Gå til innhold

Fremtidens fasader skal spekkes med teknologi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Bygg står i dag for 40 prosent av den totale energibruken."

Hva mener så ekspertisen burde være den rette prosentsatsen?

Vi skal ikke sløse med en verdifull ressurs som energi, men når husene i dag har 20 cm isolasjon i vegger og 30 cm i tak, så er kanskje det OK.

Bruk av varmepumper og LED-lys er et annet tiltak for redusert strømforbruk, men kanskje det er OK at hver enebolig bruker 20 000 kWh?

Hva er egentlig poenget med å spare på energien fra solen, som dette egentlig dreier seg om?

1/3 av strømregningen er jo inntekter til fellesskapet, en form for skatt.

Etter min mening burde fokus vært å skaffe landet mer fornybar energi, ved å belaste de nedbetalte vannkraftverkene med 10 øre/kWh.

Jeg ville knapt merket et slikt tiltak på privatøkonomien min, men det ville være den beste garantien for lav strømpris i generasjoner fremover.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vinningen går gjerne opp i spinningen på nye energibygg.

Det man sparer på vinteren bruker man på å kjøle ned bygget på sommeren.

Hovedfokuset framover bør være å tilegne vindusruter den egenskapen til å reflektere vekk mest mulig varme på sommeren og trekke til seg mest mulig varme på vinteren om passivhus skal ha en framtid som kontorbygg.

Lenke til kommentar

Vi skal ikke sløse med en verdifull ressurs som energi, men når husene i dag har 20 cm isolasjon i vegger og 30 cm i tak, så er kanskje det OK.

Det er kun nybygde hus som har dette. Jeg gjetter på at over 90% av den totale bygningsmassen ikke har det. Kanskje det er på tide å sette inn tiltak for eksisterende bygningsmasse i stedet for å bremse nybyggingen ved å gjøre det ennå dyrere?

Bruk av varmepumper og LED-lys er et annet tiltak for redusert strømforbruk, men kanskje det er OK at hver enebolig bruker 20 000 kWh?

Antyder du at det er umoralsk å bo i enebolig? Energi til oppvarming har en viss sammenheng med areal og hvis alle skal bo på minst mulig areal for å minke energibruken så trenger man ikke være spåkone for å forvente temmelig mye misnøye med den politikken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1/3 av strømregningen er jo inntekter til fellesskapet, en form for skatt.

Etter min mening burde fokus vært å skaffe landet mer fornybar energi, ved å belaste de nedbetalte vannkraftverkene med 10 øre/kWh.

Jeg ville knapt merket et slikt tiltak på privatøkonomien min, men det ville være den beste garantien for lav strømpris i generasjoner fremover.

Beskatning av energi rammer fattige uforholdsmessig mye, og jeg ser ingen grunn til å øke denne ytterligere. Norge har allerede overflod av fornybar energi.

Jeg liker tanken på energieffektive hus, gjenbruk av varme, optimalisering av energibruk, men fremfor å pålegge dette som krav til nybygg burde det heller oppfordres til renovering og oppgradering av gamle bygg. Det er der man har mest å hente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1

Antyder du at det er umoralsk å bo i enebolig?

Hvorfor denne konklusjonen?

Jeg tok utgangspunkt i mitt eget hus hvor det er ca 180 kvm boligareal, men huset er fra 1930 og tilleggsisolasjonen burde vært noe bedre.

Med dagen isolasjon- og vinduskrav burde 20000 kWh være mer enn nok for å få god livskvalitet i en enebolig.

200 kvm boareal burde også være stort nok til 90% av befolkningen.

Lenke til kommentar

Beskatning av energi rammer fattige uforholdsmessig mye, og jeg ser ingen grunn til å øke denne ytterligere. Norge har allerede overflod av fornybar energi.

De fattigste har ikke bolig, deretter kommer de som leier, og dernest de med 2 roms i mindre boligareal eksempelvis i boligblokk.

-Men du er inne på noe viktig. Det er mange som har lite å rutte med, f.eks minstepensjonister, som likevel har relativt store boliger som er dårlig isolert. De har enten ikke råd, eller så ser de seg ikke råd, eller de ser kanskje ikke nytten i å etterisolere huset sitt og får dermed en relativt stor strømregning. En strømregning som gjerne er større enn for familier med 3-4barn som bor i et mer moderne rekkehus.

Om strømprisen hadde vært litt høyere så hadde kanskje flere sett seg tjent med å etterisolere. Da er det viktig at de 10-20ørene ekstra avgifter ikke blir brukt til eksempelvis skattelette til de rikeste, men derimot til enøktiltak, ekstra bevilgninger til de som statistisk trenger det mest (minstepensjonister, barnefammilier o.l.).

Enøktiltak er ting jeg tror dagens politikere forsøker på allerede, men det er ett vanskelig utgangspunkt. Er du minstepensjonist, ikke er villig/har mulighet til å bruke penger på noe som helst ekstra, ikke har evne til å sette deg inn i noe teknisk, ja da hjelper det ikke med enøktiltak som gir 10 000kr i fradrag, om du punger ut 20 000 de vet gjerne ikke om fradraget en gang, og femsifrede beløp virker utenfor rekevidde, selv om det lønner seg på 5år.

Lenke til kommentar

Om strømprisen hadde vært litt høyere så hadde kanskje flere sett seg tjent med å etterisolere. Da er det viktig at de 10-20ørene ekstra avgifter ikke blir brukt til eksempelvis skattelette til de rikeste, men derimot til enøktiltak, ekstra bevilgninger til de som statistisk trenger det mest (minstepensjonister, barnefammilier o.l.).

Om strømprisen øker enda mer, så har en fattig familie enda mindre mulighet til å sette av penger til å spare opp til Enøk tiltak. Om man er fattig, å er det fort lite sannsynlig at man har mulighet til å ta opp lån for å fikse problemet, slik du så enkelt antar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Vel og bra, men har det noen innvirkning på klimaet? Neppe.

Enig. Mener det er totalt skivebom å bruke miljø som argument. Det som ER et argument er å få mest mulig ut av hver eneste lille dråpe med energi vi bruker. Energieffektivitet er MYE mer sexy enn helt feil fokus på miljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...