hsdhsfhsf Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Skjønner fortsatt ikke hvorfor de går 2-4. Fordi folk ikke kan jobbe døgnet rundt? AtW Men det funker fint med 6-6 på offshore konstruksjonsskip. Kjenner ikke ordningene der nøyaktig, men det er endel mer arbeidstimer enn i et normalt arbeidsforhold. AtW 2-4 ordningen er ren luksus.... gutta som sitter på standby båten 60 meter lengre ned jobber 3-3 eller 6-6.... båten ligger der, dag og natt i årevis uten å flytte på seg.... 2-4 har med hvor verdiskapningen skjer, og ingenting annet. Luksus og luksus, man får ikke reel fritid på en oljeplatform, og nattvakt er slitsomt for de som har det, synes mindre arbeidstimer er en grei kompensasjon for det. Samlet sett har jo såklart mange oljearbeidere det bra, iogmed at de i tillegg til å kompensere med færre timer, også har høy lønn. Det skal jeg ikke protestere på. AtW alle jeg kjenner med fast offshore jobb går rett på en 100% jobb de 4 ukene dem er hjemme.... sier vel sitt om behovet for 1 mnd ferie etter 2 skarve uker på jobb..... bare tenk, 1 hel sommerferie hver gang du har jobbet 2 uker. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Alle du kjenner har en 100%-jobb ved siden av? Det har jeg vanskelig for å tro om du ikke kjenner veldig få som jobber fast offshore. AtW 1 Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Alle du kjenner har en 100%-jobb ved siden av? Det har jeg vanskelig for å tro om du ikke kjenner veldig få som jobber fast offshore. AtW bare 2-3 stykk, men vil tro et flertall jobber i "av tiden".... hva skal man finne på 8 måneder i året ellers? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Det må være deilig å sitte på toppen av næringskjeden, godt beskyttet mot naturlig konkurranse av AML og særnorske krav. Jeg skjønner godt at man mister både perspektiv og skamvett. Du gnåler om hvorfor dere er 6 mann på en stilling på plattform. Vel, vi er 2 mann på en stilling hos oss og vi gjør AKKURAT det samme som dere og mer til. Det går helt fint, og du må reise og ryke.Hvis en 24/7/365-stilling skal være besatt av to mann, betyr det at du jobber 12 timer hver dag 365 dager i året. Er dette riktig? Eller mener du egentlig 4 mann? 1 Lenke til kommentar
Nordrott Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 (endret) Det må være deilig å sitte på toppen av næringskjeden, godt beskyttet mot naturlig konkurranse av AML og særnorske krav. Jeg skjønner godt at man mister både perspektiv og skamvett. Du gnåler om hvorfor dere er 6 mann på en stilling på plattform. Vel, vi er 2 mann på en stilling hos oss og vi gjør AKKURAT det samme som dere og mer til. Det går helt fint, og du må reise og ryke.Hvis en 24/7/365-stilling skal være besatt av to mann, betyr det at du jobber 12 timer hver dag 365 dager i året. Er dette riktig? Eller mener du egentlig 4 mann? Du har selvfølgelig helt rett! Godt observert, og jeg beklager, min feil! Vakthavende på bro er selvfølgelig fire mann, 2 overstyrmenn og 2 1. styrmenn back to back, dag/natt. Jeg har redigert innlegget, jobber selvfølgelig bare 180 dager i året! Endret 30. mai 2016 av Nordrott 1 Lenke til kommentar
J1IR2AGM Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Skjønner fortsatt ikke hvorfor de går 2-4.Hva er det du ikke forstår med arbeidsmiljøloven? Skal du sammenligne med barnearbeidere i Bangladesh eller andre som ikke greier å innføre arbeidsmiljøloven slike som dumme sjøfolk?Skal du bemanne EN 27/7/365 stilling i land må du ansette 5 personer, 5 personer på EN stilling. På platform er det 6 personer på en stilling fordi at det går bedre opp rent matematisk, de fortjener litt kompensasjon for å være borte fra hjemmet samt store deler av fritiden sin i isolat. En annleggsarbeider har omtrent samme arbeidstid men han får ferdes fritt i fritiden til og med ta seg en øl etter arbeidstid. Det går an å forandrte turnusen ved å forandre arbeidsmiljøloven, du står fritt til å prøve deg, ser frem til at alle på land må jobbe full dag på lørdager igjen. Det må være deilig å sitte på toppen av næringskjeden, godt beskyttet mot naturlig konkurranse av AML og særnorske krav. Jeg skjønner godt at man mister både perspektiv og skamvett. Du gnåler om hvorfor dere er 6 mann på en stilling på plattform. Vel, vi er 4 mann på en stilling hos oss og vi gjør AKKURAT det samme som dere og mer til. Det går helt fint, og du må reise og ryke. Dere plattformarbeidere er en stilstudie i uberettiget arroganse der dere krever og krever, uten den minste antydning til solidaritet med andre. Dere sitter der på toppen av enorme fallossymboler i stål og betong, rakker ned på andre i bransjen, og oppfører dere som om dere utsettes for tortur i jobbhverdagen deres og burde stengt krana hvis dere ikke fikk innfridd alle kravene deres hvert år. Sannheten er at uten hundrevis av skip med "dumme sjøfolk" hadde dere ikke fått opp så mye som en centiliter med olje. Dere hadde ikke hatt plattformer å sitte på, dere hadde ikke fått hverken drilling-utstyr, mud, diesel, sement, kjemikalier eller stores. Og dere hadde ikke kunne sendt ut en egen supplybåt med livsviktig utstyr, som en container med iskrem til julefeiringen. For vi er alltid der ute sammen med dere, på supplybåter, standby-båter, ankerhandteringsfartøy, seismikkskip og konstruksjonsskip. Vi er ikke dumme. Vi må konkurrere med hele resten av verden om jobbene våre. Hvorfor? Fordi selskap som f.eks Statoil ikke setter krav om norsk flagg og mannskap på fartøyene som jobber for dem. Vi er ikke like viktige som dere. Derfor tjener vi ca halvparten av dere og jobber 1:1 turnus, gjerne i 6 uker i strekk. Jeg skulle sett en av dere uttale dere i avisen etter å ha stått ombord i 6 uker på 12 timers nattskift hver eneste dag, for 7-800 000 i fastlønn slik en Overstyrmann har. Det hadde vært gråt og tenners gnissel og telefon til menneskerettighetsdomstolen. Dersom vi protesterer, derimot, står det titusener av filippinske, indiske, kinesiske, malaysiske og øst-europeiske sjøfolk klare til å ta over. Men vi gjør disse jobbene, for de pengene og den turnusen vi får. For vi er jo bare "dumme sjøfolk", vi vil ikke ta fra dere de gullkantede avtalene deres, som ødelegger hele landet vårt. Det eneste vi vil ha, er anerkjennelse - og kanskje litt solidaritet fra dere når vi kjemper for vår arbeidshverdag. Det får vi aldri, vi blir istedet latterliggjort for at vi ikke klarer å kjempe til oss slike avtaler som dere. Så du, og flere med deg, burde stikke fingeren i jorda og innse at det neppe er noen andre arbeidstagere i arbeidslivets historie som har vært så priviligert som dere. Dere skal aldri glemme hvem det er som holder liv i dere, det er nemlig norske skattebetalere og "dumme sjøfolk" som meg selv. En dag får vi nok. Jeg skjønner ikke hvorfor sjøfolkene skal rakke ned på offshorearbeidernes avtaler. Ja, jeg forstår at offshore 2-4 rotasjon er en bedre turnus for arbeidstakerne, men hvorfor jobber ikke sjøfolkene for å forandre regelverket slik at også de kan få en turnus som gir et brukbart forhold mellom jobb og fritid? Isteden rakkes det ned på noen som gjennom hardt arbeid og forhandlinger har klart å opparbeide seg rettigheter vi kan være stolte av. Også interessant at TU som eies bla NITO og TEKNA tidligere har vært svært kritiske ovenfor avtaler som deres medlemmer har opparbeidet seg. Lønnsnivået er ikke som du skriver, selv har jeg (som ingeniør) langt under 600 med alle tillegg og nattarbeid. Lenke til kommentar
T2NL0V8D Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Jeg mener det er mer å spare på de regide kravene olje og gass sektoren stiller til produktene. Jeg har leveranser til hele verden og det som fungerer uten problemer utenfor norsk sokkel, burde også kunne fungere for oss. besparelsen vil bli ca 50 % Jeg mener også det er mye å hente på å kjøre same ordningen de har på skip, 4 på og 4 av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå