jannicken Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Bør Norge gjøre som Frankrike?Nå gir ny lov ansatte rett til å ignorere jobbmail på fritiden Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 For en totalt idiotisk lov. Ingen arbeidsgiver, hverken i Frankrike eller i Norge, har anledning til å tvinge sine ansatte til å lese jobbmail i fritiden. Men for de aller fleste i internettets, mobiltelefonens og hjemmekontorets tidsalder flyter jobb og fritid litt i hverandre. Man tar neppe skade av å tidvis lese jobbmail på fritiden - men alt med måte!!. 5 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Har vel aldri vært ett megaproblem i Norge... synes man bør lese jobbmail på fritiden også hvis man har mulighet, ignorere de som kan vente å gjøre noe med de viktige. 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis det er behov for at du leser jobbmail på fritiden, så er kanskje jobben dårlig organisert. Om du ikke er ment å være vakt og blir betalt ekstra for dette. 7 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis det er behov for at du leser jobbmail på fritiden, så er kanskje jobben dårlig organisert. Om du ikke er ment å være vakt og blir betalt ekstra for dette. Behov og behov, om man får en viktig mail en gang i måneden som arbeidsplassen din kan spare titusenvis av kroner på at du leser. Hvorfor ikke bare lese mailene når du først sitter på PC-en? Det er tross alt arbeidsplassen din... 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 30. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 30. mai 2016 Vi har avtalefriheten. Står det ikke noe i arbeidskontrakten om når man skal være tilgjengelig på telefon, epost eller andre måter, utenom arbeidstid så har man ingen plikt til å være det heller. Står det noe om dette i arbeidskontrakten så skal tilgjengeligheten lønnes på et eller annet vis. Det er egentlig ganske usmart å la gråsonen snike seg innpå. Både for seg selv og ovenfor kolleger og andre. Det skaper forventninger hos arbeidsgivere og sosialt press om å gjøre en vaktjobb i fritida. Det beste er å avklare dette skikkelig med arbeidsgiver via arbeidskontrakten og få et skikkelig sort/hvitt skille mellom jobb og fritid. 11 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis det er behov for at du leser jobbmail på fritiden, så er kanskje jobben dårlig organisert. Om du ikke er ment å være vakt og blir betalt ekstra for dette. Behov og behov, om man får en viktig mail en gang i måneden som arbeidsplassen din kan spare titusenvis av kroner på at du leser. Hvorfor ikke bare lese mailene når du først sitter på PC-en? Det er tross alt arbeidsplassen din... Hvis det finnes eposter som er så viktige, så burde det være noen som har som jobb å følge med på dem. 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hvis det er behov for at du leser jobbmail på fritiden, så er kanskje jobben dårlig organisert. Om du ikke er ment å være vakt og blir betalt ekstra for dette. Behov og behov, om man får en viktig mail en gang i måneden som arbeidsplassen din kan spare titusenvis av kroner på at du leser. Hvorfor ikke bare lese mailene når du først sitter på PC-en? Det er tross alt arbeidsplassen din... Hvis det finnes eposter som er så viktige, så burde det være noen som har som jobb å følge med på dem. Ja, det blir litt pussig at en enkelt ansatt kan gjøre at hele systemet feiler. Her må bedriften skjerpe seg. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) Hvis det er behov for at du leser jobbmail på fritiden, så er kanskje jobben dårlig organisert. Om du ikke er ment å være vakt og blir betalt ekstra for dette. Behov og behov, om man får en viktig mail en gang i måneden som arbeidsplassen din kan spare titusenvis av kroner på at du leser. Hvorfor ikke bare lese mailene når du først sitter på PC-en? Det er tross alt arbeidsplassen din... Nei, det er ikke tross alt arbeidsplassen din, det er hjemmet og fritida di, hjemme i stua eller med en pils i hånda på hytta eller hva enn annet man måtte finne på. Det er på ingen måte gitt at man må eller er forventet å sitte ved PCen på fritida. Hvis arbeidsgiver har behov for en vaktordning så bør de skaffe seg nettopp det, ikke misbruke fritida til de som ikke er på vakt. Det kan også føre til uheldige situasjoner om en person har nettopp tatt seg friheten man har på fritida, til å ta seg en pils eller ti og må svare på jobbmail, telefoner etc. Folk som er på vakt for eksempel på en lørdagskveld og selvsagt betalt vakt, har plikt til å holde seg edru slik at man kan svare på henvendelser og gjøre tiltak på en oppegående måte. Selv om det bare skjer en gang i måneden eller året så er det ganske uheldig om man får beskjeden "krise på jobben - kom nå" om man er godt bedugget og ikke kapabel til å gjøre en jobb. Eller om man potensielt er opptatt med andre ting man gjør på fritiden og er uforenelig med jobbing. For eksempel på tur, i familieselskap, maler huset etc. Endret 30. mai 2016 av Simen1 6 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) Hvis det er behov for at du leser jobbmail på fritiden, så er kanskje jobben dårlig organisert. Om du ikke er ment å være vakt og blir betalt ekstra for dette. Behov og behov, om man får en viktig mail en gang i måneden som arbeidsplassen din kan spare titusenvis av kroner på at du leser. Hvorfor ikke bare lese mailene når du først sitter på PC-en? Det er tross alt arbeidsplassen din... Hvis det finnes eposter som er så viktige, så burde det være noen som har som jobb å følge med på dem. Skal man tvinges til å lese mail og ha en viss reaksjonstid så bør man så klart ha betalt for det men ser ikke problemet å faktisk lese en arbeidsrelatert mail i ny og ne hvis du likevel sitter på PC-en og kanskje bruke noen minutter, en telefonsamtale eller lignende hvis det kan gjøre noe mye lettere for andre eller spare bedriften for store utgifter. Her er det egentlig ikke snakk om å ha rett eller feil men mer en holdningsforskjell om hva arbeidsplassen er og hva den betyr for deg. Endret 30. mai 2016 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Fritid er fritid. Jobb er jobb. Gråsone er en uting. Nasciboy, du forsvarer gråsonen og det er jeg sterkt uenig i. Det finnes stillingstitler som gjør nettopp det gråsonearbeidet du snakker om. Forskjellen er at de er lønnet og er forpliktet å være skikket til å kunne gjøre en jobb i det tidsrommet. Deriblant edru og reelt tilgjengelig. Trenger ikke bedriften en slik vaktordning så kan saken vente til arbeidstiden begynner. Trenger bedriften en slik vaktordning så skaffer de seg en slik vaktordning. Det er ikke verre enn det. Holde sin sti ren og ryddig, unngå sammenblandinger der arbeidstaker kan hevde å ha utført en jobb og arbeidsgiver kan hevde det motsatte. Unngå at ting sklir ut og misnøye og konflikter oppstår. Unngå konflikter med arbeidstilsynet om reell arbeidstid og eventuelle overskridelser. En profesjonell arbeidsgiver forebygger mange problemer ved å utarbeide klare arbeidsavtaler og unngå gråsonen. 6 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) Vil sjefen, eller noen andre ha tak i meg så får de ringe, er det i jobb-sammenheng(tekniske spørsmål f.eks) og ikke administrativt/praktisk ifm jobb, så fører jeg timer.Jeg driver da ikke med veldedighet heller... Endret 31. mai 2016 av aklla 5 Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Fritid er fritid. Jobb er jobb. Gråsone er en uting. Nasciboy, du forsvarer gråsonen og det er jeg sterkt uenig i. Det finnes stillingstitler som gjør nettopp det gråsonearbeidet du snakker om. Forskjellen er at de er lønnet og er forpliktet å være skikket til å kunne gjøre en jobb i det tidsrommet. Deriblant edru og reelt tilgjengelig. Trenger ikke bedriften en slik vaktordning så kan saken vente til arbeidstiden begynner. Trenger bedriften en slik vaktordning så skaffer de seg en slik vaktordning. Det er ikke verre enn det. Holde sin sti ren og ryddig, unngå sammenblandinger der arbeidstaker kan hevde å ha utført en jobb og arbeidsgiver kan hevde det motsatte. Unngå at ting sklir ut og misnøye og konflikter oppstår. Unngå konflikter med arbeidstilsynet om reell arbeidstid og eventuelle overskridelser. En profesjonell arbeidsgiver forebygger mange problemer ved å utarbeide klare arbeidsavtaler og unngå gråsonen. Da er vi uenig i det... Lenke til kommentar
G Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 En annen måte å løse det på er, at om det er: 1. Snakk om mye potensielle lettjente penger for bedriften å håndtere e-post når som helst. At e-post rigges opp i mot smarttelefonen. 2. Den ansatte blir kompensert for ubekvem arbeidstid og gjerne noen ekstra belønninger i ny og ne, alt ettersom. Den ansatte må ha lov til å videresende e-posten til sjefen (sende oppgaven fra seg), dersom det en sjelden gang ikke passer å engasjere seg. Arbeidstaker må også få anledning til å trekke seg ut av dette ansvaret permanent eller midlertidig. Ikke så kult om det skjer midt i ferien. Så skader det heller ikke å ta opp denne plikten nå og da på ansattoppfølgingsmøter. Så får heller bedriftsledelsen tilrettelegge etter hva som lar seg gjøre. Husk at det er personer som kan ha vanskelig for å si nei, som likevel egentlig innerst inne ikke ønsket seg det ekstra ansvaret. Dessuten så kan spørsmål som hvilken type stilling vedkommende har, at det kan ha noe å si om det er aktuellt i det hele tatt (leder vs. hjelpearbeider). Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Skal man være så korrekt med timene og tiden man jobber hva med røykepauser, Facebooktid, generell surfing i arbeidstiden, telefonsamtaler, spilling, ektra lange pauser, legebesøk, ærend... fører man opp det og trekker fra? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Det å lese jobbmail på fritida er ikkje akkurat ein optimal måte å jobbe på heller. Om du ikkje er strukturert så er det lett å gløyme å besvare eposten fordi du ser det blir for langt å skrive svar på mobil, og når du kjem på jobb dagen etter så er eposten marnert som lest og langt nede på lista. Det er rett og slett ein stor fare for at slik jobbing blir venstrehåndsarbeid som kun tjener å stresse arbeidstakaren, samt at det drar ned kvaliteten for arbeidsgivaren. Slike ting er ikkje nødvendig å lovregulere så lenge vi har arbeidsavtaler. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) Skal man være så korrekt med timene og tiden man jobber hva med røykepauser, Facebooktid, generell surfing i arbeidstiden, telefonsamtaler, spilling, ektra lange pauser, legebesøk, ærend... fører man opp det og trekker fra? Det kommer an på hva som står i arbeidskontrakten, men jeg antar de fleste arbeidsgivere krever at man jobber produktivt eller forefallende i arbeidstida, eller i det minste står til disposisjon om det skulle oppstå noe dødtid/venting. Endret 30. mai 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hvis jeg sparer arbeid neste dag ved å svare på en mail/tar en telefon på kvelden, så gjør jeg det for min egen skyld. Ikke alle jobber I samme tidssone, og ved å vente med å svare, er det fare for at du ikke får tilbakemelding igjen før enda en dag er gått. Det er jeg som tjener på å ta de kanskje 5 minutteren med ekstraarbeid utenfor arbeidstiden. Og skal du være så prippen, så får du heller bare gå hjem 5 minutter tidligere dagen etter da? Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hvis det finnes eposter som er så viktige, så burde det være noen som har som jobb å følge med på dem. Det er det jo - personen som svarer på kvelden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hvis jeg sparer arbeid neste dag ved å svare på en mail/tar en telefon på kvelden, så gjør jeg det for min egen skyld. Ikke alle jobber I samme tidssone, og ved å vente med å svare, er det fare for at du ikke får tilbakemelding igjen før enda en dag er gått. Det er jeg som tjener på å ta de kanskje 5 minutteren med ekstraarbeid utenfor arbeidstiden. Og skal du være så prippen, så får du heller bare gå hjem 5 minutter tidligere dagen etter da? Nei du taper på det. Det er arbeidsgiver som tjener på det. Hvor går grensen? 5 minutter? 10 minutter? Hva om det kommer en viktig e-post kl 16:45, en kl 19:07 og en til 23:33 hvor den samlet sett tar en halvtime å svare på e-postene? Hvorfor svare den ene men ikke den andre? Dette er da en halvtime du ikke får betalt for som arbeidsgiver får "gratis". I tillegg så klarer de _færreste_ å switche om til jobbmodus på ett øyeblikk og man bruker da fort litt ekstra tid på å gjøre jobben og man er ikke helt "kvitt" jobben før ei stund etterpå. Dette sliter på deg som person og er ikke noe en får betalt for på noe som helst tidspunkt. 30 minutt en dag, fem minutt en annen. Det blir fort noen timer av det i løpet av ett år som man jobber gratis for arbeidsgiver. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå