Sue Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Hagen min brukes som snarvei, til tross for at jeg har sagt at jeg ikke ønsker det. Jeg har snille hunder, men jeg er redd for at mennesker som ikke er vant til hund 'leser' dem feil, og vil komme med beskyldninger eller forårsake problemer, eller at barn skal bli redde eller revet over ende. Jeg har selv aldri latt mine barn være alene med hund da de var små, nettopp fordi hundene kan gjøre ting som kan være for voldsomme, selv om de er snille, eller at små barn kan plage dyr hvis de ikke er under oppsyn. Dette inngår etter min mening i ansvarlig hundehold. Til tross for at jeg har uttrykt dette ganske klart, brukes hagen min som snarvei av enkelte naboer, og de sender også barna sine alene gjennom hagen. Jeg har sagt at de barna som bor her kan få gå hvis de holder seg til de reglene vi har i forhold til hundene, og at de ikke får gå bort til dem hvis ikke vi er der og sier at det er greit. Dette blir ikke alltid fulgt. I tillegg benytter nå deres venner hagen som vei. Hundene skal etter min mening få lov å si fra når det kommer ukjente mennesker, noe som jeg nå hører blir mistolket som at hundene er 'sinte'. Dette henger selvfølgelig ikke på greip; tror du at hundene våre er farlige, sender du ikke småungene dine alene gjennom hagen vår. I går fikk jeg vite at de naboene som har vært mest aktive i forhold til å benytte vår eiendom som gangvei, har en sti bak huset som går opp til veien, den er bare ca 50 meter lenger. Er vi på bakgrunn av dette, ansvarlige for hvis hundene i glede f.eks skulle hoppe opp på et barn så det faller og blir skadet? Lenke til kommentar
Josef Ølgelig Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Er vi på bakgrunn av dette, ansvarlige for hvis hundene i glede f.eks skulle hoppe opp på et barn så det faller og blir skadet? Jeg regner det som veldig sannsynlig at de vil holde dere ansvarlig hvis hundene skader barna deres. Hva med å sette opp gjerde, for å gjøre adkomsten vanskeligere? 2 Lenke til kommentar
Sue Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Det er nok den beste løsningen, dessverre. Syns ikke det er noe hyggelig med stengte porter, og skilt om privat område og løse hunder og slikt Hadde jo sluppet det hvis disse menneskene ville samarbeide i forhold til dette. Jeg har møtt liten forståelse for at jeg vil begrense gjennomgangen, så nå blir jeg vel den sure hurpa i nabolaget. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Ja, du er ansvarlig for hundenes adferd. Et lite utdrag fra hundeloven: § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. 2 Lenke til kommentar
Sue Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Nå er forsåvidt ikke vår eiendom åpen for allmenn ferdsel, og hundene er alltid under forsvarlig oppsyn når de er løse. Dette dreier seg om at barn går bort til hundene når de står i bånd, på privat eiendom, til tross for at jeg har forsøkt å begrense gjennomgangen, og lagt klare forutsetninger til grunn for hvordan man skal nærme seg hundene (man skal ikke nærme seg hundene, uten at vi er der og sier at det er greit). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Problemet er at du vet at folk bruker hagen som sti. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Nå er forsåvidt ikke vår eiendom åpen for allmenn ferdsel, og hundene er alltid under forsvarlig oppsyn når de er løse. Du er nok ansvarlig for hva hundene gjør mot folk, enten det er ute i hagen, eller mot besøkende inne i stua di. Skal du hindre at udresserte hunder skader mennesker og dyr ute, må du nok sette opp en hundgård. Skal du stoppe gjemogang i hagen din, må du enten være den "sure hurpa", eller gjerde inn eiendommen. 1 Lenke til kommentar
Sue Skrevet 30. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2016 Hagen er forsåvidt inngjerdet, men mangler port og har en del hull i gjerdet. De vet godt at de er på privat grunn. Men jeg skjønner poenget, og vet at jeg er ansvarlig. Får nok bli den sure hurpa med nyreparert gjerde og nye, låste porter. Takk for gode svar til alle sammen. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Nå er forsåvidt ikke vår eiendom åpen for allmenn ferdsel, og hundene er alltid under forsvarlig oppsyn når de er løse. Dette dreier seg om at barn går bort til hundene når de står i bånd, på privat eiendom, til tross for at jeg har forsøkt å begrense gjennomgangen, og lagt klare forutsetninger til grunn for hvordan man skal nærme seg hundene (man skal ikke nærme seg hundene, uten at vi er der og sier at det er greit). Hvis du har hundene dine i hundegård og noen lukker seg inn fordi du ikke hadde hengelås med nøkkel er du ansvarlig... Ordentlig gjerde er nok den eneste løsningen. Du har vist vilje til å være løsningsorientert, men når folk ikke vil samarbeide har du ikke mye valg. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT Skrevet 5. juni 2016 Del Skrevet 5. juni 2016 Håper det løser seg, har selv tenkt et gjerde for å slippe forbipasserende så det kan være en lur ide å ha i bakhodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå