentert Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Når du skriver at du "kom ikke inn i forsvaret fordi jeg hadde epilepsi", så vil jeg anta at det betyr at du har vært gjennom sesjon del 1? I så fall vil det nok foreligge en kjennelse rundt din helse hos Forsvaret (tjenesteudyktig som følge av epilepsi) som du må anke før du kan søke BS. Da legger du altså ved dokumentasjon med oppdaterte helseopplysninger til denne anken, men merk at du må ha en spesialisterklæring, altså at skriv fra fastlege ikke er tilstrekkelig. Fra FSAN P6: De to nederste linjene er vurderingskarakterene som kan settes: G40 1 Epilepsi, Omfatter alle former 1 Kjent epilepsi 4-5 Sykdom i barneårene, spesialist anser sykdommen som tilbakelagt og uten betydning for funksjonsevnen. Skal vurderes strengt. Spesialisterklæring Endret 1. juni 2016 av Hugo_Hardnuts 2 Lenke til kommentar
leonardo123 Skrevet 1. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2016 Når du skriver at du "kom ikke inn i forsvaret fordi jeg hadde epilepsi", så vil jeg anta at det betyr at du har vært gjennom sesjon del 1? I så fall vil det nok foreligge en kjennelse rundt din helse hos Forsvaret (tjenesteudyktig som følge av epilepsi) som du må anke før du kan søke BS. Da legger du altså ved dokumentasjon med oppdaterte helseopplysninger til denne anken, men merk at du må ha en spesialisterklæring, altså at skriv fra fastlege ikke er tilstrekkelig. Fra FSAN P6: De to nederste linjene er vurderingskarakterene som kan settes: G40 1 Epilepsi, Omfatter alle former 1 Kjent epilepsi 4-5 Sykdom i barneårene, spesialist anser sykdommen som tilbakelagt og uten betydning for funksjonsevnen. Skal vurderes strengt. Spesialisterklæring Takk for et flott svar. Dette hjalp meg mye! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Tipper at forsvaret kan få bruk for deg om du tar hovedfag i russisk eller arabisk. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 15. august 2016 Del Skrevet 15. august 2016 https://forsvaret.no/karriere/utdanning/spesialistutdanning/flytekniker-i-luftforsvaret Så vidt jeg kan skjønne her, ser det ut som om Luftforsvaret begynner å ta inn personell uten førstegangstjeneste til spesialistutdanning (=grenader i Luftforsvaret) som flytekniker. Dette vare en del av Luftforsvarets befalsskole før, men nå er det blitt spesialistutdanning. Ser ut som om det er i overkant av ett år utdanning (inkl. 3 mnd Grunnleggende Soldatutdanning), 2 år plikt etterpå (antar man da er visekorporal) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå