Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hastighet for lav, 150 synker til 94

Anbefalte innlegg

Hei

Mulig det er andre som har hatt lignende problem men synes det var vanskelig å finne noe som var likt ved søk, så here we go.

Har flyttet inn i leilighet og betaler for Get 150/15, og det får jeg om jeg drar kabel rett fra modemet til PC'en. Da ligger den akkurat der den skal.

Jeg hadde en Netgear WNDR4300 som jeg antok var synderen, så jeg har kjøpt nye komponenter: Router - Linksys LRT224 og switch Cisco SG200-8. Dett skal jo være solide komponenter som har alle porter som 1000 BASE-T/X.

Etter at alt dette er koblet opp måler jeg akkurat det samme som før. Den starter på 150, synker gradvis og stabiliserer seg på 93-94. 

Oppsummering:

Kabel direkte mellom PC og modem: 150/15

Kabel gjennom gammel trådløs router: 94/10

Kabel gjennom ny trådløs router og ny switch: 94/10

Kabler mellom modem-router-switch er 1m skjermet cat 6.

Kabel mellom PC og switch er hjemmelaget Cat5e, som som sagt klarer 150 rett i modem.

Noen tips fra de erfarne og kyndige her inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være problemet:

https://community.linksys.com/t5/Linksys-Small-Business/BAD-SPEED-UPLOAD-LRT224/td-p/935133

Er routeren satt opp til å kun gi 100 mbit, kan du ikke forvente du får særlig mere en 94 mbit.

Skaff deg bedre ruter ikke VPN server router.

Dette er godt råd for nybegynnere:

http://www.dinside.no/936683/slik-bytter-du-traadlos-ruter

Selv om overskriften blir litt feil. heller snakk om optimalisering en dobler hastigheten.

For man får ikke dobbelt så mye som internetlevrandøren gir.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt STORE problemer med akkurat samme switch. Den satt ned hastigheten til 100mbit.

Reboot den og du har 1gbit et par dager, før den igjen synker til 100mbit.

Endte med at jeg byttet ut switchen, og har ikke hatt problemer siden.

Om du kobler bort hele Cisco-switchen, får du fortsatt bare 94mbit ned?

Lenke til kommentar

Takk for begge svar.

Jeg testet med kabel rett i routeren etter jeg la inn innlegget i går og det ga samme resultat, ca 94 ned og 10 opp.

LMH1: Hva mener du med at routeren er satt opp til i kun gi 100 mbit?

Jeg mistenker at det er noe slikt som er tilfelle, altså en innstilling jeg har oversett, da dette skal være en ganske solid router og hvertfall bør kunne levere 150 mbit ned.

Lenke til kommentar

Vi har en drøss sånne switcher på jobb... Ikke hattt problemer hastighetsmessig.

Jeg har et par sg300 her som er samme men med snmp støtte... Jeg har 1000 mbit linje og her fungerer det som f....

Absolutt ikke verdens beste switcher men de er helt ok

Lenke til kommentar

Vi har en drøss sånne switcher på jobb... Ikke hattt problemer hastighetsmessig.

Jeg har et par sg300 her som er samme men med snmp støtte... Jeg har 1000 mbit linje og her fungerer det som f....

Absolutt ikke verdens beste switcher men de er helt ok

Hei. Jeg tror egentlig ikke switchen er problemet, for som sagt så fikk jeg samme hastighet når jeg koblet med rett i router. Hvilken router benyttes på dette nettverket som har Gbit linje?

Lenke til kommentar

routeren bør ikke være problemet heller imo. Skal fint tåle 150 mbit de der. 

Som en liten funfact så har jeg drevet testing med ny firmware på asus ac66u som LMH1 skriver.. Nå klarer den 500 mbit på wifi :)

Lenke til kommentar

Hva med å prøve Transparent Bridge

Eller noe for å sjekke om modemet\router ikke kommer i konflikt.

klarer du å få 150 mbit da, bør det være instillinger i routeren som er problemet.

For det må være konflikt med router\modem i så fall som er årsaken til hastigheten stupes.

Man skulle tro Quality of service (QoS) eller noe slik er aktivert.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktive tilbakemeldinger:)

Modemet jeg har fått fra GET er en Cisco EPC3010, og som sagt så får jeg full hastighet om jeg plugger maskinene rett i den.

Har egentlig ikke tenkt til å kjøpe enda en ny router før jeg vet jeg må det, så det får bli siste utvei.

Dette transparent bridge opplegget, mister jeg da DHCP serveren i routeren?

Hva gjør QoS og kan den enkelt deaktiveres?

Lenke til kommentar

Har du byttet kabel mellom Cisco EPC3010 og router?

Det er jo mulig at noen tråder er skadet og at den derfor kjører 100mbit?

Edit:
QoS (Quality of Service) er teknologi som setter prioritet på datatrafikk. F.eks. at videostrømming skal ha høyere prioritet enn torrent, og således skal torrent-hastighet settes ned før videostrømmingen. Dette er ikke aktivert default på routere.

Bridge: Det har ingen hensikt for deg å bridge denne routeren, da må du ha en annen router som tar seg av routingen og den som står i bridge har da ingen hensikt.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

I dag har jeg gått gjennom routeren og lett etter QoS, men ikke funnet det. I tillegg har jeg forsøkt å deaktivere brannmuren i routeren, uten at det hadde betydning for hastigheten. Jeg har testet med dataen rett i router og rett i modem. Samme resultat som før, full hastighet rett i modem og 92'ish når den går gjennom router.

Begynner å bli litt frustrert og rådvill her nå. Er åpen for alle tips.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei igjen, har ikke orket å gjøre noe med dette enda og bare levd med at jeg får litt lavere hastighet men nå tenkte jeg å gjøre noe med det for alvor. 

Jeg planlegger å kjøpe meg en ny router og har da litt lyst til å prøve en "semi-proff" router.  Har sett meg ut 2 stk fra komplett som jeg tenker kan være aktuelle.

1: https://www.komplett.no/product/867933/datautstyr/nettverksprodukter/routere/ubiquiti-edgerouter-5-port-poe#

2: https://www.komplett.no/product/865666/datautstyr/nettverksprodukter/routere/ubiquiti-unifi-security-gateway#

En viktig forskjell mellom de to, om jeg har skjønt det rett, er at nr 2 støtter web-grensesnitt mens den andre har behov for programvare for å styres. Vil det ha noen betydning for meg i praksis?

Jeg lurer på:

- Bør jeg kjøpe en med brannmur funksjonalitet, eller er ikke det så nøye?

- Trenger jeg en kombinert router/gateway eller holder det med en router når jeg har separat modem?

- Vil jeg klare å konfigurere disse enhetene (som amatør-pluss bruker) eller tar jeg meg vann over hodet og bare bør kjøpe en litt ålreit konvensjonell tradløs router?

Setter pris på om folk tar seg tid til å svare i julestria ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe å tilføre, annet enn at jeg har 150/150 fra Get, med modem i bridge, og bruker en Netgear N3700 (DD-WRT) som router som da all internett-trafikk går gjennom, og jeg har ingen problemer med å få 150mbit begge veier (kablet, og ikke samtidig selvfølgelig).

Dette er med egenproduserte cat5 kabler overalt.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei og takk for tilbakemeldinger! Jeg endte opp med å kjøpe en Edgerouter Poe-5 som jeg er strålende fornøyd med etter å ha slitt litt med å sette den opp.

Problemet mitt løste seg dog ikke av det. Nettverket er koblet slik: modem -> router -> switch -> maskiner og trådløst accesspunkt. Nå får jeg følgende rare resultater: 

110/15 på laptop via wifi

150/15 på laptop via kabel

100/10 på stasjonær via kabel

Jeg tenkte at det kunne være kabelen siden den er hjemmeprodusert, men da jeg prøvde med en kjøpt skjermet cat 5e fikk jeg samme resultat. Jeg fikk samme resultat i både win 8.1 og win 10 på stasjonær.

I driveren til nettverkskortet mitt står det at det er "hastighet 1 gbps" (har noe sånn killer gaming nettverksdriver med interface)

Noen kloke hoder som har lyst til å bryne seg på dette problemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg tilsynelatende funnet problemet med hastigheheten min. Det viser seg å være en innstilling kalt "Advanced Stream Detect" i den (bedritne) Killer nettverksdriveren som fant det for godt å begrense hastigheten for en eller annen grunn. Så etter å ha byttet routere, switcher og kabler så er det en forbasket innstilling. Fool me once, shame on you. Fool me twice shame on me. Uansett mange takk for hjelpen dere har utvist i denne tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...