Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er dette et bra nok svar på hvordan nordlys oppstår?

Anbefalte innlegg

Hei! Vi skal ha naturfagprøve (vg1 studiespesialiserende) og er rimelig sikker på at vi får spørsmål om hvordan nordlys oppstår, siden det er blant det viktigste i kapittelet. Ønsker karakter 6, men av og til får jeg ikke fullt poeng siden jeg ikke har langt / detaljert nok svar. Derfor lurer jeg på om dette er et bra nok svar for fullt poeng??:

"Nordlys oppstår når partikler fra sola trekkes inn mot jordas magnetfelt. Partiklene treffer gassmolekyler i atmosfæren, slik at gassmolekylene sender ut energi i form av lys.

Sola sender kontinuerlig elektrisk ladde partikler ut i verdensrommet. Dette blir kategorisert som solvind. Solvinden starter inne i sola. Energien i sola blir laget i kjernen, hvor det er over 14 millioner grader. Trykket er så høyt at hydrogenatomer presses over til heliumatomer. I denne kjernereaksjonen frigjøres det energi. Eksitering av atomer og molekyler gir nordlys. Atmosfæren inneholder en rekke gasser hvorav nitrogen og oksygen tilsammen utgjør 99%. Høyt oppe i atmosfæren vil gassmolekylene (O2 og N2) spaltes, og det blir frie atomer (O og N). Noen atomer er ionisert. Det gir positive ioner av nitrogen og oksygen. Det er hovedsakelig denne blandingen av atomer, molekyler og ioner av nitrogen og oksygen som solvinden kan eksitere og som gir nordlys."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Nei, for dette er klipp og lim av andre sine setninger. Det betyr at du ikke har forstått hva som faktisk skjer. Du må gjøre ordene til dine egne.

Mitt forslag er å visualisere inne i hodet ditt, eller på papir, hva som faktisk skjer og så skrive din helt egen forklaring. Kan du f.eks. forklare ordet "Eksitering"? Ikke for å være frekk, men det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Nei, for dette er klipp og lim av andre sine setninger. Det betyr at du ikke har forstått hva som faktisk skjer. Du må gjøre ordene til dine egne.

Mitt forslag er å visualisere inne i hodet ditt, eller på papir, hva som faktisk skjer og så skrive din helt egen forklaring. Kan du f.eks. forklare ordet "Eksitering"? Ikke for å være frekk, men det tror jeg ikke.

Haha, du har nok rett  :green: Grunnen til at jeg får gode karakterer på prøver, er at jeg klarer å huske nøyaktig det jeg har i notater :p Så det er helst hukommelse som redder meg, ikke at jeg forstår det... :sleep2:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...