Gå til innhold

Praksisjobb - blir jeg utnyttet?

Anbefalte innlegg

Har praksisjobb der hvor jeg var lærling i 2 år, og hvor jeg tok fagbrevet. Før jeg startet der, ble vi enige om at jeg skulle jobbe på diverse områder for å få mer kunnskap, slik at det blir lettere for meg å søke jobber på forskjellige områder.

Har jobbet i praksis siden nyttår, og jeg har stort sett kun gjort det samme siden mars. Jeg sitter ofte på førstelinje (tar i mot telefoner og hjelper kunder med dataproblemer). Jeg må ofte steppe inn når noen av de andre på førstelinje er syk eller bortreist. Skal ikke disse vaktene være dekket uten meg, altså at de SKAL ha ansatte til å steppe inn hvis noen blir syke eller bortreist? Jeg vil ikke regne meg selv som en ansatt da jeg jobber i praksis i gjennom nav, eller tar jeg feil?

Får sjeldent jobbet med andre ting da det oftest er et eller annet som står i veien for de som jobber på førstelinje. Sjefen har sagt at det er såååå hyggelig å ha meg her, og at jeg bare kan jobbe her så lenge jeg vil. Men jeg tenker at hun synes at det er hyggelig å ha meg der fordi jeg er gratis arbeidsressurs. Det er ikke snakk om å ansette meg fast, kun å ha meg der i praksis.

Jeg trives veldig godt her med hyggelige kollegaer, og jeg trivdes veldig med kollegaene + jobben jeg utførte i praksisperioden, da jeg jobbet på forskjellige områder. Men jeg føler meg bare utnyttet av sjefen (hun er forresten ny).

Jeg har virkelig lyst til å jobbe, men jeg vil ha betalt for det. Får 350 kroner om dagen, og det er akkurat nok til å dekke husleia og kjøpe inn litt mat. Veldig kjip situasjon, men tør heller ikke å slutte i praksis pga. at jeg da vil få hull i CV'en om jeg ikke får meg jobb snart. 

Hva bør jeg gjøre? Bør jeg snakke med NAV om dette, eller behandler de meg riktig her?

Endret av m20k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke disse vaktene være dekket uten meg, altså at de SKAL ha ansatte til å steppe inn hvis noen blir syke eller bortreist? Jeg vil ikke regne meg selv som en ansatt da jeg jobber i praksis i gjennom nav, eller tar jeg feil?

Du har helt rett i det, men du skal være der i 40 timer per uke, så for din del har det ikke noe å si om noen er syke eller ikke, det er liksom ikke ditt problem. Men nekt overtid og ekstravakter. Det viser at de har for lite folk og det er et reelt behov for deg - som ansatt.

Antar at det er kontrakter på 3 og 3 måneder?

(Jeg er nysgjerrig, men vet noen om en maxtid på disse tingene her?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...