Gå til innhold

Brøt forhandlingene før de kom i gang: – De må bare pelle seg hjemover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de går 2-4.

 

Hva er det du ikke forstår med arbeidsmiljøloven? Skal du sammenligne med barnearbeidere i Bangladesh eller andre som ikke greier å innføre arbeidsmiljøloven slike som dumme sjøfolk?

Skal du bemanne EN 27/7/365 stilling i land må du ansette 5 personer, 5 personer på EN stilling. På platform er det 6 personer på en stilling fordi at det går bedre opp rent matematisk, de fortjener litt kompensasjon for å være borte fra hjemmet samt store deler av fritiden sin i isolat. En annleggsarbeider har omtrent samme arbeidstid men han får ferdes fritt i fritiden til og med ta seg en øl etter arbeidstid.

 

Det går an å forandrte turnusen ved å forandre arbeidsmiljøloven, du står fritt til å prøve deg, ser frem til at alle på land må jobbe full dag på lørdager igjen.

Lenke til kommentar

Ingeniør i oljenæringen selv, ingen arbeidstakere jeg har snakket med i alle fall vil gå opp i lønn hvis det risikerer demres egen eller kollegene deres sine jobber. Kjenner masser av folk i firma i næringen som kollektivt har gått med på å gå ned i lønn for å slippe at kollegene mister jobben. Han der forhandlingslederen gjør bare jobben sin, problemet er at hans jobb er en vits for tiden. Han er overflødig og burde ned-bemannes til pilene peker oppover igjen, så kan de ansette en ny forhandler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingeniør i oljenæringen selv, ingen arbeidstakere jeg har snakket med i alle fall vil gå opp i lønn hvis det risikerer demres egen eller kollegene deres sine jobber. Kjenner masser av folk i firma i næringen som kollektivt har gått med på å gå ned i lønn for å slippe at kollegene mister jobben. Han der forhandlingslederen gjør bare jobben sin, problemet er at hans jobb er en vits for tiden. Han er overflødig og burde ned-bemannes til pilene peker oppover igjen, så kan de ansette en ny forhandler. 

 

Er han fulltidsansatt for lønnsforhandlinger? Det er ikke særlig vanlig i andre bransjer ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

he he, jeg må smile litt. Her har jo NHO gutta gått i fella. 1. De tilbyr 0 og det skal jo være reelle forhandlinger i.h.t. avtale verket. senere i teksten så ser en at de justerer seg inn. De sier det er et start tilbud. Feil nr 2. Han argumenterer med samfunnet og den generelle trenden med høy arbeidsløshet og dårlige tider. Vel, det er økonomien i selskapet som skal være det styrende. En kan godt ha 15 % lønnsøkning, hvis bedriften går så det suser og resten av samfunnet opplever nedgangstider. Feil nr 3. Forhandlinger skal være interne. En forhandler ikke i media, så det å røpe detaljer fra forhandlingene er noe en ikke skal gjøre. He he, må bare le litt til. Hvis de klarer å "skape" et brudd, så har jo IE alt å tjene på en tvungen lønn's nemd. Noen har ikke gjort leksene sine. PS: NHO bør så absolutt være forsiktig med å bryte "front fag prinsippet"

Lenke til kommentar

 

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de går 2-4.

 

Fordi folk ikke kan jobbe døgnet rundt?

 

AtW

Men det funker fint med 6-6 på offshore konstruksjonsskip.

 

 

Kjenner ikke ordningene der nøyaktig, men det er endel mer arbeidstimer enn i et normalt arbeidsforhold.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de går 2-4.

 

Fordi folk ikke kan jobbe døgnet rundt?

 

AtW

Men det funker fint med 6-6 på offshore konstruksjonsskip.

 

 

Kjenner ikke ordningene der nøyaktig, men det er endel mer arbeidstimer enn i et normalt arbeidsforhold.

 

AtW

 

2-4 ordningen er ren luksus.... gutta som sitter på standby båten 60 meter lengre ned jobber 3-3 eller 6-6.... båten ligger der, dag og natt i årevis uten å flytte på seg.... 2-4 har med hvor verdiskapningen skjer, og ingenting annet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de går 2-4.

Hva er det du ikke forstår med arbeidsmiljøloven? Skal du sammenligne med barnearbeidere i Bangladesh eller andre som ikke greier å innføre arbeidsmiljøloven slike som dumme sjøfolk?

Skal du bemanne EN 27/7/365 stilling i land må du ansette 5 personer, 5 personer på EN stilling. På platform er det 6 personer på en stilling fordi at det går bedre opp rent matematisk, de fortjener litt kompensasjon for å være borte fra hjemmet samt store deler av fritiden sin i isolat. En annleggsarbeider har omtrent samme arbeidstid men han får ferdes fritt i fritiden til og med ta seg en øl etter arbeidstid.

 

Det går an å forandrte turnusen ved å forandre arbeidsmiljøloven, du står fritt til å prøve deg, ser frem til at alle på land må jobbe full dag på lørdager igjen.

Det må være deilig å sitte på toppen av næringskjeden, godt beskyttet mot naturlig konkurranse av AML og særnorske krav. Jeg skjønner godt at man mister både perspektiv og skamvett. Du gnåler om hvorfor dere er 6 mann på en stilling på plattform. Vel, vi er 4 mann på en stilling hos oss og vi gjør AKKURAT det samme som dere og mer til. Det går helt fint, og du må reise og ryke.

 

Dere plattformarbeidere er en stilstudie i uberettiget arroganse der dere krever og krever, uten den minste antydning til solidaritet med andre. Dere sitter der på toppen av enorme fallossymboler i stål og betong, rakker ned på andre i bransjen, og oppfører dere som om dere utsettes for tortur i jobbhverdagen deres og burde stengt krana hvis dere ikke fikk innfridd alle kravene deres hvert år.

 

Sannheten er at uten hundrevis av skip med "dumme sjøfolk" hadde dere ikke fått opp så mye som en centiliter med olje. Dere hadde ikke hatt plattformer å sitte på, dere hadde ikke fått hverken drilling-utstyr, mud, diesel, sement, kjemikalier eller stores. Og dere hadde ikke kunne sendt ut en egen supplybåt med livsviktig utstyr, som en container med iskrem til julefeiringen.

 

For vi er alltid der ute sammen med dere, på supplybåter, standby-båter, ankerhandteringsfartøy, seismikkskip og konstruksjonsskip. Vi er ikke dumme. Vi må konkurrere med hele resten av verden om jobbene våre. Hvorfor? Fordi selskap som f.eks Statoil ikke setter krav om norsk flagg og mannskap på fartøyene som jobber for dem. Vi er ikke like viktige som dere. Derfor tjener vi ca halvparten av dere og jobber 1:1 turnus, gjerne i 6 uker i strekk.

 

Jeg skulle sett en av dere uttale dere i avisen etter å ha stått ombord i 6 uker på 12 timers nattskift hver eneste dag, for 7-800 000 i fastlønn slik en Overstyrmann har. Det hadde vært gråt og tenners gnissel og telefon til menneskerettighetsdomstolen. Dersom vi protesterer, derimot, står det titusener av filippinske, indiske, kinesiske, malaysiske og øst-europeiske sjøfolk klare til å ta over.

 

Men vi gjør disse jobbene, for de pengene og den turnusen vi får. For vi er jo bare "dumme sjøfolk", vi vil ikke ta fra dere de gullkantede avtalene deres, som ødelegger hele landet vårt. Det eneste vi vil ha, er anerkjennelse - og kanskje litt solidaritet fra dere når vi kjemper for vår arbeidshverdag. Det får vi aldri, vi blir istedet latterliggjort for at vi ikke klarer å kjempe til oss slike avtaler som dere.

 

Så du, og flere med deg, burde stikke fingeren i jorda og innse at det neppe er noen andre arbeidstagere i arbeidslivets historie som har vært så priviligert som dere. Dere skal aldri glemme hvem det er som holder liv i dere, det er nemlig norske skattebetalere og "dumme sjøfolk" som meg selv. En dag får vi nok.

Endret av Nordrott
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skjønner fortsatt ikke hvorfor de går 2-4.

 

Fordi folk ikke kan jobbe døgnet rundt?

 

AtW

Men det funker fint med 6-6 på offshore konstruksjonsskip.

 

 

Kjenner ikke ordningene der nøyaktig, men det er endel mer arbeidstimer enn i et normalt arbeidsforhold.

 

AtW

 

2-4 ordningen er ren luksus.... gutta som sitter på standby båten 60 meter lengre ned jobber 3-3 eller 6-6.... båten ligger der, dag og natt i årevis uten å flytte på seg.... 2-4 har med hvor verdiskapningen skjer, og ingenting annet. 

 

 

Luksus og luksus, man får ikke reel fritid på en oljeplatform, og nattvakt er slitsomt for de som har det, synes mindre arbeidstimer er en grei kompensasjon for det. Samlet sett har jo såklart mange oljearbeidere det bra, iogmed at de i tillegg til å kompensere med færre timer, også har høy lønn. Det skal jeg ikke protestere på.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skulle sett en av dere uttale dere i avisen etter å ha stått ombord i 6 uker på 12 timers nattskift hver eneste dag, for 7-800 000 i fastlønn slik en Overstyrmann har. Det hadde vært gråt og tenners gnissel og telefon til menneskerettighetsdomstolen. Dersom vi protesterer, derimot, står det titusener av filippinske, indiske, kinesiske, malaysiske og øst-europeiske sjøfolk klare til å ta over.

 

Men vi gjør disse jobbene, for de pengene og den turnusen vi får. For vi er jo bare "dumme sjøfolk", vi vil ikke ta fra dere de gullkantede avtalene deres, som ødelegger hele landet vårt. Det eneste vi vil ha, er anerkjennelse - og kanskje litt solidaritet fra dere når vi kjemper for vår arbeidshverdag. Det får vi aldri, vi blir istedet latterliggjort for at vi ikke klarer å kjempe til oss slike avtaler som dere.

 

Så du, og flere med deg, burde stikke fingeren i jorda og innse at det neppe er noen andre arbeidstagere i arbeidslivets historie som har vært så priviligert som dere. Dere skal aldri glemme hvem det er som holder liv i dere, det er nemlig norske skattebetalere og "dumme sjøfolk" som meg selv. En dag får vi nok.

 

 

Er det et regulert arbeidsliv som ødelegger landet dog? Problemene til sjøfolk mtp vilkår stammer vel fra det motsatte?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

For noen idioter... Grenseløst provoserende å lese om apekattene i fagforeningene

 

 

Har du sett hvordan det har gått i USA siden 1970-tallet ? Det var omtrent på den tiden de fleste fagforeningene ble knust.

Hvis ikke anbefaler jeg på det sterkeste å se denne dokumentaren: https://tv.nrk.no/program/koid25007215/oekonomi-i-ubalanse

Kjenner godt til de historiene, men i Norge går ubalansen den andre vegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det et regulert arbeidsliv som ødelegger landet dog? Problemene til sjøfolk mtp vilkår stammer vel fra det motsatte?

 

AtW

 

Nei, men de hinsides lønningene på operetøransatte offshorearbeidere driver lønninger og kostnadsnivå på fastlandet. Det gir oss andre dødelige dårligere kjøpekraft for våre lønninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

For noen idioter... Grenseløst provoserende å lese om apekattene i fagforeningene

 

 

Har du sett hvordan det har gått i USA siden 1970-tallet ? Det var omtrent på den tiden de fleste fagforeningene ble knust.

Hvis ikke anbefaler jeg på det sterkeste å se denne dokumentaren: https://tv.nrk.no/program/koid25007215/oekonomi-i-ubalanse

Kjenner godt til de historiene, men i Norge går ubalansen den andre vegen.

 

 

 

Kom gjerne med eksempler, begrunnelse, kilder osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...