Misstufsa Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Har oppkjøring på tirsdag, og trenger tips. Lenke til kommentar
Misstufsa Skrevet 29. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2016 Bestå Skal prøve å huske på det når jeg tar den oppkjøringen. Lenke til kommentar
Nether Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Jeg tok lappen for ikke så lenge siden (var veldig treg med å ta den, hadde ikke behov for lappen da jeg var yngre). Det er ikke så skummelt som man tror i forkant. Du kan gjøre en del feil. Jeg fikk en sensor som er sett på som veldig streng, men de har regler de skal følge, og det er et visst antall av de mindre alvorlige feilene du kan gjøre uten å stryke. Selv var jeg så nervøs at jeg kvelte motoren flere ganger i løpet av de første 15 minuttene. Men dette telles knapt som ener feil (feil rangeres som ener, toer eller treer feil hvor treer feil ofte er umiddelbar stryk) så lenge det ikke skaper farlige situasjoner. Jeg hadde også et vikepliktsbrudd, men det var i sakte kø så det ledet ikke til en farlig situasjon (sensor måtte ikke bremse). Etter å ha kvelt motoren og gjort en feil i en rundkjøring så var jeg sikker på at jeg hadde strøket, og det gjorde meg morsomt nok mer avslappet. Derfor klarte jeg å ta det med ro resten av turen og kjøre bra. Jeg ble etterpå fortalt at jeg klarte meg på bakgrunn av god tegngivning, fartstilpasning speilbruk og riktig plassering. Mine råd er: - Fotgjengere er hellige, ser du noen som kanskje, muligens vil krysse fotgjengerfeltet bør du slakke farten og være forberedt på å bremse og stoppe hvis de vil over. - Gi tegn i god tid før du skifter felt eller svinger. - Vis tydelig at du sjekker speil og blindsoner. Det er viktig at sensor ser at du sjekker høyre speil og blindsone før du skifter til høyre fil f.eks. - Angående fart: I disse tider er det såpass fint være ute at du nok bør holde deg på fartsgrensen med mindre forholdene tilsier noe annet. Sensor merker med en gang om man kjører overdrevet sakte kun fordi det er oppkjøring. Er det en fin rett vei med 60 i fartsgrense så holder du 60. Er det en uoversiktlig vei med høyreregel og 50 sone så kan det være uforsvarlig å ligge i 50. Da bør du slakke farten og se deg godt mot høyre i tilfelle det kommer en bil fra høyre. I tette boligfelt med 30 sone og fartsdumper bør du ofte holde deg i 2 gir og vise stor oppmerksomhet på ting rundt deg. Kjør ekstra sakte forbi barn og busser på holdeplass. - Husk å lese om sikkerhets spm eller be kjørelæreren gå gjennom dem på oppvarmingstimen (de fleste har en slik time før oppkjøringen). De teller ikke så mye, men for din egen del så er det greit å kunne dem så du slipper å få en dårlig følelse før selve kjøringen. - Bruk både speil og snu deg bakover når du rygger. Min kjørelærer fokuserte på å rygge via speil, men du bør snu deg bakover også. Husk å legge høyre arm over setet så det blir lettere å se bakover når du rygger. Sensor var nøye på dette. Det er det jeg kommer på i øyeblikket. Du får ha lykke til og fortell oss resultatet. :-) 1 Lenke til kommentar
Nether Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Jeg glemte det viktigste: Si i fra om feilene du gjør. Du trenger ikke nødvendigvis å si de mens du kjører, men du må for all del si i fra etter kjøringen når sensor spør hvordan det gikk. Jeg la meg paddeflat siden jeg følte jeg hadde strøket allerede og jeg tror det hjalp på sensors vurdering. Ikke si at kjøringen gikk greit når sensor spør på slutten. Ingen er perfekte og det vil nesten alltid være noe du kan nevne. 1 Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Bestå Tidenes tips! Lykke til TS Lenke til kommentar
Misstufsa Skrevet 31. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg glemte det viktigste: Si i fra om feilene du gjør. Du trenger ikke nødvendigvis å si de mens du kjører, men du må for all del si i fra etter kjøringen når sensor spør hvordan det gikk. Jeg la meg paddeflat siden jeg følte jeg hadde strøket allerede og jeg tror det hjalp på sensors vurdering. Ikke si at kjøringen gikk greit når sensor spør på slutten. Ingen er perfekte og det vil nesten alltid være noe du kan nevne. Bestod !!! Tusentakk for svar, hjalp kjempe masse 1 Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Gøy å høre. Gratulerer! Lenke til kommentar
Nether Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Jeg glemte det viktigste: Si i fra om feilene du gjør. Du trenger ikke nødvendigvis å si de mens du kjører, men du må for all del si i fra etter kjøringen når sensor spør hvordan det gikk. Jeg la meg paddeflat siden jeg følte jeg hadde strøket allerede og jeg tror det hjalp på sensors vurdering. Ikke si at kjøringen gikk greit når sensor spør på slutten. Ingen er perfekte og det vil nesten alltid være noe du kan nevne. Bestod !!! Tusentakk for svar, hjalp kjempe masse Godt å høre. Fortsett å kjøre forsiktig. Det er jo nå vi skal lære. :-) Lenke til kommentar
Misstufsa Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2016 Tusentakk folkens !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå