Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montering av bilstereo med fire utganger i båt, med bare 1 høyttaler

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette inn en bilradio med CD-spiller i en snekke. Jeg har ikke bruk for noe stort og flott opplegg, faktisk bare mono, iallfall inntil videre, hovedsaklig til nyheter og værmelding. Kan jeg koble til bare én høyttaler og la de tre andre høyttalerutgangene være ubelastet, eller går det galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å kjøre på med en høytaler, det går selvfølgelig helt fint.

Jo, det kan gå galt, det er mange spillere som ikke liker at bare en utgang er belastet. Men du finner fint et par høyttalere for et par hundrelapper, så det burde ikke være noe problem. Jeg har et par nye 4" pioneer du kan få for 200,-

Ifølge deg så kan det gå galt dersom:

- balansen stilles helt til venstre eller høyre høytaler.
- aux-kabel er defekt eller ikke plugget skikkelig i
- det spilles av mono-lyd istedenfor stereo-lyd

- en av høytalerene sprenges/blir defekt

Hva tror du egentlig vil skje? :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Bare å kjøre på med en høytaler, det går selvfølgelig helt fint.

Jo, det kan gå galt, det er mange spillere som ikke liker at bare en utgang er belastet. Men du finner fint et par høyttalere for et par hundrelapper, så det burde ikke være noe problem. Jeg har et par nye 4" pioneer du kan få for 200,-

Ifølge deg så kan det gå galt dersom:

- balansen stilles helt til venstre eller høyre høytaler.

- aux-kabel er defekt eller ikke plugget skikkelig i

- det spilles av mono-lyd istedenfor stereo-lyd

- en av høytalerene sprenges/blir defekt

Hva tror du egentlig vil skje? :)

Jeg vet ikke hvor mange stereoer du har byttet, men opp gjennom alle årene jeg her drevet med bilstereo, så har det vært mange tilfeller hvor kunder kommer å sier at det ikke lenger kommer lyd fra stereoen, og at det startet med at en høyttaler sluttet å spille, så en stund etterpå ble alt stille. I mange av disse fant jeg en defekt høyttaler (brent spole), og utgangene på spilleren hadde tatt kvelden. Hvorfor det skjer, har jeg ikke forsket noe på, og det var mange biler jeg ikke fant noe andre feil på, som kan ha forårsaket dette :)

Lenke til kommentar

Isåfall så står det nevnt i brukermanualen på utstyret, jeg har aldri lest en notis om det noe sted. Du sier mange spillere har dette problemet, kan du nevne en så skal jeg kikke i brukermanualen?

Kan det ha ha vært defekt på spilleren i utgangspunktet?

Brennes spoles på en høytaler har den blitt utsatt for forvrengt signal eller for mye effekt.
Jeg tror heller det er kundene dine som misbruker utstyret.. Og når de svir av en høytaler så spiller de kanskje enda høyere for å få nok guffe fra høytaleren som fremdeles virker.

Virker mer sannsynlig for meg ihvertall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...